Bioenergi

DENSITET

18 inlägg 13250 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: DENSITET

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#94399 Förmodar att allt virke flöt från början när det flottades.
Vissa sjönk dock under resans ner till skiljet. ( sorteringen vem som ägde viss stock )

Användarvisningsbild

Re: DENSITET

Camwood  
#94726 :grin: Det tar månader eller hela år innan virket blir mättad med vatten efter det att virket en gång har torkat.
också tryckimpregnering med stort tryck är det nästan omöjligt att helt fylla alla hålrum i virket :shock:
Men tillslut så sjunker virket ( sen kan dom flyta upp igen men det är en annan historia ) :shock:

Avatar Fallback

Re: DENSITET

axwell  
#107068 Mätningar gjorda 15 juni-14 nov. -10

Rotbiten som låg i vattenbunke i väntan på att sjunka har med kemiska medel verkligen gjort det. Tusentals myggyngel blev för osmakligt, en skvätt bilshampoo den 13:juni dödade dem effektivt.
Mindre än två dygn senare låg björkbiten på botten, det hjälpte inte att byta till vanligt vatten. Vikten var då 7270 g, tyvärr hade jag då glömt att volymen tidigare varit uppe i 7,4 liter, missade att mäta volymen mot den nya vikten.
Efter torkning under tak utomhus väger den nu 4657 g och indikerar 24 % fukthalt.

Mellanbiten som i april var nere i 1356 g och under 7% fukt väger nu efter lagring 1561 g med 20 % fukthalt.

Av detta drar jag slutsatsen att det måste vara omöjligt hitta brännved från tidigare färsk björk som håller en fukthalt under 20 % även om den lagrats luftigt under tak utomhus.

Provbitarna väntar nu på eldbegängelse !

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).