Bioenergi

Krav på bränsleved som leveransvirke

5 inlägg 5265 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Krav på bränsleved som leveransvirke

Lucke  
#88905 Hej!

Jag köpte min fastighet förra året och tänkte börja med att "städa" lite i skogen. Det ligger en del stammar på marken som blivit kvarglömda vid tidigare avverkningar och även en del stockar som har blåst ned genom åren.
Jag har tagit för givet att dessa stockar skulle duga att sälja som bränsleved, till Södra t.ex. Men nu när jag sitter och läser Södras prislista för bränsleved så står det att lagringstiden är max 1 år! Stämmer detta??
Många av stockarna har nog legat betydligt längre men ser iaf. ut att vara så pass friska att de kan lyftas med kran..
Vad säger er erfarenhet, hur får bränsleveden se ut? Hur mycket röta, hur krokigt etc....

Mvh Lucke



   TS
Avatar Fallback

Re: Krav på bränsleved som leveransvirke

flisshejk  
#88906 Jag har levererat bränsleved sedan 1995 både till Norrbränsle och Sveaskog det har varit en salig blandning grovt och klent ända ned till kvastskaft lagerskadat och rötskadat, och jag har aldrig hört talas om att det inte skulle vara levransdugligt. varför Södra har såna krav på bränsleved är svårt att förstå, men det verkar på debatten i detta forum att Södra är lite speciella.

Avatar Fallback

Re: Krav på bränsleved som leveransvirke

alias  
#89115 Håller det bara att lasta så brukar det inte vara några problem.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Krav på bränsleved som leveransvirke

Lucke  
#89118
alias skrev:Håller det bara att lasta så brukar det inte vara några problem.

MVH
Alias



Bra!

Det är ungefär som jag förväntade mig innan jag läste Södras prislista mao.!!

Om veden inte duger åt Södra så finns det ju andra som står på kö! Jag har hört talas om en firma i närmorådet som betalar runt 300:- för bränsleved. Jag skall lägga upp vad jag har så kan de ju komma och titta...

Jag har många stockar som jag bara kan åka runt och plocka med huggarvagnen, tidigare ägare tyckte att det var roligt att såga på gårdens sågverk, men bara de grova stockarna, så det ligger många träd fällda och kapade i stockar men bara första och andra stocken har blivit bortforslade. Yeah right!

Mvh Lucke

   TS
Avatar Fallback

Re: Krav på bränsleved som leveransvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89119 270:-/m3fub bjuder de härikring, men det är väl ett golv snarare än tak.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).