Traktorer och processorer

Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmatare

1073 inlägg 284846 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

snurra  
#473874
källshult skrev:Det jag körde föra helgen så kapade jag när såghuvudet var i det innersta läget och då blir det rätt annars nolla man längd mätningen i yttersta läget och läger på en meter mot vad som visas på displayen och då blir det också rätt . Funderade lite på det i helgen om mäthjulet följde med såg delen ut och in så hade man kunnat kap i vilket läge som helst om jag tänker rätt

Om du nollar när du tagit sista taget och sedan kör ut så har du redan en meter färdigt för nästa längd, och då kapar du där ute och slipper ha virket i vägen :d

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473997 Här är en som ser ut att ha hyfsad fart på grejorna. Tycker även det ser ut som att det sitter längdmätning på den, monterad på sågdelen.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#473999 Har funderat lite på en annan sak. Ni märker att jag gillar de va?
Skulle det gå att göra någon finess vid spakarna som drar med sig spaken för gripen och automatiskt släpper denna varje gång man byter riktning, då skulle gripen öppna och stänga automatiskt? Tänker att ni då skulle slippa samköra två spakar. Förstår ni ens hur jag tänker?

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Jole  
#474009
JohannesG skrev:Har funderat lite på en annan sak. Ni märker att jag gillar de va?
Skulle det gå att göra någon finess vid spakarna som drar med sig spaken för gripen och automatiskt släpper denna varje gång man byter riktning, då skulle gripen öppna och stänga automatiskt? Tänker att ni då skulle slippa samköra två spakar. Förstår ni ens hur jag tänker?

Jodå, men vore det inte enklare och bättre att göra som Kranman på sin P25? Där har de både gripen och kvistknivarna på en koordinatspak. Du har fortfarande två spakar men det gör manövreringen smidigare.

Cirka 4:15 in i filmen.


Vill du ha halvautomatisk styrning behöver du nån form av ändlägesgivare på matningen som via t.ex. en Arduino och servoventiler slår till ackumulatorn och hålla tryck på kvistknivarna samtidigt som gripen klämmer åt och på tillbakagången måste gripen öppna och kvistknivarna nypa åt fullt. Att göra detta närhelst du byter riktning på matningen innebär att du inte kan backa trädet om du till exempel matar fram för mycket.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Magnuc  
#474010
JohannesG skrev:Har funderat lite på en annan sak. Ni märker att jag gillar de va?
Skulle det gå att göra någon finess vid spakarna som drar med sig spaken för gripen och automatiskt släpper denna varje gång man byter riktning, då skulle gripen öppna och stänga automatiskt? Tänker att ni då skulle slippa samköra två spakar. Förstår ni ens hur jag tänker?



Jodå det går, el ventiler och en liten automatik.
Har svårt att se hur det skulle lösas mekaniskt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

JohannesG  
#474019 Jo koordinatspak funkar nog också bra. Och på keslan behöver man bara öppna/stänga gripen, kvistknivarna ligger an hela tiden då trädet dras igenom dessa och inte som på Kranmans P25 där båda behöver öppna/stänga om vart annat. Om jag fattat funktionen rätt.

Mekaniskt tänkte jag att spaken för fram/bak drar med sig gripspaken när man börjar dra spaken åt andra hållet och denna fjädrar tillbaks innan spaken dragits så långt att det börjar röra på sig. Någon fjäderbelastat sak som går att fälla undan vid behov.

Att lösa det elektriskt är säkert enklare, då slipper man tänka ut något nytt :wink:

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#474036 Den siemens logiken som används till er längdmätning sitter som styrkrets till mitt Tapio aggregat. Kan man få tag i koden och få dit ändlägesgivare borde det gå o köra keslan likadant som Tapion. Där kör jag med förvald längd, dvs jag ger "datorn" en signal via knapptryck och den sköter alla funktioner i aggregatet, nästa sekvens som jag behöver utföra är kapning. Jag har rotat lite i mitt system och det är relativt både billiga och enkla komponenter. Att få ut koden till siemens logo'n borde va enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Seb macahan  
#474037 Och givetvis ett elförstyrt ventilpaket.....glömde jag. Det är kanske där det blir lite dyrt.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474041 Att få ut programmet ur Siemens logo krävs bara rätt kabel o programvara men är programmet skyddat med kod måste man ha leverantörens välvilja med.
Bygga program i de systemet är rätt roligt annars :-BD

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474062
JohannesG skrev:Har funderat lite på en annan sak. Ni märker att jag gillar de va?
Skulle det gå att göra någon finess vid spakarna som drar med sig spaken för gripen och automatiskt släpper denna varje gång man byter riktning, då skulle gripen öppna och stänga automatiskt? Tänker att ni då skulle slippa samköra två spakar. Förstår ni ens hur jag tänker?

Jag har elspak på min Kesla 40LFe och där är det busenkelt att ta om greppet iom att man bara vickar spaken
åt ena hållet, vickar ner spaken, vickar åt andra hållet, vickar upp den osv runt runt i en fin rörelse.
Jag ser inte att automatiken skulle höja hastighet eller förenkla handhavandet öht.
Men utvecklingen går väl framåt.
Ska såklart filma när jag är ute och kör senare.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

svampbob  
#474068 Jag har automatik på Naarvan och upplever att det snabbar på rätt rejält.

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474079 Har haft 2 olika Arbro stroke med 2 olika styrsystem och kan inte påstå att jag saknar att få sköta alla frammatningar förhand :D
Väljer längd och kapar bara sen, osv

Avatar Fallback

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Magnuc  
#474127
Slurfi skrev:
JohannesG skrev:Har funderat lite på en annan sak. Ni märker att jag gillar de va?
Skulle det gå att göra någon finess vid spakarna som drar med sig spaken för gripen och automatiskt släpper denna varje gång man byter riktning, då skulle gripen öppna och stänga automatiskt? Tänker att ni då skulle slippa samköra två spakar. Förstår ni ens hur jag tänker?

Jag har elspak på min Kesla 40LFe och där är det busenkelt att ta om greppet iom att man bara vickar spaken
åt ena hållet, vickar ner spaken, vickar åt andra hållet, vickar upp den osv runt runt i en fin rörelse.
Jag ser inte att automatiken skulle höja hastighet eller förenkla handhavandet öht.
Men utvecklingen går väl framåt.
Ska såklart filma när jag är ute och kör senare.


Jodå snabbare blir det nog när datorn sköter stegmataren och du får använda kranen
för att dra in nästa träd. Kräver större oljeflöde dock, men iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

paan14  
#479834 Jag har lyckats spela in två videos på min Tapio 160 i första gallring. Gallring av björk och avveckling av björkskärm över gran. Har en liten Valmet 605, har en Farmakran på ca 6meter som är trepunktshängd. Kranen är i högsta läge på trepunkten men nedspänd mot hitchkroken, med kjedja och spännband. Har en 116cm3 gjutjärnspump på 1000 varvs PTO, som ger ca 58 liter vid 1000varv på motorn. Har en elstyrd prioriteringsventil, som skickar olja till aggregatet bara när det används. Har en separat hydrauloljetank på ca 70 liter, innehåller ca 40 liter olja. Allt funkar väldigt bra, tror inte video gör detta koncept rätta. Avverkar stickvägarna och allt det jag når med kranen först. Går sen efter och mellanzonsfäller mot stickvägen och kör sen samma sträcka igen och upparbetar det manuellt fällda med Tapion.

https://youtu.be/TpEfTnBsLlg
https://youtu.be/dgvw_OiRzeU

Användarvisningsbild

Re: Beskriv till vad, och hur mycket ni använder er stegmata

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479840 Det var skoj att se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).