Bioenergi

Biodrivmedel (HVO) ökar starkt inom transportsektorn

1 inlägg 2667 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biodrivmedel (HVO) ökar starkt inom transportsektorn

Torbjörn Johnsen  
#481855 Enligt ett pressmeddelande från Svebio så är andelen förnybara biodrivmedel nu den högsta någonsin. Senaste kvartalet hade HVO-bränslen en rekordtillväxt och enligt Svebio så är var fjärde liter diesel som används inom transportsektorn nu biodrivmedel:

Tredje kvartalet 2017 var den förnybara andelen av försålda drivmedel 20,1 procent på energibas vilket är rekord. För året 2016 var andelen 18,5 procent. För diesel som levererades till den svenska marknaden för transporter var 26,4 procent på energibas biodiesel. Det visar Svebios analys av färsk statistik från SCB.

HVO tillverkas av en rad olika avfalls- och restprodukter, som tallolja från skogsindustrin och återvunna vegetabiliska och animaliska oljor och fetter. FAME utgörs nästan uteslutande av rapsdiesel, RME, som tillverkas av oljeväxten raps. Biodiesel finns dels som rent biodieselbränsle, HVO100 och B100, dels som inblandning i fossil diesel. HVO100 är Sveriges näst största biodrivmedel efter inblandad HVO i diesel. Många åkerier och bussbolag har under de senaste åren gjort stora satsningar på biodiesel.

– Den omfattande användningen av HVO minskar kraftigt utsläppen av växthusgaser från den svenska trafiken. Samtidigt har högkoncentrerad etanol och FAME tidvis belagts med skatt vilket sänkt försäljningen. Denna skatt tas bort vid årsskiftet. Det är viktigt för att Sverige ska kunna gå mot en fossilfri transportsektor i Sverige, ett mål som våra politiker hoppas nå en bit efter 2030. Det säger Svebios drivmedelsexpert Tomas Ekbom i en kommentar.


Det framgår dock inte hur stor andel av denna HVO som tillverkas av restprodukter från skogsindustrin eller hur stor andel som importeras (från t ex palmolja).

Det pratas ganska lite i det "offentliga rummet" om såväl bioenergin i stort som biodrivmedel för fordon. All uppmärksamhet ligger på el och solceller. Samtidigt står bioenergin för en mycket stor andel av vår energianvändning idag och där finns också en stor och relativt billig, snabb och enkel utvecklingspotential. Det enda som behövs är långsiktiga spelregler, då kommer investeringarna. Tyvärr ser både miljöorganisationer och politiker i många europeiska länder (även Sverige) negativt på biodrivmedel och gör mer för att motverka den utvecklingen än att främja den.

Läs hela pressmeddelandet här.



   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).