Bioenergi

Omräkningstal

4 inlägg 3833 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Omräkningstal

pruppe  
#66801 Hej. Jag köpte 2 bil och släp med björkmassa nu i våras totalt 92 FUB. Behöver veta vilken faktor man räknar med när man vill ha fram stälpt mått ( har räknat på FUB gånger 2,64, en faktor som jag fått tidigare någonstans ) men resultatet i verkligheten blev betydligt sämre någonstans runt 2,05. Blev jag blåst på levererad mängd eller räknar jag helt fel, eller: är variabeln så här stor beroende på utseendet i högen som levereras ?? Tacksam för hjälp !!



   TS
Avatar Fallback

Re: Omräkningstal

Bengt olsson  
#66811 Hej på löv räknar "dom" 0,48 alltså 100 fub =48 lös .
När jag köper löv för ved prod så köper jag lösmeter tex ca 80 meter bil o släp,och klyver detta så blir det ca 80-100 själpt mått.Många får ut mer än detta men inte,blir en hel del bös runt vedmaskinen plus att jag vill att det skall vara gått mått till kunderna :P

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal

massa-ved  
#66842 Du menar väl 100 tm³ (lös)= 48 fub ? 100 fub blir ju omkring 200 tm³.
Jag tycker 92 fub på 2 bil och släp låter mycke om det är löv 46 fub /lass = 90-95 tm³.
Om det är klent och lite krokigt sjunker det ihop rätt mycke i kapningen men växer inte så mycke när det klyvs.
Är det lite rakare bitar och lite grövre så minskar det inte så mycke men växer i rejält i volym när det klyvs.

Avatar Fallback

Re: Omräkningstal

Bengt olsson  
#66930 Ja ibland är inte kontoret med,vet inte vad jag skall skylla på men jag menade tvärt om.Tre meters löv på bil och släp bra raka längder brukar väl ligga på 75-80 lös,då är det inte fullt ända upp,men stopp pga vikt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).