Skojigt/Galet

Lägga stora stenar på högstubbar

9 inlägg 8778 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lägga stora stenar på högstubbar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

alias  
#345148 Jag ser det som ett större säkerhetsproblem med sparade torrakor på hyggena istället för stenar/block på en högstubbe. Blocket på högstubben lär falla inom metern från högstubben när den skall nå marken medan en torraka av ett fullvuxet träd torde ha en räckvidd på ca 25 meters radie.

Jag ser det som större fog att hugga ner vissa delar av "naturvårdshänsynen" än att plocka ner något block från en högstubbe.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

Fredrik Reuter  
#345203 Hej,
Jo, detta verkar vara en trend som sprider sig. Lokalt hos mig har det funnits på sina ställen i många år, och de verkar ligga kvar!
Någon maskinförare som vill sätta sitt signum.

Håller annars med om att torrakor är värre, men är det inte så att det ska göras högstubbar idag och de "rakor" som blir kvar ska i så fall huggas ner och läggas orörda på marken?

Avatar Fallback

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

Hema  
#345204
alias skrev:Jag ser det som ett större säkerhetsproblem med sparade torrakor på hyggena istället för stenar/block på en högstubbe. Blocket på högstubben lär falla inom metern från högstubben när den skall nå marken medan en torraka av ett fullvuxet träd torde ha en räckvidd på ca 25 meters radie.

Jag ser det som större fog att hugga ner vissa delar av "naturvårdshänsynen" än att plocka ner något block från en högstubbe.

MVH
Alias

Instämmer.

Avatar Fallback

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

ÅsaNisse  
#345231 Kan tycka att oavsett torrakor så behöver man inte tillverka flera risker än vad som finns naturligt.

Avatar Fallback

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

Hema  
#345233 Att eftersträva en så säker arbetsplats som möjligt, borde kanske vara av allas intresse.

Avatar Fallback

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

jannee  
#345245 Ligger det en sten på en högstubbe syns den väl och en människa med vanligt sunt förnuft går inte ens i närheten eller försöker sig på att knuffa kull stubben/ned stenen.
Låt maskinföraren få leka lite och tillfredsställa sitt behov av att göra sig märkvärdig, egentligen inte mycket att bry sig om eller? :grin:

Avatar Fallback

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345246 När man går där och röjer i 4-5m hög granskog, några år senare, så är det inte alls säkert att man ser vad som ligger ovanpå torrakan.

Användarvisningsbild

Re: Lägga stora stenar på högstubbar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345250
jannee skrev:Låt maskinföraren få leka lite och tillfredsställa sitt behov av att göra sig märkvärdig, egentligen inte mycket att bry sig om eller? :grin:


Nä dom gör väl allt för att ta dö på tristessen. :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar