Skojigt/Galet

Skogsmaskin i olja

24 inlägg 9107 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsmaskin i olja

Torbjörn Johnsen  
#370896 Det dräller inte precis av skogsmaskiner i konstens värld. Den här härligt mustiga avverkningsmålningen hänger hos John Deere i Märsta och är signerad av någon som ser ut som "Leif Eriksson" 1977. Kanske ett minne från ÖSA-ursprunget?

Finns det någon som vet något om denna konstnär och om han gjort fler verk om skogsbruk/skogsmaskiner?
1454614052_skogsmaskin-i-olja.jpg

1454614095_img_8916.jpg


Har för mig att jag sett en stor olja med Valmetmaskin uppe hos Komatsu i Umeå också. Det skulle vara intressant med fler tips eller bilder på fler



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

Fredrik Reuter  
#370907 Denna är nog skapligt unik!

Var det bara jag som blivit smått skogsskadad och läste Olja i skogsmaskin i flödet... :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin i olja

axwell  
#370918
Fredrik Reuter skrev:Var det bara jag som blivit smått skogsskadad och läste Olja i skogsmaskin i flödet... :lol:


:surp: Trodde att det var något unikt haveri där skogsmaskin råkade bli drabbad. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

Torbjörn Johnsen  
#370919 :lol: :lol: Ja, det skulle man ju kunna tro.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370933 Tänk inte så negativt, släpp in kulturen i tankarna :P

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

totte  
#370936 Tänkte för min del att det skulle va en jädrans sardinburk för att lägga in en hel skogsmaskin i olja :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin i olja

alias  
#370938
kärrabol skrev:Tänk inte så negativt, släpp in kulturen i tankarna :P


Och låt oljan flöda ur desamma ut i naturen (jag hoppas tavlorna är målade med bioolja, så inte entreprenören på bilden riskerar sin certifiering :lol: )!

Var det Tapp som hade som slogan?
"Vi har Sveriges bästa i tankarna!"

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

Seb macahan  
#370943
kärrabol skrev:Tänk inte så negativt, släpp in kulturen i tankarna :P


En ny ko-tråd kanske.
Det här med olja och natur är ju något som vi med maskiner har ett ganska färgat förhållningssätt till och det gäller ju att nyansera den bild att oljesöl kräver en bra duk. Att kladda med olja kan ju i princip vem som helst det är ju bara o ÖSA på en massa färg. Men att avbilda en maskin kräver ju ett visst intresse i tankarna

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

Vardon  
#370946 Mycket vacker målning!

Vi har gjort en del beställningar hos folk som målar lite på huset och så, man kanske skulle göra en med valmet 405 i tät gammal skog...

Kultur = Kul-Tur dvs - har man tur är det kul.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin i olja

alias  
#370947
Seb macahan skrev:
kärrabol skrev:Tänk inte så negativt, släpp in kulturen i tankarna :P


En ny ko-tråd kanske.
Det här med olja och natur är ju något som vi med maskiner har ett ganska färgat förhållningssätt till och det gäller ju att nyansera den bild att oljesöl kräver en bra duk. Att kladda med olja kan ju i princip vem som helst det är ju bara o ÖSA på en massa färg. Men att avbilda en maskin kräver ju ett visst intresse i tankarna


För blåbär och gröngölingar i skogen är det klart lättare att få färgen rätt på en Brunett än en Blondin om man med olja ÖSA på.

Färg så gul och ful, den sparar vi till hjul!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

Torbjörn Johnsen  
#370970 Det här spårade ju ur på ett härligt sätt! :mrgreen:
Fram med paletten vetja och börja måla skogsmaskiner! Vi kan ju ha en liten konsttävling här. Eller också kanske det ska målas direkt på skogsmaskinerna? Det är ju inte så vanligt med pimpade skördare. Möjligen har man sett nån rosa mässversion eller så...

Kolla hur åkerisidan sätter färg på sin vardag (det finns kanske lite bättre rörelsemarginal inom åkerisektorn?):
1454625075_nordictrophy.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin i olja

alias  
#370974
Torbjörn Johnsen skrev:Det här spårade ju ur på ett härligt sätt! :mrgreen:
Fram med paletten vetja och börja måla skogsmaskiner! Vi kan ju ha en liten konsttävling här. Eller också kanske det ska målas direkt på skogsmaskinerna? Det är ju inte så vanligt med pimpade skördare. Möjligen har man sett nån rosa mässversion eller så...

Kolla hur åkerisidan sätter färg på sin vardag (det finns kanske lite bättre rörelsemarginal inom åkerisektorn?):
1454625075_nordictrophy.jpg


Paletter har man ju vanligtvis tillgång till invid spakarna på skördaren när man sitter inuti densamma - och väl där så vill man ju inte göra några tavlor :lol:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

Seb macahan  
#370975 Njaa, det är nog tveksamt. Men har man haft en sån bil ute på ett bygge så vet man att helst ska gräset vara klippt längs vägkanterna för o inte skava den DYRA motivlacken. Blir nog svårt för skogsmaskinförare. Skulle kunna tänka mig att det ibland skull kunna dra sig mot gränsen till makabert. Tänk er en liggande pinuppa på en Rottne H20, fast en bröstet är avskavt av en torrgran som gick åt fel håll. Det blir liksom inte lika coolt längre :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skogsmaskin i olja

totte  
#370995
Torbjörn Johnsen skrev:Det här spårade ju ur på ett härligt sätt! :mrgreen:


Välkommen till Skogsforum och en av våra specialiteter :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin i olja

tallen100  
#370996 Brunett eller Blondin? ingen Snorre iaf, kanske måla Bamse eller annan stornalle, eller en bild på Trollet i skogen :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).