Skojigt/Galet

bästa historien

3631 inlägg 990726 visningar 154 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bästa historien

jannee  
#492343 På förekommen anledning – instruktion för snöröjarna i Härnösands kommun:

1) Plogenheterna ska vara på exakt samma tid överallt i hela kommunen, klockan 04.00, men helst senare, för vissa försöker sova. En del åker dock till jobbet strax därefter och då måste ju vägen vara plogad innan dess.

2) Snöröjarna måste använda räfflade plogar, isskrapor och vanliga skopor samtidigt, eftersom en del snö och is ska lämnas kvar på vägen, men all snö ska bort.

3) Snön får inte plogas ut på trottoarerna och ej heller på vägarna, det får inte förekomma plogkanter, en mittsträng av snö eller snöhögar.

4) Snön får inte kastas av vägen eller plogas mot någons gårdsinfart. Helst ska infarten vara snöröjd, men det får inte vara några spår att någon HAR snöröjt.

5) Närmaste området kring soptunnan liksom brevlådan ska snöröjas, men även här utan spår att någon HAR gjort det.

6) Snöröjningen ska inte påbörjas förrän snödjupet blivit tio centimeter, och spårdjupet får vid inget tillfälle överstiga sju centimeter.

7) Det får inte plogas för smalt så gatan upplevs trång – eller för brett, så trafiken på gatan kör för fort.

8) Det får inte vara ojämnt.

9) Det får inte förekomma snö från gatan mot staket, mur, häckar eller träd.


10) Det ska inte plogas efter varje snöfall, bara om det fallit mer än fem centimeter på vissa gator, och tio centimeter på andra.

11) Vissa maskinister är bättre än andra. De som är bäst ska snöröja hela kommunen.

12) Om det kommer en snökanon eller snöstorm som levererar massor med snö ska snöröjningsresurserna, i förhållande till snömängden mätt i centimeter, omgående ökas i kvadrat och därmed kunna vara på varenda gata i kommunen vid varje given tidpunkt under snöfallet.

13) Efter plogningen ska sandspridarna ligga tätt efter, men de får inte använda för grov eller för fin sand. De får inte sanda för mycket eller för lite. I vissa fall ska det inte sandas alls. Det får dock inte missas att sandas på något ställe.

14) Halva trottoaren ska vara sandad så man inte halkar och minst halva ska vara osandad för pulka och sparkåkare. Hela trottoaren måste vara sandad för de äldre.

Halva trottoaren ska vara sandad så man inte halkar och minst halva ska vara osandad för pulka och sparkåkare. Hela trottoaren måste vara sandad för de äldre.
15) På vissa vägar ska det saltas mycket, och samtidigt inte alls.

16) Då sandningen är utförd ska snöbortforslingen redan vara klar. All snö som inte upplösts i intet ska forslas bort utan att störa närboende som behöver vila.

17) Transportörerna får inte ta bort snöhögar som inte får finnas så det blir kvar en hal fläck som inte får finnas.

18) Det måste tydligt visas med blixtljus på samtliga enheter att ”arbete pågår”, men det får inte upplevas irriterande för närboende, som då inte kan äta frukost i lugn och ro. Motor- och maskinljud får under inga omständigheter höras i området.

19) Maskinerna får inte stå på tomgång något givet ögonblick, ej heller pipa vid backning. Maskinerna som jobbar med detta får inte köra förbi mer än en gång på samma gata.

20) Allt detta ska vara klart klockan 04.00.

Det är väl inget problem att vara snöröjare i denna kommun? :mrgreen:

Elmia
Avatar Fallback

Re: bästa historien

axwell  
#492351 Allvarligt, Härnösand har en bedrövligt dålig snöröjning med allt smalare gator efter varje snöfall.
Nu förstår jag varför. :roll: :mrgreen:

På min lilla bygata i ett mindre samhälle(Timrå kommun) har dom denna vinter hittills transporterat bort snövallarna 3 ggr.

Det gör dom inte i Härnösand annat än runt systemet och stortorget. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: bästa historien

M.Nilsson  
#492357
axwell skrev:Allvarligt, Härnösand har en bedrövligt dålig snöröjning med allt smalare gator efter varje snöfall.
Nu förstår jag varför. :roll: :mrgreen:

På min lilla bygata i ett mindre samhälle(Timrå kommun) har dom denna vinter hittills transporterat bort snövallarna 3 ggr.

Det gör dom inte i Härnösand annat än runt systemet och stortorget. :mrgreen:


Timrå och Sörberge, hur kan det någonsin bli fel? :)

Avatar Fallback

Re: bästa historien

MDin  
#492373 Jag skulle vara glad om de överhuvudtaget kom på vägen efter snöfallet. När dom kommer har bilarna tryckt till snön så plogen tar bara längst ut på vägrenen å då är det bara att ge sig ut och justera postlådan, som de gärna inte missar. Dessutom visar dom sig först på OB tid, gärna lördagkvällar och nätter. [emoji37]

Avatar Fallback

Re: bästa historien

jannee  
#492380 F*n va ni klagar, flytta söderut, där är vi nästan alltid förskonade från det vita luddet :grin:
Skulle det sedan komma något är det fullt kaos, minst klass 1 varning :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: bästa historien

jannee  
#493201 Dagens sanning :grin:

En 10-årig flicka är på väg hem när en man i en lastbil kör upp vid sidan av henne. Efter att ha kört en liten stund bredvid henne öppnar han fönstret och säger:
- Hej lilla flicka, vill du ha skjuts?
- Nej, säger flickan och fortsätter att gå.
Lastbilschauffören fortsätter att köra bredvid henne och säger:
- Du får en femtiolapp om du åker en sväng med mig.
- Nej! svarar hon och springer ner för gatan.
Lastbilschauffören fortsätter att köra jämsides med flickan och säger:
- Ok, mitt sista bud: du får hundring och en stor påse godis om du åker en sväng med mig.
Flickan stannar och stirrar på mannen och skriker:
- Lyssna pappa! Det var du som köpte en Volvo istället för en Scania - lev med det!

Avatar Fallback

Re: bästa historien

Blivande snickare  
#493212 =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: bästa historien

jannee  
Avatar Fallback

Re: bästa historien

tallen100  
#494047 =)) =)) =)) =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: bästa historien

jannee  
#495493 En smålänning reste över till Amerika, där sökte han sig till vilda västern. Väl där besökte han en bar, Till sin förvåning får han se en häst sitta på en barstol vid baren, framför hästen stod en stor skål full med dollarsedlar. Han frågade bartendern vad det var för något.
- Jo, sade bartendern, den som kan få hästen att skratta vinner alla pengarna i skålen.
Smålänningen betalade insatsen på par dollar och böjde sig sedan fram och viskade något i örat på hästen. Hästen började skratta, ja han skrattade så han föll av stolen.
Inget snack om saken, vinsten var smålänningens.
Så gick det några år och samme smålänning kommer tillbaka och besöker baren han varit på sist. Där sitter fortfarande samma häst.
- Aha säger han då, gäller det fortfarande att få hästen att skratta?
- Nej, du, säger barägaren, denna gång skall du få hästen att gråta för att få pengarna.
Smålänningen funderade en stund och frågade sen barägaren om han fick ta med hästen ut en stund.
- Jo, det får du, men du får inte göra han illa. Sagt och gjort smålänningen tog med hästen utanför baren och efter ett par minuter kommer han in med en storgråtande häst. Han lutar sig fram för att ta skålen med dollarna.
- Nej, du sade barägaren, nu får du allt tala om vad du gjort både den första och nu denna gång! Smålänningen såg lite besvärad ut och så sade han.
- Första gången viskade jag i örat på hästen, min är större än din.
- Ja, men denna gången då sade barägaren, vad gjorde du nu då?
- Vi var ute och jämförde, sa smålänningen :oops:

Avatar Fallback

Re: bästa historien

jannee  
#495593 En sann historia till omväxling

10 glada personer går ut för att äta lunch tillsammans. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas i Sverige:

- De första fyra (de fattigaste) betalar ingenting
- Den 5:e betalar 10 kr
- Den 6:e betalar 30 kr
- Den 7:e 70 kr
- Den 8:e 120 kr
- Den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen (den rikaste) betalar 590 kr

De 10 personerna äter lunch på restaurangen varje dag och är nöjda med uppgörelsen om 1000 kr. En dag säger restaurangägaren:

- Ni är trogna kunder så jag lämnar 200 kr rabatt på era luncher i fortsättningen.

En lunch för 10 personer kostar nu endast 800 kr och det är nu det händer grejer. Man vill fortfarande betala lunchen såsom skatter betalas.

De första 4 påverkas inte. De får fortsätta äta gratis. Men hur ska de andra 6 göra? Hur ska de dela upp rabatten på 200 kr så att alla får sin del? De inser att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr. Drar de bort beloppet från varje persons andel får den 5:e och 6:e personen betalt för att äta.

Restaurangägaren föreslår att i rättvisans namn är det bättre att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknar ut de belopp varje person skall betala. Resultatet blir att även den 5:e personen får äta gratis. Den 6:e får betala 20 kr, den 7:e betalar 50 kr, den 8:e 90 kr, den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalar 520 kr istället för tidigare 590 kr.

Alla får ett lägre pris än tidigare och nu får 5 personer äta gratis. Utanför restaurangen börjar de jämföra vad de sparat...

- Jag sparar bara en tia av rabattens 200 kr, börjar den 6:e personen. Han pekar på den 10:e och säger:

- Men han sparar 70 kr!

- Precis, jag tjänar bara en tia och det är orättvist att han får sju gånger så mycket som jag, säger den 5:e personen.

- Det är sant! Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara får 20?
De rika ska alltid ha det lite bättre, gormar den 7:e personen.

- Vänta ett tag! Skriker de 4 första som äter gratis varje dag.

- Vi får ingenting. Det här systemet utnyttjar de fattiga!

De 9 personerna skäller som hundar på den 10:e och kallar honom för allt möjligt och anklagar honom för att suga blodet ur de fattiga.

Nästa dag kommer inte den 10:e personen till lunchen. Skönt tycker de andra 9 och sätter sig ner för att äta. När notan sedan landar på bordet upptäcker de något väldigt märkligt:

Det fattas 520 kronor...

Sverige i ett nötskal :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: bästa historien

isteskog  
#495614 Den var bra, Jannee!

Avatar Fallback

Re: bästa historien

henrikett  
#495616 Mycket bra faktiskt [emoji23][emoji23][emoji23]

Användarvisningsbild

Re: bästa historien

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495617 Träffsäkert.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: bästa historien

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495642 Kalle hade köpt ett eftersatt skogsskifte som stått orört under en längre tid. Men Kalle är en flitig person och får snart ordning på skiftet. Då kommer prästen förbi och säger:

- Tänk vad du med Guds hjälp har fått det fint här i skogen!

Kalle svarar:
-Ja, det är ju en stor skillnad jämfört med när Gud fick sköta det självt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).