Traktorer och processorer

John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

6 inlägg 4193 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

Fredrik Reuter  
#421899 Nu tar John Deere steget in i eldriftens värld med en ombyggd 6R traktor med eldrift. Dubbla elmotorer som tillsammans kan generera 300kW (402 hk) ska borga för en stark drift och bra hydraulik motsvarande dito dieselmodell.

JD Sesam är en koncepttraktor där motorutrymmet fyllts med ett batteripack som levererar 130kWh vid 670 volt.
Detta ska räcka till 4 timmar normal användning eller 55 km räckvidd på väg. Laddtiden är satt till 3 timmar och batterisystemet ska ha en livslängd på 3.100 cykler.

Bild

Bild från Electrec

Vad tror du om detta koncept, finns det i skogen och på fälten inom en siktbar framtid?



Tack annars @bjärven för tipset!

http://www.deere.fr/fr_FR/our_company/n ... _SIMASesam



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

ananders  
#421904 Kan man få batterierna att var uppåt 12 timmar per laddning kan det börja bli intressant, 4 timmar är på tok för lite.
Men som sagt det är ju bara ett koncept än så länge.

Användarvisningsbild

Re: John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

stegmaster  
#421924 Hur lång tid det tar er svårt att säga, men att el. kommmer på alla fronter i framtiden er jag rett säker på.
Bio, hybrid och annat er bara saker som kommer finnas några år fremöver til el, tekniken er klar.
Even el, drift av redskap kommer bli mycket bättre/effektivare enn med hydraulik t.eks.
Hoppas dock det dröjar minst 15 år, så jag hinnar köra slut på mina valmet traktorer (och mig själv), innan el, kommer ikapp.:wink:

Dessutan:
Måste bli jäklig tråkit i framtiden, när man får sitta hemma och kolla på datoren när traktoren eller skördare/skotaren kör ensam på marken och i skogen utan att behöva någon förare. :sad:
Undrar egentlig på va folk ska jobba med i framtiden??
Vilka typ jobber tror ni kommer finnas i 2050 t.eks???
Tur att man snart har levt sitt liv, tror knappast det blir lika roligt i framtiden tyvärr, men kan ju hoppas jag har fel :smile:

Avatar Fallback

Re: John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

röjjare  
#421933 Skall man i skogen ladda batterierna med dieselgenerator då? :lol: Lär ju behövas en generator som är lika stark som traktorn om man skall ladda dom på fyra timmar. För att inte tala om bra proppar i elskåpet om man laddar den vägen.

Avatar Fallback

Re: John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

Bjärven  
#421939 Bonden har ju tillgång till el, i skogen blir det svårare.
Järnvägsterminaler borde kunna gå över till el inom en inte allt för avlägsen framtid.
Skogsmaskiner ska gå på bränsle från skogen.

Användarvisningsbild

Re: John Deere SESAM - 300kW Eltraktor

Vedproducent  
#421953 Ja det är naturligtvis svårare att ladda ute i skogen. Men skotare och skördare har ju kranar och det skulle ju vara fullt möjligt att snabbt bara lyfta ur och byta hela batteripacket och ladda hemma. Man får givetvis ha flera uppsättningar att byta med. Sen finns det säkert saker att säga om hur man får transportera hem det. Är väl kanske inte riktigt så bra att bara slänga upp det på flaket på pickupen. Men det går säkert att lösa det också med ett specialanpassat godkänt bilsläp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).