Skojigt/Galet

Oväsen i skyn

18 inlägg 7230 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

hlb  
#375557 Stämmer bra i läge och tid. Trodde det var en stor helikopter men såg ingen. Mulet väder. När den väl passerat försvann den ruskigt snabbt, något en helikopter inte normalt klarar. Detta var verkligen en upplevelse för en gammal radarjaktledare.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Oväsen i skyn

Blivande snickare  
#375585 Nära på NOLL med skogen att göra...





Men ack så intressant tråd! :surp: :D :D \M/

Användarvisningsbild

Re: Oväsen i skyn

Tjita1  
#375591
Göt skrev:en fråga där jag brukar gå in på flightradar och kolla och det är dom stora jetplanen på väg till Usa tex men dom mindre motorflygplanen finns det någon hemsida för att se vart dom är på väg jag tänker tex på plan som kanske går mora-Arlanda och så

Alla maskiner med transpoder Mod S syns. Det är en typ av transponder som skickar med sin position med transpondersignalen så man kan lyssna av signalen utan radar. Skulle nog säga att så gott som alla kommersiella maskiner har det, och det blir vanligare och vanligare på småmaskiner. Har dom inte det finns det ingen möjlighet att se var dom är om man inte har en egen radarstation.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).