Bioenergi

Föroreningar i grot

68 inlägg 20766 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57924
Bonden/Ramnäs skrev:
grotförare skrev:
Bonden/Ramnäs skrev:håller med dej helt per-erik i höstas stoppade jag in en matarhjuls fälg in i tuggen och det small stadigt.. det bästa tycker jag är att alla bara försöker och har intresse för sitt jobb, på så sätt lägger man ner sin själ i det man gör och gör alltid så gott man kan..


fy fan va de måste ha smällt? vad gick sönder på huggen efter den smällen?
å helt klart som du säger, kan alla som håller på visa lite intresse å lägga ner lite arbete på de som håller på med så blir de nog bra i slut änden.




jodu :grin: kan säga att man flög ner på golvet.. överliggarna på knivarna (kommer aldrig i håg vad dom heter) sen splainsen i kardanen sprängbultarna till motstålshyllan,motstålet,alla bultar som håller trumman, huv bultarna,remmarna... sen e det säkert något jag har glömt.


aa då kan jag förstå varför flög ner på golvet! de heter överfall. men du klara dig ifrån att lyckas skära upp hela trumhuset å flisröret?

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Fridh  
#57943 Typ som när han som kör den andra huggen vi har fick stål släpp..inget roligt kan ja säg..ena överfallet låg uppe ibland fliset, flisgallret låg bakom maskinen. Plus att det skar hål lite över allt runt trumman o flisröret och slog av fästerna till motorståls bryggan.. han sa att han aldrig varit med om något som smällt så

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57975 fy fan va tråkigt, de är inte kul när man kör sönder så där mycket blir en-två vecker stillestånd då minst.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Fridh  
#57988
grotförare skrev:fy fan va tråkigt, de är inte kul när man kör sönder så där mycket blir en-två vecker stillestånd då minst.



Vi fick trailra hem maskinen..dom var 15 mil härifrån så de lättaste var ju o ta hem den..sen var den nog hemma i lite över en vecka innan den for iväg igen

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#57989 aa å sen så brukar man ha lite mer verktyg å sånt hemma när man ska hålla på å laga.. lär ha kostat en lite slant att fixa de där?

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Fridh  
#57996
grotförare skrev:aa å sen så brukar man ha lite mer verktyg å sånt hemma när man ska hålla på å laga.. lär ha kostat en lite slant att fixa de där?



Ja de var ju inte gratis om man säger så :???:

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Skogsmange  
#58039
Fridh skrev:
Skogsmange skrev:Jag tror det bästa är att flisa/krossa vid terminal. Då kan man få riktig kapacitet och slippa dra runt en massa containrar. Bunta!



Men tänk då vilket jobb och köra med risbil och hämta upp allt..dom får ju inte på så där jätte mycket varje gång och inte alltid så bra vägar in så tror inte på det. Inte alltid dom kan lägga de ute vid en väg heller så man kan komma när med lastbil och släp

Det är väl knappast mindre jobb att asa runt en massa flisbaljor... Volymen skiljer nog inte så mycket,riset är ju komprimerat! finns ju en del som kör det löst. Avlägg brukar gå att ordna om man bara vill.. Sen kanske det inte passar överallt men det gör väl inte nått system. Man kan ju producera hela tiden med en buntare! Oberonde av flisbaljor.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#58043
Skogsmange skrev:
Fridh skrev:
Skogsmange skrev:Jag tror det bästa är att flisa/krossa vid terminal. Då kan man få riktig kapacitet och slippa dra runt en massa containrar. Bunta!



Men tänk då vilket jobb och köra med risbil och hämta upp allt..dom får ju inte på så där jätte mycket varje gång och inte alltid så bra vägar in så tror inte på det. Inte alltid dom kan lägga de ute vid en väg heller så man kan komma när med lastbil och släp

Det är väl knappast mindre jobb att asa runt en massa flisbaljor... Volymen skiljer nog inte så mycket,riset är ju komprimerat! finns ju en del som kör det löst. Avlägg brukar gå att ordna om man bara vill.. Sen kanske det inte passar överallt men det gör väl inte nått system. Man kan ju producera hela tiden med en buntare! Oberonde av flisbaljor.


ska man köra med buntare så ska du tänka på att du på att den producerar ungefär 25-30 buntar i timmen med en duktig förare, alltså ungefär 25-30 kubik i timmen. å sen ska du tänka på att en sån tar ungeför 1200-1300 kr i timmen. å kör du med en vanlig skotare å får med dig 25 kubik på ett lass å du kör ett lass i timmen å säg att den kostar bara 600-700 kr i timmen. alltså dubbelt så billigt. vist de blir säkert ett bättre utförst jobb med en buntare!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58057 Men när det är buntat måste det ju fortfarande skotas. Buntning+Skotning+Biltransport+Flisning
Flisningen måste bli mycket billigare för att det skall löna sig att bunta, om det nu inte finns andra fördelar som betalar det extra momentet jämfört mot Skotning+Flisning+Biltransport.
Ett alternativ kan vara att: Flisapåhygget+Biltransport, minst antal moment.. Men då kan inte groten tex, ligga i välta och torka innan.. Men en stor hugg är kanske för dyr att "skota" med, men en liten kanske..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Skogsmange  
#58062 Det borde ju bli billigare att flisa vid terminal om man kan använda riktigt brutala grejer! Sen blir det billigare att skota buntar än grot,mer fastvolym per lass. Så i slutändan är det inte säkert att skillnaden är så stor!

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#58069
Skogsmange skrev:Det borde ju bli billigare att flisa vid terminal om man kan använda riktigt brutala grejer! Sen blir det billigare att skota buntar än grot,mer fastvolym per lass. Så i slutändan är det inte säkert att skillnaden är så stor!

jag tror de är större skillnad än vad du tror. skulle de inte va så stor skillnad så tror jag nog att bolagen hade satsat på de.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Bonden/Ramnäs  
#58071 jag blev lite skitnödig när det small ... blev förvånad själv att inte mer hade gått sönder..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Bonden/Ramnäs  
#58072 det här med bunning tror jag ingen ting på...all fukt och skit i riset blir ju kvar i bunten när du komprimerar det så hårt.. efter ett halvår i skogen är det bara matjord i buntarna.. och om ni e så sugna på och elda matjord så kan ni komma och prova i min panna.. jag tror inte det går så bra. pluss att buntning har det ju varit tal om länge och det är många som har försökt med det oxå men det har inte gått någe bra för dom som provat.. vi har ju en metod som jag tycker funkar kanon, varför då klag?

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

masterchief  
#58075 Jag tycker buntning är en intressant möjlighet...
Är dock oklar varför det fungerar i finland och inte i Sverige, brist på sisu?
Lite känligare blir det dock när det behövs en maskintyp till, dock så slippar man flistuggen på plats...
Angående matjord så tycker jag det har en tendens att bli det i risvältorna med,,,,,ofta så får riset ligga alldeles förlänge innan det hämtas..
Jag tror problemet i Sverige ligger i att det är för lite pengar att spela med, därför tar inga steget fram och driver utvecklingen...

Användarvisningsbild

Re: Föroreningar i grot

Torparn79  
#58078
masterchief skrev:Jag tycker buntning är en intressant möjlighet...
Är dock oklar varför det fungerar i finland och inte i Sverige, brist på sisu?
Lite känligare blir det dock när det behövs en maskintyp till, dock så slippar man flistuggen på plats...
Angående matjord så tycker jag det har en tendens att bli det i risvältorna med,,,,,ofta så får riset ligga alldeles förlänge innan det hämtas..
Jag tror problemet i Sverige ligger i att det är för lite pengar att spela med, därför tar inga steget fram och driver utvecklingen...

jag tror att det är en fråga om att man måste ändra "tänket" i Sverige..
det är väl samma problematik som med jänkarna och deras metoder, varför kan inte dom köra kortvirke, eller för den delen mäta i millimeter..?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).