Traktorer och processorer

Ford 3600 vilken skogsvagn

11 inlägg 6351 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ford 3600 vilken skogsvagn

O Stenström  
#421295 Tänkt köpa en Ford 3600. Till denna traktor ska jag också ha en skogsvagn och hittat en driven 8tons vagn, funkar det? eller är det bättre med en 6 tons vagn utan drivning?. Behöver ju inte lasta 8 ton bara för att man kan, tänker jag. Är det tillräcklig med hydralflöde och hydralkoplingar för både drivning och kran? Är bara jordbruksdrag på traktorn, är det något som ger problem? Tacksam för synpunkter.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421297
1480631018_okt2016ford3000.jpg

Inspirationsbild på min gamling.

Jag skulle kolla på en fem eller sex-tons vagn med så lite finesser som möjligt.
Hitch är bättre men nog borde det funka med jordbruksdrag, den är ju dessutom lättare
att koppla ifrån ifall man sjunker i nån myr.
Tyvärr har nog 3600;an bara 31 liter/min original så det räcker bara till kranen.
Men det går att fixa med en pto-pump så känns det nödvändigt i framtiden.
Är det mkt mjukt där du ska köra så är låg egenvikt att föredra före drivning osv i denna prisklass.

Mer data finns på: http://konedata.net/traktorit/
Använd Google Chromes inbyggda översättare vid behov.

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421301 Smidig traktor, men skulle valt en eller två storlekar större

Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421302 Varför det? Vill man ha en behändig manick för rätt pengar så är det nog en fin maskin.
Om det är World wide hytten så är den ju i princip lika stor som på alla Fordar.

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421303 Bortsett från hytten så är 4600 är lika smidig men med lite mer morr för samma pengar

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

mikael_s  
#421331
O Stenström skrev:Tänkt köpa en Ford 3600. Till denna traktor ska jag också ha en skogsvagn och hittat en driven 8tons vagn, funkar det? eller är det bättre med en 6 tons vagn utan drivning?. Behöver ju inte lasta 8 ton bara för att man kan, tänker jag. Är det tillräcklig med hydralflöde och hydralkoplingar för både drivning och kran? Är bara jordbruksdrag på traktorn, är det något som ger problem? Tacksam för synpunkter.

Vi har en sådan sedan ny 1981. Otroligt smidig liten traktor och snål på diesel. Men den är liten och lätt och kort.

Med jorbruksdrag blir den snabbt lätt i nosen då draget är långt men traktorn kort. Skall du köra med 8t med drift skall du nog ha hitchkrok och definitivt PTO pump, men det är ju förhållandevis billigt från Weimer.
Annars är nog en lätt 5-6t kärra bra till den. Hydraulflödet räcker faktiskt till rätt bra. Farmas lilla eller Weimer kanske. Men ta med vagnsstyrning. Vi körde ett tag med en 7t Vreten vagn och det gick väl men styrbromsar är ett måste. Får inte vara någon svår terräng heller.

Som bengt säger är en 4600 bara lite större men har högre hjul, är nog bättre i skogen.

Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

Plassarn  
#421343 Har en liten traktor själv, och när jag förra månaden lyckades köra haveri på min 6 tons vagn så frågade grannen om jag ville låna en 8t moheda för att köra ut det sista. Har inte speciellt bra terräng, mycket sten och mjuka partier, men måste säga att traktorn upplevdes som några nummer större med den vagnen bakom. Vagnsstyrningen gjorde att det blev mycket smidigare, man kunde få vagnen att följa traktorn mycket bättre, och mina stackars 27 liter i minuten passade fint till kranen. Blev lite lätt i nosen, men det blir den även med den lilla vagnen. Men styrbromsar och vagnsstyrning passar bra ihop :)

Traktorn är en IH B275, 38 vilda under huven, 11x28 bakhjul och 27 lpm när den var ny .

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

rikard_e  
#421356 Hur du än gör, skaffa en extern pump till den. Fordpumparna är inget dåliga. vissa modeller tex 4000 har väldigt lågt flöde. Dock är pumparna något helveteiska att byta om det händer något med dom.

Har bytt 4 , i värsta fall får man lyfta locket där hydraularmarna sitter = mycket nöje för den meksugne.

Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421365
mikael_s skrev:
Bild


Bild


Så vackra bilder.
Oerhört fint med 2wd och 31 liters pump som motvikt till nya proffsmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

Plassarn  
#421710 Blir nog inköp av en 8-9 tons vagn för mig. Var ut en sväng ikväll och i den enda trånga passagen jag har så var jag tvungen att ta om. Backade och trixade säkert 20 ggr, 19 av dem gick vagnen i samma spår. Vagnsstyrning är nog det enda jag kräver på nästa ekipage, då kan ju jag bestämma var den ska ta vägen, och inte tvärt om.

Som jag ser det så är det nog bättre att ta i lite, traktorn byter man väl så småningom, men vagnen lär väl hålla 20 år för oss hobby-proffs :)

Användarvisningsbild

Re: Ford 3600 vilken skogsvagn

ner  
#421789 Vagnsstyrning är fantastiskt! Visst går det att leva utan men helst inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).