Bioenergi

grov energiskog

5 inlägg 4093 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

grov energiskog

petersson  
#92925 har idag varit med och testkört en rundbalspress för energiskog.förhoppningen var att man skulle kunna köra
så grovt material som inte en normal salixhack klarade.problemet visade sig då vara att träden välte med rötter
och allt innan den kom in i maskinen.i lite klenare material funkade det utmärkt.då till min fundering,vad kostar det
att klippa energiskog med en medelstamdiameter på 70-80 mm och dessutom skotning av detta material?
tack på förhand.



   TS
Avatar Fallback

Re: grov energiskog

mrlynx  
#92930 Intressant experiment.
Hur grovt klarar rundbalaren?
Gärna några bilder så vi förstår hur det går till med rundbalningen.

Avatar Fallback

Re: grov energiskog

petersson  
#92938 jag skulle gissa att 50 mm är ett lagom mått,lämnar fler uppgifter imorgon efter fortsatt provkörning.
mer info finns på www.grpanderson.com

   TS
Avatar Fallback

Re: grov energiskog

Jenz582  
#93757 Mycket intressant! Vet ni några svenska återförsäljare?
Frågan är hur uppköparna ställer sig till att man pressar färskt material, det måste vara svårt att torka i svenskt klimat.. ngn som har kunskap om konventionell grot-buntning, är riset oftast torrt när de buntas? annars borde ju den biten vara ganska lika :???:

Ser fram emot att höra mer om detta koncept!

Avatar Fallback

Re: grov energiskog

petersson  
#93780 det var henriksson salix som tagit in maskinen för testkörning.enligt repr.från kanada menade man att ts-halten
skulle stiga från 50 till 70% på 8 veckor.frågan är ju om man kan hitta någon som vill betala för så torr flis.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).