Traktorer och processorer

Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

129 inlägg 67377 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206711 Jag tänkte fixat bromsen med stag eller vajer bort till handbromsaxeln, är liknande konstruerat med original twintrac. Sedan ersatt staget till handbromsspaken med vajer så inte den blir påverkad av pedalen

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#206713 Jag har funderat på en "driftinghandbroms"t ex. http://www.blocket.se/goteborg/Hydrauli ... 238226.htm
finns även spärr . Men va tusan har dom för ventil/t-rör för att få bromsvätskan att gå åt rätt håll? På valtran är det väl en cyl o separat krets för varje bakhjul , fast vid närmare eftertanke kanske det skulle räcka bromsa ett bakhjul om 4-hjulsdriften är i?

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206715 Nej då måste du spärra diffen med

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Gäddviken  
#206722 Japp dessutom verkar det som spaken läggs i "serie! i systemet då blir det för klumpigt o krånligt med två spakar.
Tillbaka till mekanisk med vire från bilskroten som påverkar orginalhandbromsen

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206901 Vaalfridsson jag menade att ventilen tar oljan före obitrolen alltså behövs de en serienippel för att få ut tryck till obitrolen när ventilen inte används för styrningen.
Trycksätter du returen på en ventil(om du skippar serienippel i den) kan du spränga den då retursidan inte är gjord för mer än några få 10 tals bar.
Sen A o B porten ut från ventilen ligger parallellt med Obitrolen med T kopplingar, som jag beskrev i början av tråden...eler var det i den andra ....

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valfridsson  
#206940 Efter lite googlande som till slut ledde tillbaka till skogsforum som gav svaret så är jag nog med på vad du menar med serienippel och dess funktion, hyfsat i alla fall. Jga är dock inte helt överens med mig själv om hur det fungerar men jag har en känsla av att dom sista pusselbitarna faller på plats om man tittar på ett paket i verkligheten. Tänk, jag hade ingen aning om vad en serienippel var och än mindre vad den har för funktion, man lär sig något nytt varje dag! :smile:

Snart börjar behovet att få sätta alla tankar och funderingar i verket bli för stort, men en traktor får nog vänta ett tag till, först är det tydligen en balmaskin som vill ha nya lager.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#214018 Hej
Agående twintrac så är det väldigt smidigt att eftermontera.
Jag gjorde det i min valtra 6200.
Tog en dag ungefär. Då hadde jag fått tag på en begagnad sats.
Jag har lite beskrivningar på det om du är intreserad

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#214024
nutte skrev:Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



Hej det är smidigt tog ca en dag. Jag fick tag i en beg sats för ca 10 tusen

Användarvisningsbild

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216171
Valtra med Hypro 555 skrev:
nutte skrev:Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



Hej det är smidigt tog ca en dag. Jag fick tag i en beg sats för ca 10 tusen


Kan du beskriva vad som ingår i satsen?

Är det besvärligt att montera?

V

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

HÅkan N  
#216185 Jag vill ha bakre gas på min 805a men det finns inte längre hos latmännen..Har utgått tror ni att man

kan ta en som ska passa till 6300.6400 eller 6200,6350,6550
Senast redigerad av HÅkan N sön 10 mar 2013, 09:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216196 Kan kolla lite på hur de ser ut i 6550, där är täcklocket över gasvajern ändå borttagen fn

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#216326
Gäddviken skrev:Jag har funderat på en "driftinghandbroms"t ex. http://www.blocket.se/goteborg/Hydrauli ... 238226.htm
finns även spärr . Men va tusan har dom för ventil/t-rör för att få bromsvätskan att gå åt rätt håll? På valtran är det väl en cyl o separat krets för varje bakhjul , fast vid närmare eftertanke kanske det skulle räcka bromsa ett bakhjul om 4-hjulsdriften är i?


Hej
Det är vira till bakbromspedalen. den går till samma fäste som handbromsen sitter i. titta bak på traktorn där bromscylindrarna sitter så ser du två lediga hål ijämte handbroms viren. Att efter montera twintrac är lågiskt och ganska änkelt.. kolla påtraktorn så ser du detta rätt smidigt

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#216329
Vesslan skrev:
Valtra med Hypro 555 skrev:
nutte skrev:Det finns ju gott om traktorer, tänker mest på VALTRA dock;)... men inte många av dom är försedda med twintrac, å dom är oftast dyrare än en utan twintrac, å framför allt så är det lättare att hitta en fin traktor utan eftersom dom flesta med twintrac gått i skogen.....
Men går det att eftermontera?, eller kanske det finns enklare lösningar? nån som gjort nån bra lösning kanske? eller eftermonterat riktig twintrac kanske å är det dyrt?



Hej det är smidigt tog ca en dag. Jag fick tag i en beg sats för ca 10 tusen


Kan du beskriva vad som ingår i satsen?

Är det besvärligt att montera?

V


Pedalställ och virar och ratt. alla virar fins fäste till vid broms och gas kopplingen är lite special inte lätt att beskriva. ratt sätter man T rör på svängkolv fram och tryck och retur till fram styrningen. sen under hytt under höger dörr fins en LS lednin där måste man sätta en skyttelventil som ger "styrolja" till den ratt som används

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

Valtra med Hypro 555  
#216331
gnisten83 skrev:Vaalfridsson jag menade att ventilen tar oljan före obitrolen alltså behövs de en serienippel för att få ut tryck till obitrolen när ventilen inte används för styrningen.
Trycksätter du returen på en ventil(om du skippar serienippel i den) kan du spränga den då retursidan inte är gjord för mer än några få 10 tals bar.
Sen A o B porten ut från ventilen ligger parallellt med Obitrolen med T kopplingar, som jag beskrev i början av tråden...eler var det i den andra ....


Hej styrningen på valtra sturs med LS systen det vill säga att det är singnal olja som öpnar en skyttelventil som väljer den ratt som används.
obitrolerna ligger parallelt

Avatar Fallback

Re: Eftermontera twintrac eller likvärdigt..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216335 Nja min beskrivning gällde -05 serien där finns inget LS
En lite bild på gaspedalen bak o en 6550 med

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).