Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284851 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484489 Hur fungerar denna snabb-utgång då? Måste väl gå att få samma funktion på indragning, men troligen inte båda. På Keslas stegmatare och även Jobo och kanske någon mer så dras ju trädet genom kvistknivarna och så länge man inte behöver backa så är tillbkaslaget bara dötid.

Naarva har ju även en lite märklig lösning med vajer som driver rullar, någon som har koll på hur bra detta fungerar i praktiken? Känns som grenar kan fastna i.

Hur fungerar en regenerativ ventil?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Erre  
#484507
JohannesG skrev:Hur fungerar en regenerativ ventil?

Ett exempel.
AKKAMAAN - Två hastigheter på klyven med ny ritningsventil

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

totte  
#484517 Notera att lösningen med regenerativ ventil enbart fungerar i kolvens utåtgående riktning.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#484527 Dem stora nackdelen med att ha stegmataren på vagnen är väl inte hastighet. Klart alla förbättringar är av godo. Den stora nackdelen ser ut att vara att så mycket måste vinschas. Där man ska in och ut ur traktorn. Med kranhängt tar du det du når, det man inte når fäller man med toppen mot körstråk och når sen med kran, utan att vinscha. Det spar mycket tid.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484533
paan14 skrev:Dem stora nackdelen med att ha stegmataren på vagnen är väl inte hastighet. Klart alla förbättringar är av godo. Den stora nackdelen ser ut att vara att så mycket måste vinschas. Där man ska in och ut ur traktorn. Med kranhängt tar du det du når, det man inte når fäller man med toppen mot körstråk och når sen med kran, utan att vinscha. Det spar mycket tid.

Stämmer mycket bra det du skriver att jag har den på vagnen är det är lätt att lyfta av och på. Vikt fördelning blir bättre har inte allt på bakänden på traktorn. Jag är inte främmande för att ha kranen på traktorn heller. Fundera lite på ett bygge att ha kranen på traktorn men vill se mf 5713 när den är klar för jag har funderat att ha den uppe på taket också som gnisten83 har på sin man får mycket bra sikt. Då kan man ha Kesla i trepunkten men det är funderingar man har

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#484538
totte skrev:Notera att lösningen med regenerativ ventil enbart fungerar i kolvens utåtgående riktning.

Okej, hur kommer detta sig? :?: Har det med arean att göra?

paan14 skrev:Dem stora nackdelen med att ha stegmataren på vagnen är väl inte hastighet. Klart alla förbättringar är av godo. Den stora nackdelen ser ut att vara att så mycket måste vinschas. Där man ska in och ut ur traktorn. Med kranhängt tar du det du når, det man inte når fäller man med toppen mot körstråk och når sen med kran, utan att vinscha. Det spar mycket tid.

Finns redan en tråd om kranhängt kontra trepunktshängt och vagnsburet. Och jag är på det klara med att kranhängt är bättre på i princip alla sätt. Men det skadar ändå inte att komma med förbättringar på en sån här typ av maskin också. Och skulle det vara enkla och billiga lösningar är det värt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484539 det dra i väg med en massa jobb och göra ett sånt bygge att ha det på traktorn med kran infästning och pump o tank i nosen på traktorn och pengar tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#484545
JohannesG skrev:Naarva har ju även en lite märklig lösning med vajer som driver rullar, någon som har koll på hur bra detta fungerar i praktiken? Känns som grenar kan fastna i.


Va jag vet har Naarva lagt ner tillverkningen av denna modellen med ruller (RS25), då det visstnog var mycket trassel med detta vajersystem.
Numera er det s23, s23c och s25 som gäller av stegmatere från Naarva.
Dock er det bara s25 som har snabbgång och mater 0,7m/s (med snabbgången inne), medans S23 gör 0,45m/s, så en rejäl skillnad här. (Detta er räknat med 55l/min flöde, om jag fattat alt rett), sen klarer S25 upp til 90l/min flödet mot s23 70l/min, så hastigheten blir ca dubbla med en s25 med bra flödet och klena stockar mot en S23/s23c.
Så en S25 bör vel klara minst 1m/s matning vid 90l/min och snabbgång.
En Kesla Lf/e gör 0,38m/s vid 50l/min.(Detta enligt Keslas websida)

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

molnia  
#484554 Är det någon som vet mer exakt vad problemet var med naarvas wiredrivna lösning?
Grunnar på en stegmatare med inspiration av dens grundtänk.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

stegmaster  
#484559 Hadde et kort filmklipp, då jag testar aggregatets (Naarva 2000-25 eller S25 som det heter numera) funktioner precis efter jag koplat til det på grävaren.
Grävaren varvar på tom gång med kald olja, så flödet er ca 40l/min skulle jag gissa. (snabbgång på utrörelsen)
Om jag gaser rejält, er det så kolven "flyger ut" vid snabbgång, så jag brukar bara köra på lite högt tomgångsvarv, så det går att hålla lite koll om det dyker upp en krök eller nåt.
Det syns ju tydligen hur snabb utrörelsen er mot returen.
Kraften er 1,2t vid snabbgång och 2,4t vid vanlig gång. (kör med 206bar på grävaren)
1,2t er samma som t.eks Tapio 160 har normalt til kvistningsrörelsen , så det håller fint til klenare virke.
Men visst, til kvistiga graner behövs dom 2,4t man har tilgång til.

Min poeng med alt detta er att jag tycker det er konstig att inte flere som Tapio, Arbro i första hand ochså montert detta, med snabbventil.
Kan ju inte kosta skjortan da Naarvan er ett rett billig aggregat, men det kanske har att göra med att Tapio; Arbro går til aut. längd och inte körs manuelt som Naarvan. :???:

Senast redigerad av stegmaster tor 07 dec 2017, 18:10, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484560
källshult skrev:Fundera lite på ett bygge att ha kranen på traktorn men vill se mf 5713 när den är klar för jag har funderat att ha den uppe på taket också som gnisten83 har på sin man får mycket bra sikt. Då kan man ha Kesla i trepunkten men det är funderingar man har

Fördelen med Jakes eller ölmstads fäste är att du kan lyfta över din vagnsmonterade kran(om den har flänsfäste) direkt och monterade ganska enkelt, med min variant går alla kranar med stående lyftcylinder bort för att man måste ha kort stubbe på kranen annars blir de enormt högt.
Sen om man är glad vid att svetsa eller har en bra verkstad som fixar de åt dej borde de inte bli dyrare än att köpa ett Jake fäste

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484566 Gnisten83 Nu har jag lyft kolven ovanpå som du har så man får kapa kran pelare det är en Moheda m40 kran så det är inga problem. Har god kontakt med en sme som har byggt typ jake och byggt på Buskröjakran på traktor en valtra och det var ett rejält bygge infäst från front till bakaxel och i motor kroppen. Det är som min bror sa jag har ju alla grejer till det är bara göra fundament till kranen. Ett bekymmer är att jag har hytt fjädring men det skulle gå ändå har diskuterat detta med smen. Det är nog lättare att göra jake. Får se hur man kommer att göra får köra ett tag så traktorn blir lite mer begagnade :grin:

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484568 Vore dumt att sabba hyttfjädringen, hur mycket rör sig hytten med den?

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

källshult  
#484569 Har tittat lite på det och det är inte så mycket får bygga upp en ram så hytt kan fjädrar där under den är fjädringen sitter där bak och fram är det gummi bussningar. Sen har tankarna svävat iväg att man skulle ha ett fällhuvud på kranen. Kran på traktorn har många fördelar den är alltid med

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484574 Min takram ligger bara 2-3cm över hyttaket och är till viss del anpassad för att hytten är lite högre i mitten än i kanterna och tanken är med byggd för att passa i hålet i takramens framkant, även om de ibland hade känts bättre att den hade varit under hyttgolvet istället...tex när olja ska fyllas på :oops:

Ja används den nästan bara i skogen, eller liknande, så är kranen användbar till mycket har jag märkt genom åren.
Fällhuvud till LF40 är nog inte så dumt och med dubbelteleskop så når du rätt bra ut i beståndet med och den är lättare än att skicka ut ett skördaraggregat på maxlängd.
Saknar ett dubbelteleskop och det hade varit kul att bygga om till de, frågan är mest hur mycket extra jag behöver vikta traktorn.

Föresten går de inte köpa en kort stubbe till M40 kranen direkt av Moheda?
Senast redigerad av gnisten83 tor 07 dec 2017, 19:25, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).