Bioenergi

Vedläget?

110 inlägg 31392 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedläget?

ulf15  
#111893 En kubik blandved (i säck) kostar runt 800 - 1000:- här så visst finns det utrymme för prisjusteringar.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#111895
Jamax skrev:När det gäller brasved är det nog så att det ända som gäller är björk, men jag håller med dig, Initium, barr funkar ju oxå bra.
I vedpannan däremot tror jag de flesta vill ha blandved. Även jag är inne på att behålla all massaved själv efter avverkning och sälja som ved. I daxläget behåller jag all björk och brännved, men kan tänka mig att även behålla resterande massaved oxå. Ser man till priset borde ju förädlingsvärdet öka om man säljer det som ved i stället.

Tanken är nog rätt , men ska du elda själv i panna så ta björk gör du av med 30 kubik barrved räcker det med 20 björk så säljer du barrveden istället till dom som tror att dom har tjänat pengar på att köpa billigare per kubik, sen är det roligare att hålla på med 20 kubik istället för 30 kubik, räkna så får du se.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#111896
ulf15 skrev:En kubik blandved (i säck) kostar runt 800 - 1000:- här så visst finns det utrymme för prisjusteringar.

staplat eller stjälpt

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

ulf15  
#111897 Stjälpt

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

marcus_ford 3600  
#111960 klyv upp sista veden igår och ska packa den i dag i 40 litersäckar och sälja i febrarui :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111963
ulf15 skrev:En kubik blandved (i säck) kostar runt 800 - 1000:- här så visst finns det utrymme för prisjusteringar.


Var i landet får man dom pengarna?

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Kjell S  
#111966 Snart lönar det sig att montera oljebrännaren igen...
Köper själv ingen ved - har tillräckligt - om inte mars blir som förra året...

Råder många av mina kunder att ta veden istället för att sälja som massaved. Gäller mindre partier ...

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

ulf15  
#112030
MickeBM skrev:
ulf15 skrev:En kubik blandved (i säck) kostar runt 800 - 1000:- här så visst finns det utrymme för prisjusteringar.


Var i landet får man dom pengarna?


Jag hjälpte en kompis att köra hem 30 kubik björkved från Dalsland för en vecka sen och det är slut. Veden var inte ens vidare torr...

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112097
ulf15 skrev:Jag hjälpte en kompis att köra hem 30 kubik björkved från Dalsland för en vecka sen och det är slut. Veden var inte ens vidare torr...


Jag antar att den då är såld i Stockholmsområdet?

Det där med inte vidare torr ved har jag svårt att förstå, folk verkar köpa vad som helst.
Finns en svartmånglare i närheten av mig och han säljer allt möjligt skräp, och hur mkt som helst.
Väldigt mkt färsk ved, nyhuggen tall, gran och asp.
Säljs för eldning direkt.
Tror han sålt över 500 m3 de senaste månaderna.

Användarvisningsbild

Re: Vedläget?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112107
potatis1 skrev:
Jamax skrev:När det gäller brasved är det nog så att det ända som gäller är björk, men jag håller med dig, Initium, barr funkar ju oxå bra.
I vedpannan däremot tror jag de flesta vill ha blandved. Även jag är inne på att behålla all massaved själv efter avverkning och sälja som ved. I daxläget behåller jag all björk och brännved, men kan tänka mig att även behålla resterande massaved oxå. Ser man till priset borde ju förädlingsvärdet öka om man säljer det som ved i stället.

Tanken är nog rätt , men ska du elda själv i panna så ta björk gör du av med 30 kubik barrved räcker det med 20 björk så säljer du barrveden istället till dom som tror att dom har tjänat pengar på att köpa billigare per kubik, sen är det roligare att hålla på med 20 kubik istället för 30 kubik, räkna så får du se.


Om du har björk själv ja, men om alternativet är att köpa björk eller ta egen barrmassa så känns valet enkelt...

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

Scoutman  
#112121 Hmh vedläget? Hade ca 4-5 års vedförråd för mig som kamineldare, perfekt trodde jag......Jag säger bara en sak brorsor...
Ska inte ha för mycket ved hemma 😡
Ska klura ut nåt "payback time" :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

H3nkk4  
#112122
potatis1 skrev:Veden slut i September har ca. 2500 löskubik björk , priset ca 530:- kubiken


Säljer du veden i säckar eller torkar du maskinellt vartefter beställningar? 2500 m3 måste ju ta väligt mycket plats :o 1, 325 000 kr. är ingen dålig omsättning :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#112174
H3nkk4 skrev:
potatis1 skrev:Veden slut i September har ca. 2500 löskubik björk , priset ca 530:- kubiken


Säljer du veden i säckar eller torkar du maskinellt vartefter beställningar? 2500 m3 måste ju ta väligt mycket plats :o 1, 325 000 kr. är ingen dålig omsättning :wink:

Ca. 1600 kubik går på vagn på våren resten ställs in i en vedlada på ca. 550 m2 börjar kapa nu i veckan.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#112176
Uvskogen skrev:
potatis1 skrev:
Jamax skrev:När det gäller brasved är det nog så att det ända som gäller är björk, men jag håller med dig, Initium, barr funkar ju oxå bra.
I vedpannan däremot tror jag de flesta vill ha blandved. Även jag är inne på att behålla all massaved själv efter avverkning och sälja som ved. I daxläget behåller jag all björk och brännved, men kan tänka mig att även behålla resterande massaved oxå. Ser man till priset borde ju förädlingsvärdet öka om man säljer det som ved i stället.

Tanken är nog rätt , men ska du elda själv i panna så ta björk gör du av med 30 kubik barrved räcker det med 20 björk så säljer du barrveden istället till dom som tror att dom har tjänat pengar på att köpa billigare per kubik, sen är det roligare att hålla på med 20 kubik istället för 30 kubik, räkna så får du se.


Om du har björk själv ja, men om alternativet är att köpa björk eller ta egen barrmassa så känns valet enkelt...

köp 20 björk för 3200:- och bearbeta upp det, sälj barret kapat o klyvet klart för ca. 12000:- å du slipper hantera 10 kubik.

Avatar Fallback

Re: Vedläget?

potatis1  
#112179
MickeBM skrev:
ulf15 skrev:Jag hjälpte en kompis att köra hem 30 kubik björkved från Dalsland för en vecka sen och det är slut. Veden var inte ens vidare torr...


Jag antar att den då är såld i Stockholmsområdet?

Det där med inte vidare torr ved har jag svårt att förstå, folk verkar köpa vad som helst.
Finns en svartmånglare i närheten av mig och han säljer allt möjligt skräp, och hur mkt som helst.
Väldigt mkt färsk ved, nyhuggen tall, gran och asp.
Säljs för eldning direkt.
Tror han sålt över 500 m3 de senaste månaderna.

Folk är underliga det måste vara billigare att slå på elen än att köpa sådan dålig ved, jag har torraker står i skogen men dom får stå, hellre det än att få dåligt rykte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).