Bioenergi

Pakking av småsekker

21 inlägg 26714 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

ulfgustav  
#121153 Jag vill påstå att packar man ved som är normalt torr (ca 30 %) direkt i säckar och fyller dom maximalt, så är krympningen så liten att det är försumbart, då slipper man dubbelarbetet.
Jag har däremot inte sagt att man skall packa "blöt" ved

Användarvisningsbild

Re: Pakking av småsekker

stegmaster  
#121261 Krympingen det talas om er vel 10% från rå til törr, om jag inte missminnar mig.
Så om man har säcken ordentlig full , så skulle det inte vara nåt problem.
Den ska ivhertfall inte kunna krympa til halvfull. :wink:

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

ulfgustav  
#121266 Själv använder mig av "syrfällning" då jag tar ut brännved i egen regi. Det innebär i princip att veden är näst intill eldningstorr när jag skotar ut den ur skogen, jag slipper skota ut en massa vatten, kan lasta 30-40% mera och är lättare att hantera även vid vedmaskinen

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

Janne67  
#124242
johoo skrev:Tenkte å pröve en vedkanal. Tror du det er ok og punkte den sammen i blikk, eller blir det for tungt? Det er nok en fordel med stativ som holder sekken på plass, og Kisaveds lösning er jo genial! Det er nok litt for dyrt å bestille et slikt stativ hit til Island, men det er vel mulig å sveise sammen noe lignende... Er det noen som vet hva indre målet på vedkanalen for 40l sekker er?

Måtten är 86 cm 33 cm 23,5 cm

Avatar Fallback

Re: Pakking av småsekker

fga  
#151289 Har nogon testad den her ?

Ved packmaskin; Qvarnsjö Skogstjänster AB

Användarvisningsbild

Re: Pakking av småsekker

Vedproducent  
#151292 Horrtinorr har en ny packare som kostar 498 000 kr. Enligt dom så ska kapaciteten vara 300 säckar i timmen bara man hinner med att knyta ihopa säckarna. Vet inte om den är helt klar för försäljning än men jag hade mailkontakt med dom för 2-3 veckor sedan och då skulle den testas på riktigt innan dom släppte ut den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).