Traktorer och processorer

Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

9 inlägg 3988 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

KlasL  
#440006 Just blivit med gård och köpt en Valtra.
Nu måste jag har en kran. Jag har en Väsekran men vill ha något m hydraulik. Kranen ska användas till att lyfta ut vindfällen m.m. Jag har tittat på typ Cranab och Combikran för eller emot... tips om andra märken?
Vad är en Stegmatare? Är det en kran som mäter upp och sågar av typ 3m? ska jag ha det ist för en ren kran?
Används stegmatare vid gallring 1 och träden blir för grova sen?
Hjälp!



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

donky-kong  
#440014 Hej hopp!

Mitt bästa tips till dig är att du går in på www.youtube.com och söker på stegmatare.

Avatar Fallback

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440137 Sök även på Hypro, sök på gallring av skog, sök Valtra i skog, sök Kesla, men har du en Väse kran så klarar du dig länge till att ta vindfällor och vinscha ut hugget virke i gallring till körvägar

Användarvisningsbild

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

Seb macahan  
#440168 Med all respekt men det känns som du ska "ta det lungt i båten" och fundera över dina egna insatser i skogen. Hur mycket vill du göra själv och hur mycket tid kan du lägga och vad är roligt. Utefter dessa svar kan du börja fundera på vad du behöver för grejer. Åk till Elmia Wood o titta på grejer och hur de används. Inte för o knäppa någon på näsan men för att du ska slippa investeringar som du kanske ångrar och inte nyttjar som det var tänkt. Du skriver att du ska dra ut vindfällen, hur menar du? Dra ut helstam? Eller ska du ha någon vagn också?

Avatar Fallback

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

alias  
#440175
Seb macahan skrev:Med all respekt men det känns som du ska "ta det lungt i båten" och fundera över dina egna insatser i skogen. Hur mycket vill du göra själv och hur mycket tid kan du lägga och vad är roligt. Utefter dessa svar kan du börja fundera på vad du behöver för grejer. Åk till Elmia Wood o titta på grejer och hur de används. Inte för o knäppa någon på näsan men för att du ska slippa investeringar som du kanske ångrar och inte nyttjar som det var tänkt. Du skriver att du ska dra ut vindfällen, hur menar du? Dra ut helstam? Eller ska du ha någon vagn också?


Tack Seb!

Jag satt och fnulade på ett inlägg med ungefär samma innebörd, men fann det lite svårt att hitta rätt ord.

Kompletterar med några ytterligare frågor:
Hur många hektar skog rör det sig om och vilka arbetsmoment ämnar du göra själv?
Om du vill ha tips på redskap så underlättar det att veta traktormodell om man skall ge några råd gällande storlekar på huggarvagnar och kranar.

Som Seb sa, ta det lugnt och fundera igenom vad du faktiskt har nytta av innan du handlar något.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

totte  
#440181 Angående stegmatare så finns det flera trådar här i den här kategorin, där det finns bilder och filmer på stegmatare. Det är alltså enkelt uttryckt en kvistnings- och kapningsmaskin som du på olika sätt kan montera på en traktor, en vagn eller i en kran för att slippa kvista och kapa med motorsåg. Dvs det är något helt annat än en hydraulkran.

Bra är det att du frågar, för annars får du ju inget veta. De råd du fått om att läsa på lite mer är bra. Fråga gärna vidare här, här finns så många kunniga och hjälpsamma personer. Men du behöver som sagt lära dig lite mer för att så att säga veta vad du frågar om. Och så förstås berätta gärna mer om skogen, vad du har att köra med och alltihop.

Användarvisningsbild

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

KlasL  
#440196 Hej alla,
Traktorn är en A-95 och jag har en vagn...
Visst borde jag ta det lugnt å "känna efter" men det finns en del att ta rätt på och jag kommer att jobba mycket ensam. Då vill jag ha så mycket "hjälp" av hårdvaran som möjligt...

Eftersom jag har ett jobb som kräver 110% blir skogen en välkommen hobby och avbrott men jag måste kunna arbeta rationellt. Tanken har varit en kran som lyfter upp stockarna på vagnen, när jag sen såg kranmonterade kvist-å-sågmanicker blev ju det intressant!

Jag har kollat i trådar och på Google men blir inte riktigt klok på stegmätaren. En del verkar vara en efterföljande kort vagn. Den går bort.
Den som sitter i kranen verkar vara bättre för mig.
Jag antar att man kvistar å kapar, byter t krangripen för att sedan lasta på vagnen.

Antar att min okunskap lyser igenom, hav förtröstan - det kommer fler dumma frågor framöver!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

alias  
#440228
KlasL skrev:Hej alla,
Traktorn är en A-95 och jag har en vagn...
Visst borde jag ta det lugnt å "känna efter" men det finns en del att ta rätt på och jag kommer att jobba mycket ensam. Då vill jag ha så mycket "hjälp" av hårdvaran som möjligt...

Eftersom jag har ett jobb som kräver 110% blir skogen en välkommen hobby och avbrott men jag måste kunna arbeta rationellt. Tanken har varit en kran som lyfter upp stockarna på vagnen, när jag sen såg kranmonterade kvist-å-sågmanicker blev ju det intressant!

Jag har kollat i trådar och på Google men blir inte riktigt klok på stegmätaren. En del verkar vara en efterföljande kort vagn. Den går bort.
Den som sitter i kranen verkar vara bättre för mig.
Jag antar att man kvistar å kapar, byter t krangripen för att sedan lasta på vagnen.

Antar att min okunskap lyser igenom, hav förtröstan - det kommer fler dumma frågor framöver!


Man ska inte känna sig dum när man frågar saker. Frågar man inget, får man ingenting veta!

Sen har ju skogen sitt eget fikonspråk - som alla andra specialområden - vilket inte gör det lättare i början.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Kran eller stegmatare - vad ska jag ha?

Seb macahan  
#440235 Instämmer med Alias. Alla här frågar och någon över mästare finns inte. Sen finns det ju många rätt och fel så bara fråga på, var och en är sin egen profet. För 20år sen kunde jag inget om skog och idag lite mer män långt från allt. Det är därför vi är aktiva i forumet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).