Bioenergi

Dåligt betalt för grot.. eller?

2 inlägg 2443 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dåligt betalt för grot.. eller?

Pensionär  
#81063 För ca 2 år sen utförde jag en liten slutavverkning. Nästan 3 hektar, här ville skogsbolaget UPM ta grot och bryta stubbar. Nu är ju de här ganska nya saker i vårt finska skogsbruk och man har ju inte direkt några erfarenheter att luta sig tillbaka på. Köparna pratar om betydande extra inkomster från försäljning av hyggesrester och allt verkar frid å fröjd.
Betalningen för groten och stubbarna skulle gå till så att den subventionerar brytningen och den samtidigt utförda markberedningen.
Så fick man då en räkning för stubb brytningen, 460 euro.
När en annan entreprenör högla mark åt min son för några år sedan kosta det 250euro/hektar.
3 hektar * 250 = 750 vilket gör att man kan säga att jag fick 240 euro för groten.
För de 240 euro ska man nu då köpa skogsgödsel.
Hade jag harvat marken istället hade ju markberedningen hamnat någonstans 500-600 euro, och då hade man sluppit köpa gödsel.
Dessutom bröt de stubbarna för två höstar sen och de låg kvar i högar ute på hygget ännu i somras. Planteringen blir nu ett år senare än med traditionella metoder. Stubbarna skulle troligtvis va kvar ännu på hygget om inte jag hade sprungit på uppköparn nere i byn föra hösten. Förklara att om de ska ha stubbarna så se till att de kommer bort eller så kör jag ut dem själv och bränner upp skiten.
De märkliga i kråksången är att varenda skogsvårdsförening, skogsbolag, tidskrifter, media ja alla du kan komma på förespråkar användning av biobränsle. Men att betala något för de tycks det vara skrallt med.

Så för min del blir det inget mera grot uttag före bolagen börjar betala en rimlig peng för råvaran.

Eller har jag helt fel? 240 euro ca 2400 svenska kronor för grot av 3 hektar är det bra betalt?
Vad vet jag?



   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt betalt för grot.. eller?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81400 100-200 euro/ha för GROT
Stubbrytning "gratis" dvs ersättningen blir markberedningen. Det är min uppfattning om prisbilden här.

Jag tycker inte det är rimlig ersättning för den biomassa man tar ut.

/Nisse

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).