Bioenergi

Skapa GROT vid djungelröjning??

29 inlägg 12432 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9741 Har fått veta att här köps allt efter vikt,dvs ingen fuktmätning.
Det jag högg i april/maj torde ha "lättat" i pris rätt rejält. Någon som vet ung hur mycket vikt som försvinner från t, ex mitten april till mitten juni?

/Nisse

Avatar Fallback
Flis  
#25566 Angående fukt i flis.
Fukthalten skall egentligen inte ha så STOR betydelse då man betalar/får betalt per MWh, då värmeverken kondenserar rökgaserna får dom tillbaka den mesta energi det gå åt att förånga vattnet. Å sen om det är så i alla värmeverk det vet jag inte, men dom nyare måste då ha det så.

Och sen blir ju så klart frakterna dyrare om man skall ta med sig en massa vatten.

Edit: stavning

Avatar Fallback
jocke ek  
#35067 hej!
vi har gallrat ur granskog som varit för klen för annat ändamål.
vi kör med en nokka proffi med akumulering på agregatet.
och skotar gör vi med en 950R med heltäckande sidor på vagnen för att inte skada kvarvarande skog.

detta har visat sig ge en ganska bra slant till markägaren.
har dock inga siffror på det.

men han var nöjd med både betalning och arbetet.

mvh jocke

Avatar Fallback
granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35072 man ska nog inte köra bort gödseln från skogen
det är som en bonde som bara skördar och inte
gödslar och det vi ju resultatet av. köra tillbaks
askan men det är väl bara snack eller gör skogsbolagen
det. det tvivlar jag på.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#35081 På marker som är bra bonitet på har det ingen betydelse om man tar tillvara på träddelarna enligt forskarna. På magra marker anser dom att allt ska vara kvar. Jag håller nog med forskarna att det är så. Apropå askåterföring läste jag om detta för många år sedan i en skogstidning, att om man sprider aska till en myr så börjar det växa rejält. Har provat detta på en halv liten myr och vilken skillnad på växtlighet det blev :shock: . Men vilket jobb att bära ut askan som jag gjorde, trots att myren låg direkt intill en väg. Gjorde detta för ca 10 år sedan och det växer alla möjliga trädslag där. På den andra halvan är det bara myrtall som växer.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35099 Hur mycket alka lade du på och hur spred du den?

Användarvisningsbild
halvproffs  
#35101 Myren är ca halvt tunnland och på hälften av det tror jag att jag spred ut ca 10 sopsäckar (ung 30kg st). Jag bar ut det och öppnade säcken lite och spred på det viset. (tungt)

Avatar Fallback
triumph  
#39737 En homogen granskog utarmar succesivt marken den växer på. Kanske inte märks i denna generation men i nästa, eller nästa. Det är ju därför man propagerar så mycket för blandskog. Lövträden ger mer förna, snabbare kväveåterförning till jorden etc, etc. Den enda egentliga gödslingen av marken i en granskog idag är just det som lämnas kvar vid slutavverkningen. Det ger marken en välbehövlig återgödsling inför nästa generation. Inte så svårt att räkna ut vad som händer om man kör bort all GROT.

Visst, man ska ju återgödsla med aska från värmeverken. Det är alla experter överens om. Tillåt mig tvivla på att det en dag kommer en lastbil med aska inkl. skogsmaskin körande upp på min lilla skogsväg för att så snällt ersätta MIN mark med den gödning som togs bort med GROT:en. Och vem ska betala för det kalaset. Jag som markägare eller GROT-köparen? Nej, askan landar nog på lättkörda marker nära värmeverken.

Min GROT får ligga kvar tills den dag jag vet att jag får aska tillbaka och ändå landar på +. Tänker inte betala för att utarma min mark.

Avatar Fallback

Re: Skapa GROT vid djungelröjning??

skog+ terri  
#39751 hej ang röjing i bestånd och ta ut de som grot så hörde jag för mig men de blev ett stort NEJ TACK men då om man skulle göra de till flis då är då frågan är de någon som är interserad kan man då tro

Avatar Fallback
michaels  
#41535 Någon som har erfarenhet av att ta ut bränslesortiment i lule älvdal?

Förmodar att gränsen med ackumulering kan vara ca 0,03 även lite norr om de försök som gjorts.

Någon som har en uppfattning om utfall när det är riktigt tätt men klent?
Eftersom det verkar i första hand betalas i ton kan det vara svårt att riktigt få någon känsla.

Kan 10-20 ton per hektar vara ett rimligt antagande?

Avatar Fallback
flisshejk  
#41577 Michaels skrev kan 10-20 ton vara rimligt. Om du kan göra en ungefärlig beräkning hur många skogskubikmeter dit står i beståndet så går det att på ett ungefär säga hur många ton per hektar det blir, gran massaved väger ungefär 850 kg/ fastmeter tallen runt 900 kg och björken väger 1100 kg. En skogskubikmeter är ju hela trädet, jag tror att om du räknar med minst björkens vikt så kommer du ganska nära sanningen ton per hektar.

Avatar Fallback

Re: Skapa GROT vid djungelröjning??

Skogsmullle  
#42268 hej jag undrar ved det är för skillnad på Grot och biobränsle??

Användarvisningsbild

Re: Skapa GROT vid djungelröjning??

Thunborg  
#42269
Skogsmullle skrev:hej jag undrar ved det är för skillnad på Grot och biobränsle??


Grot betyder GRenar Och Toppar vi en avverkning och biobränsle är väl produkten som det blir när man flisat GROTEN 8)
Ett bioutag kan även göras i en röjning/gallring , i form av helstam 8)

Avatar Fallback

Re: Skapa GROT vid djungelröjning??

Skogsmullle  
#42416 aha okej tack för svaret :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).