Bioenergi

BALSAMPOPPEL

8 inlägg 3731 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BALSAMPOPPEL

Tall  
#85399 Har huggit björk på 1 hektar.Funderar nu på att sätta poppel där.Är det någon som har erfarenhet av detta trädslag? Skulle va roligt att få lite info. :lol:



   TS
Avatar Fallback

Re: BALSAMPOPPEL

Naders  
#85434 Ja jag kan säga att den är inte populär på ett massabruk iallafall.
Anledningen är barken :!:
Denna är så långtrådig att den fastnar i samtliga rullbanor och orsaker ett rent h-vete för operatörerna 😡
Det räcker med en eller två massavedsbitar så har man jobb i en timma ungefär.
Men annars är den ok :P

Avatar Fallback

Re: BALSAMPOPPEL

Tall  
#85445 Då är ju frågan om det finns någon avsättning i framtiden för detta trädslag? Biobränsle kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: BALSAMPOPPEL

Naders  
#85461 Nja, du ska nog inte bli påverkad av vad jag skrev om barken.....
Flisen blir ju bra massa av och sen finns det ju andra typer av transportband så det är ju ett problem som kan byggas bort.
Om det sedan är bra betalt för poppel vet jag inte eller om den klassas som övrigt löv vilket verkar vara troligt då den blandas in i den övriga lövflisen.

Avatar Fallback

Re: BALSAMPOPPEL

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85464 Borde räknas som asp.

Användarvisningsbild

Re: BALSAMPOPPEL

Torparn79  
#85619
Mangan skrev:Borde räknas som asp.

jag har för mig att det finns en tråd tidigare om just balsampoppel där det framgår att den "klassas" som aspmassa..

Avatar Fallback

Re: BALSAMPOPPEL

Valtra6850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85628 har ju läst att viltet ska ogilla poppel, men det stämmer inte enligt min mening, jag fick behandla mina plantor i höstas efter att rådjuren gått hårt åt dom. Återstår att se vad som blir kvar när våren kommer

Avatar Fallback

Re: BALSAMPOPPEL

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#85638 Finns många sorters Poppel. Viltet äter somliga av dem, men tror att just Balsampoppel får vara ifred med sin starka lukt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).