Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490661 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#464944
alfha skrev:Jag har Nokian TR Multiplus skogsdäck på min N111.
De är bra skogsdäck, tål mycket stryk. Det syns nästan inte några märken i dem efter stenar mm.
Men på väg är de inget vidare. Mina börjar bli slitna och då skakar det o vibrerar på vägen efter som de är ojämnt slitna.
Blir nog till o skaffa nya, har fått ett pris på 50` för alla runt om.


Då behöver ja inte fundera så mycket på om det är rätt val utav däck alltså? :smile:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#464953
rikard_e skrev:Någon som har koll var jag kan få tag på växespaksknoppar till valtra 6250?


Finns åtminstone den typen til 6400 här i Norge.
Du får dock köpa knopp och dekal var för sig.
Har själv köpt detta til Pto spaken i min 6400.
https://www.okonomi-deler.no/reservedel ... /betjening

Om det er den typen du ska ha som du visar på bilden, så forsök söka på 6400 istället för 6250, för jag får inte fram dessa här i Norge heller om jag söker på 6250Hi, då er det bara den nyare typen.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#464976
rikard_e skrev:Någon som har koll var jag kan få tag på växespaksknoppar till valtra 6250?

Beställde utav ellös men stämmer inte någonstans. Tror det är av den nyare typen jag fick.
men ska ha sådan som på bilden
(lånad bild ifrån lanbruksnytt)

1500668168_img_3815.jpg
På Lantmännen kan du köpa dessa äldre knoppar 🤗

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

rikard_e  
#465049 Lysande killar, tackar för hjälpen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#465399 Har inte pillat mer på rattbegränsaren, har bara tatt bort nackstödet och sänkt sitsen lite (har haft den helt i topp tidligare), så ryggstödet går precis under ratten när man snurrar. (och man sitter i stolen själv).
Då kan man snurra rundt 180 grader direkt, utan att justera längden på sitsen, hur fint som helst.
Att dessutan få svängspaken upp i höjd med sitsdynan gör att det funkar bra nu. (som det finns bild på tidligare i denna tråden).
Sikten bakåt blev dessutan ochså bättre när man tog bort nackstödet och man sitter framåt och kör.
Och sikten uppåt när man sitter bakåt blev ochså bättre, med stolen lite lägre. (gissar att stolen er 10-12cm från topp nu.)
Har varit ute och testkört lite nu i kväll, och rett nöjd med hur det funkar nu.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#465418 Vi har alltid rattens teleskop max utskjutet och stolen ganska låg när vi har skogsvagnen efter. Vilar armbågarna på knäna när man kranar pga flerspak, den framåtlutande sittställning ger bra sikt uppåt.

Mån mer som har problem med lösningen till ratteleskopet? Har svårt att justera in den så det funkar bra. Har en träkkoss med magnet nu som håller ratten i sitt yttersta läge nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#465447 När man har twintrac så blir det konstig vinkel på foten på gaspedal samt koppling å broms blir väldigt höga

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#465453
Robertberg skrev:Vi har alltid rattens teleskop max utskjutet och stolen ganska låg när vi har skogsvagnen efter. Vilar armbågarna på knäna när man kranar pga flerspak, den framåtlutande sittställning ger bra sikt uppåt.

Mån mer som har problem med lösningen till ratteleskopet? Har svårt att justera in den så det funkar bra. Har en träkkoss med magnet nu som håller ratten i sitt yttersta läge nu.


Ja just, rattens teleskop max utskjutet, och sen bara sänka stolen så ryggstödet precis smetar under ratten, funkar bra. (precis lagom höjd på sitsen för mig som endast er 177cm lång)
Sen jag har spaker/armlener i stolen, så behövs ingen justering av längden på sitsen als.
Er precis lagom for betjening både framåt och bakåt.
Får du inte skjuta sitsen lite bakåt när du vändt 180grader, när du har mek, sentral inn bakruta (för att komma nära nog spakerna), eller??

Har inget problem med den orginale låsen til ratteleskopet.
Va er ditt problem med detta?? sjunker ratten ner, eller va??
Har en kompis som har en valtra N101 som klagat på detta. (att ratten sjukner ner efter som han kör), men min håller ratten fast i alla lägen,

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#465461 Jo lite skjuter jag nog bak stolen, men allt sker av ren reflex nu så det är inget jag tänker på.

Ja precis, ratten sjunker ner. Antingen är låset för slappt justerat så det inte låser, eller för hårt.
Borde ge det en chans till med justerandet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#465469
källefall8 skrev:När man har twintrac så blir det konstig vinkel på foten på gaspedal samt koppling å broms blir väldigt höga


Dvs om man inte har stolen högt

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#465637
Ådii skrev:
stegmaster skrev:[...]
Sen så är anledningen till att vissa, som det diskuterats både i denna tråd och en annan att det går bra att svänga runt stolen och vissa tycker att det inte går bra beror mest på vilken stol ni har.
Det finns olika stolar beroende på årsmodeller om det inte blivit bytt till en MSG95 som tar mera plats som är den som jag tror Erre har i sin. För är själv 194cm lång och kan svänga utan att ändra stolen fram och tillbaka i ena av våra traktorer som har den äldre modellen men inte lika bra i den som har MSG95 stolen.
Bifogar bilder på stolarna så ser ni skillnaden

Men vad har jag för stol då? Den måste vara bytt (eller haft något överdrag), traktorn hade ju gått nästan 11500 timmar när jag köpte den och den här hel. Hela underredet verkar original (luftfjädrad), stämde med instruktionsboken. Bekväm är den tycker jag. Härligt med luftfjädrad att vikten inte behöver justeras manuellt. Tillsammans med plandämning och bälte gick det att köra på ett gärde utan framaxelfjädring och hyttfjädring, men jag for runt rätt rejält i stolen. Kan också berott på att lufttrycket i bakdäcken är rätt högt ställt då jag kört långt på väg senaste tiden...

Edit: Länk till bilderna från citerade inlägget finns här:
Ådii - Valtra/Valmet 6000, allmän tråd
Senast redigerad av Aqualize lör 29 jul 2017, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#465708 Tror nog du har samma som är på den övre bilden, för den ser lika ut ifall man tar bort överdraget, men det har blivit bytt stoppning på din kanske? För din ser ju ut att vara årsmodell under -95 kanske så då tror jag bara det fanns den smalare modellen. Får båda våra Mezzon årsm. 91 samt 95 har haft den smalare modellen men det har blivit bytt i den som är äldre och den har likadana växelspakar som din samt att den hade den gula tryckningen på reglagen till sitsen.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#465819 Det är ingen som har bilder på glastak? Lite nyfiken på hur mycket bättre sikt man får :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#465933
Ådii skrev:Tror nog du har samma som är på den övre bilden, för den ser lika ut ifall man tar bort överdraget, men det har blivit bytt stoppning på din kanske? För din ser ju ut att vara årsmodell under -95 kanske så då tror jag bara det fanns den smalare modellen. Får båda våra Mezzon årsm. 91 samt 95 har haft den smalare modellen men det har blivit bytt i den som är äldre och den har likadana växelspakar som din samt att den hade den gula tryckningen på reglagen till sitsen.

Jag tänkte lite fel och glömde av hur stolen vad. Snäppte ett foto och tänkte inte mer på det. Tyckte att i din första bild var stolsryggen uppdelad i två men inte min. Men när jag tittar igen på min så är det ju en annan nyans på den övre (det hör till den i bilden, jag bara såg förbi det).
Ja det är en som är byggd på hösten 1991.
De gjorde ju om saker 1993, med Delta Power Shift och jag antar de införde vad som i servicemanualen refereras till "PT94" hytt. Läste om det när jag satte i air condition förra sommaren.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#466010 Okej, hursomhelst så tror jag nog nån har bytt dynor i din stol eller bytt hela stolen om den har gått så mycket timmar och är så bra i skick. Har överdraget på vår stol eftersom den börjar bli så sliten, men skall nog bytas hela stolen med underrede eftersom det börjar bli slut det också nu efter 9100h.
Bra info att dom ändrade dom på 93 har undrat när dom ändrade på dem, men synd att dom bytte till dom sämre växelspaksknopparna som går sönder för jämnan..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).