Stihl annons 3

1 användare online just nu: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gäst

Köpa gödsel

Postat i kategori Bioenergi

Re: Köpa gödsel

Inläggav Bybonden » tis 02 feb 2010, 08:32

Famag skrev:Ammonium nitrat finns i 50 kg säck, men palta inte med någon petroleum produkt samtidigt.
Den innehåller dessutom Svavel.
Och Add Blu lär väl vara rent Kväve. i vätskeform.
Det bör du kunna köpa 50 l av någon åkare med ny lastbil.

Bra ! Skall gödsla 3,9 ha som blev gallrat 2008.
150*3,9= 585 kg
Bybonden
Medelhuggare

Skogsinlägg: 63
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 1 ggr

Inläggav nisse » tis 02 feb 2010, 10:39

AddBlue är urea,vilket är en kväveform som lättare ger brännskador,större risk för urlakning och sämre gödseleffekt.
Nitratkväve är bättre.

/Nisse
nisse
Huggarmästare

Skogsinlägg: 1793
Har gillat: 9 ggr
Har gillats: 14 ggr

Inläggav dieseltomten » tis 02 feb 2010, 12:34

Nån som kollat upp hur effekterna blir på tillgången av svamp? Vet att det påverkar svampmycelet under jord.
Bättre en gren i handen än tio i skogen.
dieseltomten
Medelhuggare

Skogsinlägg: 87
Har gillats: 0 ggr

Inläggav nisse » tis 02 feb 2010, 14:41

Effekterna av gödsling är nog tämligen väl utredda. Sök på nätet. Jag minns inte detaljer,men generellt kan nog sägas att markens bördighetsklass växlar upp ett snäpp under en 8-10 års period.
T.ex blåbär kan tydligen antingen öka eller minska beroende på markens beskaffenhet innan åtgärden.

/Nisse
nisse
Huggarmästare

Skogsinlägg: 1793
Har gillat: 9 ggr
Har gillats: 14 ggr

Inläggav gamle » fre 05 feb 2010, 09:59

Bybonden skrev:
Famag skrev:Ammonium nitrat finns i 50 kg säck, men palta inte med någon petroleum produkt samtidigt.
Den innehåller dessutom Svavel.
Och Add Blu lär väl vara rent Kväve. i vätskeform.
Det bör du kunna köpa 50 l av någon åkare med ny lastbil.

Bra ! Skall gödsla 3,9 ha som blev gallrat 2008.
150*3,9= 585 kg

Vill bara tydliggöra att en normal gödsling innebär 150 kg N/ha, dvs 550 kg gödsel/ha om man använder skogcan eller N27, vilka båda håller 27% kväve. I ditt fall så kommer det krävas lite drygt 2 ton till 3,9 ha.
gamle
Nykomling

Skogsinlägg: 1

Inläggav Torparn79 » fre 05 feb 2010, 13:35

nisse skrev:Sprida på snö är ingen höjdare.Urlakning och bortspolning t.ex.Rekommendationen är barmark och jag skulle vilja tillägga under växtsäsong.

/Nisse

jag har ingen erfarenhet av skogsgödsling..
men jag skulle nog försöka att sprida omgående efter snösmältningen under förutsättning att marken bär den eventuella maskinen som ska göra jobbet..

kollade i ATL och såg pris på AXAN, 2,58 kr/kg, då är det 1000-kilossäck..
det ger ett kvävepris på 9,55 om inte jag räknar fel, tycker att det låter svårslaget..

150 kg N / 27 % = 555 kg/ha
555 kg/ha x 3,9 ha = 2166 kg
2166 kg x 2,58 kr = 5590 kr

som jag ser det så finns det två alternativ för att få det så ekonomiskt som möjligt:

1. att du snackar ihop dig med en grannbonde och köper gödningen av / genom honom..
2. att du köper 2 st 1000-kilossäckar och blundar för att det blir 10 % för lite..

nu har jag inte nå siffror men jag vet att bekvämligheten med att kunna hålla på med 50-kilossäck kostar en hel del, det lönar sig rätt bra att krångla lite och ösa ur storsäck med hink då embalagekostnaden är minimal jämfört med 50-kilossäck..

hur som så är det uppskattat o du kan följa upp och meddela hur du gjort och hur det har gått..
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Användarvisningsbild
Torparn79
Huggarmästare

Känner mig just nu: har inte sett så mycket mygg på sistone..
Skogsinlägg: 1074
Har gillat: 20 ggr
Har gillats: 10 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (33)

Inläggav Bjärven » lör 06 feb 2010, 06:33

Ja, skriv gärna hur det går!

En fråga dessutom till alla:

Är det idiotiskt att gödsla ungskogen 10 år FÖRE första gallring, i ett bestånd som är röjt två gånger, dvs väldigt lite löv.
Bjärven
Nykomling

Skogsinlägg: 18
Jag startade denna tråd. Upp

Inläggav Bybonden » sön 07 feb 2010, 18:28

Torparn79 skrev:
nisse skrev:Sprida på snö är ingen höjdare.Urlakning och bortspolning t.ex.Rekommendationen är barmark och jag skulle vilja tillägga under växtsäsong.

/Nisse

jag har ingen erfarenhet av skogsgödsling..
men jag skulle nog försöka att sprida omgående efter snösmältningen under förutsättning att marken bär den eventuella maskinen som ska göra jobbet..

kollade i ATL och såg pris på AXAN, 2,58 kr/kg, då är det 1000-kilossäck..
det ger ett kvävepris på 9,55 om inte jag räknar fel, tycker att det låter svårslaget..

150 kg N / 27 % = 555 kg/ha
555 kg/ha x 3,9 ha = 2166 kg
2166 kg x 2,58 kr = 5590 kr

som jag ser det så finns det två alternativ för att få det så ekonomiskt som möjligt:

1. att du snackar ihop dig med en grannbonde och köper gödningen av / genom honom..
2. att du köper 2 st 1000-kilossäckar och blundar för att det blir 10 % för lite..

nu har jag inte nå siffror men jag vet att bekvämligheten med att kunna hålla på med 50-kilossäck kostar en hel del, det lönar sig rätt bra att krångla lite och ösa ur storsäck med hink då embalagekostnaden är minimal jämfört med 50-kilossäck..

hur som så är det uppskattat o du kan följa upp och meddela hur du gjort och hur det har gått..

Det blev lite fel, ni har rätt.
Det skall vara 150 kg kväve per ha.
Skall kolla vad det kostar hos lantmännen, köpte för två år sedan (skog-can) 4,41 kg 1000 kg kostade med moms 5,513 kr.
Men det kanske är billigare i år var det inte någon skatt som skulle vara lägre?
Det är inte att rekomendera att gödsla på snö och frusen mark, ej intill vattendrag.
Roligt att ni är pålästa.
Bybonden
Medelhuggare

Inläggav Torparn79 » sön 07 feb 2010, 20:40

det stämmer, det är väl kväveskatten som försvann/sänktes om jag inte fattat fel..

vad innehåller skog-can..?
näringsämnen och %..?
cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Användarvisningsbild
Torparn79
Huggarmästare

Känner mig just nu: har inte sett så mycket mygg på sistone..
Skogsinlägg: 1074
Har gillat: 20 ggr
Har gillats: 10 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (33)

Inläggav Bybonden » mån 08 feb 2010, 08:26

Torparn79 skrev:det stämmer, det är väl kväveskatten som försvann/sänktes om jag inte fattat fel..

vad innehåller skog-can..?
näringsämnen och %..?

Hej Torparn
Vad jag kan se innehåller det följande: Skog-Can är det vanligaste gödselmedlet idag för gödsling av skog. Skog-Can innehåller en hög viktprocent N (27.2%) i form av ammoniumnitrat. Dessutom innehåller gödselmedlet kalcium, magnesium och bor. Borskador vid gödsling kan uppstå i främst norra Sverige, särskilt vid omgödsling av barrskog. NPK-gödselmedel är endast aktuellt vid eventuell omgödsling.
Om du Googlar på: http://www-fiberskog.slu.se/Dokumentati ... dsling.htm
Laddar ner lagen i PDF ser du i procent vad det innehåller.
Bybonden
Medelhuggare

Inläggav hawk » ons 07 apr 2010, 19:55

Är också inne på att gödsla i år. För hand. Tack för tipsen ovan. Glöm inte att anmäla gödslingen till Skogsstyrelen för samråd:

Vid skogsgödsling tillför man näringsämnen, främst kväve. Avsikten är att höja markens produktionsförmåga. Det är viktigt att välja rätt ståndort, rätt gödselmedel och rätt gödselgiva.
Gödsling på olämplig mark eller vid fel tidpunkt kan få negativa konsekvenser för miljön.

Skogsgödsling är exempel på en åtgärd som Skogsstyrelsen bedömt vara samrådspliktig. Anmäl åtgärden till Skogsstyrelsen genom att skicka in särskild blankett

En anmälan om gödsling bör innehålla uppgift om:

företagets namn, adress och kontaktperson gödselmedlets namn och sammansättning
gödselgivans storlek
spridningstidpunkt
spridningssätt
en avsiktsförklaring om gödslingen skall ske i enlighet med Skogsstyrelsens allmänna råd
förekomst av kända vattentäkter skyddszoner mot vattentäkter, sjöar, vattendrag, impediment och bebyggelse
beskrivning av områden som undantas från gödsling
uppgift om beståndet har gödslats tidigare
karta med höjdkurvor, vattendrag, myrar, och fastighetsgränser med mera
översiktskarta.
hawk
Medelhuggare

Skogsinlägg: 109
Skogsbilder: 9
Har gillat: 1 ggr
Har gillats: 2 ggr

Inläggav hawk » ons 07 apr 2010, 19:57

Förresten, visste ni att i Finland ersätter staten 40 % av spridningskostnaderna, 40 % av gödselkostnaderna och 100 % av planeringskostnaderna.

Vitaliseringsgödsling kallas det där.
hawk
Medelhuggare

Skogsinlägg: 109
Skogsbilder: 9
Har gillat: 1 ggr
Har gillats: 2 ggr

Föregående

Återgå till Bioenergi