Bioenergi

Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

38 inlägg 28654 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Engelthon  
#138373 Skriver här för att se om intresset finns för torkning.
Vi ska börja med vedproduktion i storskala ca:3000fub/år Vi har tillgång till egna virkestorkar typ kammartorkar som rymmer ca:50pall dubbelställt. Problemet är jag har nog 2m ovanför pallarna och risken är att jag får luft cirkulationen ovanför pallarna och inte genomdom. Ni förstår problemet.

Min reserv plan är att köpa 2,3st lastbilsskåp med öppningsbar sida med måtten inv 7m l x 2,5m b x 2,7-3m h. Konvertera kylaggregat så jag kan ta vattnet från flispannan och låta befintliga fläktar gå på el. Problemet är till och från luften att få den balanserad och kontrollerbar annars kan det bli dyrt eller med långa torktider.
Någon som har erfarenheter av liknande torkning?

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#138392 Det finns väl färdiga sådana där "containertorkar" ståendes lite här och var. Det var ju poppis ett tag och man eldade väl dem med olja eller el.

Virkestorkar bör väl ha nerfällbara innertak, (för att täta ovanför virkespaketen). Kan du inte modifiera dessa lite så de når ner till dina vedpallar.

Men jag tror fortfarande du får svårt med luftgenomströmningen. Inte runt och förbi pallarna, men i mitten av vedpallarna. Tro du kan vara tvungen att köra torkarna onödigt länge och därför belastas med en hög torkkostnad.

Användarvisningsbild

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Camwood  
#138400 Den här tråden börjar att häng i hop :lol: med tråden Lönsamhet i vedförsäljning

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

80-90  
#138467 hej alla vedhuggare .. själv brukar jag sätta en bit dräneringslang mitt i storsäcken så att luften går upp igenom .. det funkar efter jag började med det ha jag blivit kvitt mögel .. sen när veden e torr drar jag ur röret å fyller i lite mer torr ved .. säcken står alltid på pall . har även tak över ..

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Engelthon  
#138480
80-90 skrev:hej alla vedhuggare .. själv brukar jag sätta en bit dräneringslang mitt i storsäcken så att luften går upp igenom .. det funkar efter jag började med det ha jag blivit kvitt mögel .. sen när veden e torr drar jag ur röret å fyller i lite mer torr ved .. säcken står alltid på pall . har även tak över ..


Det där var jävla smart! Har du någon bild är jag tacksam.

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

80-90  
#138485 har tyvärr inga bilder .. men kan försöka förklara , gör ett lite större hål i toppen sätt där en ståltråd det räcker , kör du big bag säck fäst ståltråden i pallgaffel el dyl , kör du vanlig 1 kub nät säck lägg slangen lite snett å fäst i stativet .. det funkar fint .. sen när det blir lite ved i säcken då står slangen alt röret av sej själv .. lycka till

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Engelthon  
#138807 Jag såg en intressant torkmetod. Har ingen aning om den är bra eller dålig.

Det är en lång snurrande trumma som man kör värme igenom. Kapaciteten var från 500-2,5ton i timmen!!! Är det någon som har nått liknande i Sverige??

Bilden är nått liknande som jag såg. Bara så att ni förstår vad jag menar.

Bild

Avatar Fallback

Re: Nolltolerans på mögel, torka ved, tips?

Lennart A  
#139367 Ved torkad under skärmtak i 1m3 säckar på eur pall har fungerat mycket bra. Gärna flera på höjden. Jag hade en ny vedbod med ca 2cm springor i väggarna och lika i golvet. Det fungerade inte alls. Den äldre vedboden med ca 4 cm springor i golvet har däremot fungerat bra i flera år. Jag tror att breda springor så breda som möjligt utan att veden ramlar ut är det bästa.
Jag har dock slutat att jobba med veden när den är blöt efter regn för det går inte. Stockarna måste vara torra från regn när man klyver och lägger in. Sedan skall veden vara klar tidigt på säsongen. Den bästa torken är i maj.
Jag har också en vedbod från 1978 med solfångare som värmer luft 20 grader över omgivningstemperaturen och blåser in den under golvet i vedboden. Då får man ved med ca 7-8% fukthalt dvs. snickeri torrt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).