Bioenergi

Hinner veden torka???

8 inlägg 6858 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hinner veden torka???

Daniel B  
#51119 Funderar på att sälja ved nästa säsong. Har möjlighet att ta till vara på björkar som skulle kunna bli fin ved. Om jag tar ner björken nu (feb-mars), kan jag då sälja den som torr till kommande vinter. Om jag förstått det hela rätt så råder det delade meningar om ved torkar över en sommar?
Givetvis måste veden ligga så det har möjlighet till att torka och jag hade tänkt mig att lägga den i storsäck. Stapla dessa 2 på varandra och sedan ställa alla bredvid varandra med någon decimeter emellan för luftning och att sedan spika ett enkelt plåttak över.

Tror ni på iden eller finns det andra bättre idéer.

Måste ha veden i storsäck då den skall transporteras till annan ort för att där packas i mindre säckar. Har tyvärr inte tid till detta nu utan först till sommaren.


Tacksam för synpunkter



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hinner veden torka???

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51122 Under rätt förutsättningar så hinner den torka.
Får inte vara huggen för sent, måste ligga öppet/luftigt och vara fint kluvet.
Sen är det väderberoende, men våren och försommaren brukar göra sitt.
Din idé bör funka.
Jag travar min ved i burar som får stå öppet till mitten av aug då jag täcker dom. Beroende på väder förstås.
30 cm-längder och fint kluvet, torkar hur bra som helst på en sommar.

Avatar Fallback

Re: Hinner veden torka???

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51132 håller med, de hinner torka , i fall du klyver den innan våren sätter igång, blåst och lite värme gör susen!

Avatar Fallback

Re: Hinner veden torka???

Bengt olsson  
#51307 Hej
Norsk ved har gjort en test ang tork i storsäck,det bästa var att täcka med en en huva (pressening)direkt efter fyllning.

Avatar Fallback

Re: Hinner veden torka???

T-Jack  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51316 Enl. egen 30års erf. från Norr
Björken är som torrast innan saven stiger dvs. normalt sluttet av April hos oss.
HAr provat flera ggr. göra lövfällning med randbarkning sammtidigt.
men kommit fram till att det är mycket effektivare (lättare att hantera, viktmässigt
och enklare att bearbeta i skogen) om man gör enl första alternativ.
Bearbeta omg. och sätt under regnskydd men väl ventilerad,
personligen har jag inte haft större problem (åtgång), om man har börja elda inför vintern.
Det beror också hurdan anläggning man har.
"pyseldare" dvs.dom som inte har ACCtankar behöver torrare ved.

Användarvisningsbild

Re: Hinner veden torka???

molnia  
#511356 Om jag hugger, björk, al asp i senare mitten av maj, har jag något för att syrafälla dem först och låta ligga en tid med löven på?
än att kvista upp dem i 3m längder direkt?, kap och klyvning lär ske samma tid oavsett, typ i mitten av juni
Om det är fördel att syrafälla såhär års, hur länge bör det ligga? är det för kort med ett par veckor? hoppas beta hagen med häst i sommar...
Detta kommer troligtvis inte eldas i höst utan frågan handlar mer om vad som är "bäst"?

Avatar Fallback

Re: Hinner veden torka???

jannee  
#511360 Du kan med god verkan syrafälla hela Juli.
Bara låta trädet ligga någon (några) veckor okvistad gör underverk.
Lövverket har en vidunderlig förmåga att suga ur fukten ur en stam.

Avatar Fallback

Re: Hinner veden torka???

Tosca  
#511363 Och åtminstone aspen får du god hjälp av hästarna med barkningen av.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).