Bioenergi

Ödesdag för bioenergin i Sverige

70 inlägg 21887 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Älgfoderodlare  
#492797
hlb skrev:I mina mörka stunder tror jag inte man kan bli styrande politiker i samhället utan att ljuga. På SFO samlas, som jag ser det ärliga och vettiga personer, men hur många SFO-are har styrande positioner i samhället? Gissar att det inte är särskilt många. Vi får nog svårt med att påverka stabo-tänket. Själv försöker jag nog bli lycklig med min situation och följa lagar och regler "så gott det nu går", men jag stöttar gärna er som är yngre i er kamp för rättvisan.


Slutade själv med politiken för några år sedan, sedan jag insåg att det inte handlade om att inneha en position där kunskap skulle kunna spela en roll för det som man sökte skapa förändringar för. Utan det handlade om ett egoistisk maktspel för att enbart vinna en position i den politiska hieriarkin. För även om en kunskapsbaserad samhällsutveckling skulle innebära besparingar i miljonklassen för en kommun. Var personcentreringen det viktigaste. Inte sen vad den personen egentligen skulle kunna uträtta i sin roll. Kanske just därför som fler o fler inser att just Landstingen bör försvinna från den politiska arenan. En kostnadskrävande koloss på lerfötter utan saklig roll i samhället. Finns nog säkert en del myndigheter som också skulle behöva en översyn vad gäller kunskap o funktion !

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

hlb  
#492810 Se där. Där hade vi ju både kunskap och erfarenhet inom SFO.

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#493366 Skydda Skogen går in med replik på Fredrik Federleys debattinlägg i SVD med anledning av beslutet att tillåta mer bioenergi från skogen:

“Att minska de fossila utsläppen från energiproduktionen är ett viktigt arbete" skriver Federley. Det är redan flera anläggningar på gång för att elda ved i areella el-anläggningar, bland annat i Frankrike och Storbritannien. Skogar i USA och Kanada fälls för att förse EU med el. Man kan fråga sig hur hållbart detta är, särskilt om man vet att energiinnehållet i skogsprodukter är bra mycket mindre än det i vissa andra källor, vilket betyder mer koldioxidutsläpp per producerad kilowattimme. Ett mycket bättre sätt att minska utsläppen skulle vara att använda mindre fossila energislag, mindre "biobränslen" och el, och att bygga ut solelsproduktionen. Det skulle leda till att skogen kan stå kvar och lagra in kol från atmosfären. Skogen skulle få vara livsmiljö för en enorm mångfald av arter och fortsätta att vara grunden för alla de ekosystemfunktioner vi alla är beroende av.


Läs hela debattinlägget här.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

rokon  
#493367 Skydda Skogen lobbar tydligen för den energirika sopimporten ser jag, Där Bodens kommun är en i raden som eldar sin fjärrvärmecentral med.

Nu i denna stund så har jag minus 31,6 grader C och en klar blå himmel med Solsken som nu även når ned till marken.
Eld i pannan med meterveden. De som har solceller här har dem täckta med ett digert lager med snö.

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Seb macahan  
#493379 Älgfoderodlare, du är envis och stark som i princip ensam debattör ger dig ut och skriver det jobbiga som kanske de flesta förstår men helst vill se bortom. Samförstånd vinns sällan av en envis inställning från en sida även om jag respekterar denna envisa forummedlem till fullo [emoji6] . Arbetet med att mötas på halva vägen behöver inte nödvändigtvis innebära några praktiska skillnader. Det är lite som o diskutera med sin fru, om du säger emot landar du aldrig din vilja. Men håll med henne och beröm henne för sina goda ideer, men du gör som innan men någon marginell skillnad.åh vips är hon jättenöjd. Funkar likadant i alla diskussioner, det roliga är hur lättlurade vi är. Så egenupptagna att får man lite "cred" och några som håller med så glömmer man kärnfrågan. Helt klart mycket mer effektivt än o tvärneka i alla fall!

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Fredrik Reuter  
#493625 Beslutet att fortsatt klassa bl a tallolja som biobränsle kan skapa 1.000 nya jobb, främst i glesbygden, enligt Preem.
Preem planerar nu att utöka produktionen av sin diesel som delvis görs på tallolja.

Närheten av massabruk är viktig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6865012

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Älgfoderodlare  
#493632
Fredrik Reuter skrev:Beslutet att fortsatt klassa bl a tallolja som biobränsle kan skapa 1.000 nya jobb, främst i glesbygden, enligt Preem.
Preem planerar nu att utöka produktionen av sin diesel som delvis görs på tallolja.

Närheten av massabruk är viktig.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6865012


Då kommer man ju osökt in på hur vår skogsproduktion av råvara skall utvecklas av oss skogsbrukare. För om vi fortsätter som idag med höga uttag av gallringsvirke, där vi i princip "ger" bort råvaran till massaindustrin och dom i sin tur får betalt för restprodukterna som biobränsle industrin behöver. Så ökar förmodligen deras egen vinst i det stora hela o det finns en risk för att massapriserna går ner istället som en effekt av detta. Så frågan är ju om man skall möta detta ökande behov med ett ökat uttag eller tvärtom, för att söka bevara prisnivåerna o därmed kunna som producenter få en större del av kakan ? Man undrar ju samtidigt varför man försöker inför ett förbud mot dieselbilar inom vissa områden som ex. privatbilismen ? Om den nu kan göras med förnybar biomassa som grund, skulle inte det vara bra för samhället i så fall ? Är det ytterligare ett utslag av taktiskt miljöpolitiskt tänk, för att missgynna privatbilism som skulle kunna vara miljövänligare än alternativen ?

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#494959 Skydda Skogen sluggar på och fortsätter hävda att förbränning av bioenergi är jämförbart med fossileldning. Domedagsprofeterna med van der Spoel i spetsen ser ett "Mordor" breda ut sig i skogslandskapet enligt debattinlägg i UNT.

Samtidigt bidrar det kol som släpps ut när vi eldar upp skogen till samma klimatförändringar som när vi eldar fossila bränslen. Klimatet bryr sig inte om koldioxidmolekylen kommer från fossila källor eller från skogen. Klimatet reagerar på samma sätt för båda. Men skyddar vi mer skog kan deras levande ekosystem och biologiska mångfald hjälpa oss att anpassa planeten och vårt samhälle till de klimatförändringar som kommer att ske. Dessa skyddade gamla naturskogar lagrar också kol i marken i tusentals år till skillnad mot kalhyggen och planterade ungskogar. Lösningen är inte att omvandla jorden till ett Mordor.


Debattinlägget i dess helhet hittar ni här.
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 31 jan 2018, 16:55, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

isteskog  
#494980 Kommer inte åt debattinlägget! :???:

Användarvisningsbild

Re: Ödesdag för bioenergin i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#494982
isteskog skrev:Kommer inte åt debattinlägget! :???:


Nu är det fixat @isteskog

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).