MickeBM skrev:När träden är avverkade och trädslag har också stor betydelse.
Tall och asp tex bör ligga som långved 1 år innan du bearbetar den till ved, den torkar inte med denna metod om den är huggen samma säsong.
Du har inte möjlighet att fylla från 2 håll?
Fylla från ena sidan ett år och från andra sidan året efter, detta för att cykla uttaget.
Kräver dock utrymme för 2 års förbrukning.
Det jag har hugget nu är en del asp, björk och gran.
Jag kan fylla från 2 håll samt att jag kan ha 2 fack brevid varandra så jag har tänkt att varva med 2 år som du säger.
Slurfi skrev:Jag slänger in min skrytbild från september:
Vedsept2008.jpg
Den gröna trp behöver nog inte flyttas från där den är på bilden, toppen är just under nocken.
Den gula trp är ett renobj för framtida bruk.
Öppningen där det är staplat är delad i två så man alltid tar den äldsta veden först.
Det yr in lite snö men det känns inte som nåt problem, snön är ju torr.
Sannolikt kommer vi att snygga till panelen osv när tid och ork gives, för syns skull.
Det är ungefär såhär min lada ser ut, MEN den har ju hel panel på utsidan så den är ju tät, men jag tänkte ju öppna upp i panelen så det blir luft.
När du har så högt i tak så måste det väl bli väldigt luftingt?
Är det är stor nackdel att taket är på så att inte solljuset kommer åt? Det måste väl vara bättre än att det regnar på det?
Det lutar åt att jag kommer göra som jag nämt tidigare, känns som det smidigaste alternativer.
Jag har gott om plats i ladan så om jag kan köra upp 2 eller kanske 3 årsförbrukningar nu och sedan fylla varje vår allt eftersom, så måste det väl få gott om tid på sig att torka.
Jag kan vara ute och cykla nu, men torkar inte veden bättre av rikligt med luft än solljus?