Bioenergi

Al

2 inlägg 1965 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82906 Jag undrar varför det skrivs så lite om al nu när biomasseproduktion är inne.I norrland är det tydligen al som växer snabbast.
Dessutom:
Låg viltbetning
Kvävesamlande
Näringsrik förna som gödslar marken
Klarar blöta marker

Den höga tillväxten borde kompensera för lägre priser,men i mina trakter är den mest ansedd som ogräs o naturvårdsträd.

/Nisse



   TS
Avatar Fallback

Re: Al

axwell  
#82917
nisse skrev:Jag undrar varför det skrivs så lite om al nu när biomasseproduktion är inne.I norrland är det tydligen al som växer snabbast.
Dessutom:
Låg viltbetning
Kvävesamlande
Näringsrik förna som gödslar marken
Klarar blöta marker

Den höga tillväxten borde kompensera för lägre priser,men i mina trakter är den mest ansedd som ogräs o naturvårdsträd.


Samma fråga ställer även jag. Fördelarna är ju uppenbara. Vet inte närmare var du håller till dvs. om det är grå- eller klibbal som är vanligast hos dig. I Timrå är gråalen vanligare men en del klibb också.
Nästan allt grillkol på marknaden tycks vara al, charkvaror röks oftast med alspån, ibland även med enris för färgens skull.

Brukar användas vid byggen under vattenlinjen då den inte ruttnar som andra träslag.
Trots att jag känner till dess förmåga att förse de andra träden med livsnödvändigt kväve så sparar jag inte al före björk, kanske för att den annars skulle dominera.
Alen bör rimligen uppvärderas just som du skriver inom biomassaproduktionen, den har ju ungefär samma energiinnehåll som granmassa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).