Bioenergi

Frågor om att "odla" Bioenergi

26 inlägg 16614 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

Jolly  
#483334 Vart kan man läsa om det?

Användarvisningsbild

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

DagL  
#483364 Sverige anstränger sig inte att producera biodrivmedel från svenska råvaror!
Sverige använde 2016 högst andel biodrivmedel i EU, 19 % (17 TWH) av användningen för inhemska transporter (flyg exkluderat). Mindre än 2 TWh, var dock producerat baserat på svenska råvaror.
http://portal.research.lu.se/portal/fil ... em_LTH.pdf
Även när det gäller bioenergi för kraftvärme erbjuder marknaden bra alternativ, så många potentiella källor utnyttjas ej.

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

norrskog  
#486453 Här finns en länk om energigräs www.bioenergiportalen.se

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

norrskog  
#774387 Nu kommer säkert nån här inne sätta kaffet i halsen. Men jag är helt seriös i mtt skrivande nu. Slakteriavfall används i dag till biogas. En människa kan skriva på ett papper att organen skall användas till forskning eller till att rädda en annan människa . Vi kan ge bort njurar när vi lever och ett hjärta när vi är döda för att rädd än annat liv. Hade vi kunnat skriva på ett papper att min kropp kan användas till biogas . Hade jag inte tvekat . Biogas belastar inte elnätet och vad är skillnaden på att använda en död gris som att använda en död människa ?

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

hfab  
#774390 Strålande ide!

Det enda vi inte verkar ha brist på idag är människor.

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

norrskog  
#774510 Intressant annons . Frågan är vart bränslet ska komma ifrån. Mer lövträd i våra skogar verkar vara en lösning . https://www.nyteknik.se/sponsrad/sa-ska ... en-7038894

Användarvisningsbild

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

Jolly  
#775526
norrskog skrev:Nu kommer säkert nån här inne sätta kaffet i halsen. Men jag är helt seriös i mtt skrivande nu. Slakteriavfall används i dag till biogas. En människa kan skriva på ett papper att organen skall användas till forskning eller till att rädda en annan människa . Vi kan ge bort njurar när vi lever och ett hjärta när vi är döda för att rädd än annat liv. Hade vi kunnat skriva på ett papper att min kropp kan användas till biogas . Hade jag inte tvekat . Biogas belastar inte elnätet och vad är skillnaden på att använda en död gris som att använda en död människa ?

Den största skillnaden är förmodligen att vi helt enkelt inte ser en död människa som vilket avfall som helst. Den som kör maskinen måste ju vara beredd psykiskt på att det helt plötsligt kommer ett lik bland alla kadaver och det tror jag ligger långt borta för dom flesta.
Det finns ju en anledning till att vi inte hämtar döda med kadaverbilen och så länge människan har funnits så verkar vi mer eller mindre ha behandlat dom döda med respekt.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

Jolly  
#775527
norrskog skrev:Intressant annons . Frågan är vart bränslet ska komma ifrån. Mer lövträd i våra skogar verkar vara en lösning . https://www.nyteknik.se/sponsrad/sa-ska ... en-7038894

Var det inte så att många gav upp det här med energiskogar pga bristande lönsamhet? Det kan ju vara så att dom helt enkelt var för tidiga och att det är bättre läge nu?
I Tyskland vet jag att man testade med energiskog på förorenad mark och fann att träden var bra på att dra till sig tungmetallerna, vilka sedan kunde sorteras ut genom bra rening i kraftverken. Kanske en av lösningarna?

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

norrskog  
#775940
Jolly skrev:
norrskog skrev:Nu kommer säkert nån här inne sätta kaffet i halsen. Men jag är helt seriös i mtt skrivande nu. Slakteriavfall används i dag till biogas. En människa kan skriva på ett papper att organen skall användas till forskning eller till att rädda en annan människa . Vi kan ge bort njurar när vi lever och ett hjärta när vi är döda för att rädd än annat liv. Hade vi kunnat skriva på ett papper att min kropp kan användas till biogas . Hade jag inte tvekat . Biogas belastar inte elnätet och vad är skillnaden på att använda en död gris som att använda en död människa ?

Den största skillnaden är förmodligen att vi helt enkelt inte ser en död människa som vilket avfall som helst. Den som kör maskinen måste ju vara beredd psykiskt på att det helt plötsligt kommer ett lik bland alla kadaver och det tror jag ligger långt borta för dom flesta.
Det finns ju en anledning till att vi inte hämtar döda med kadaverbilen och så länge människan har funnits så verkar vi mer eller mindre ha behandlat dom döda med respekt.

Vet inte vad som är respekt egentligen. Att nån kör en kista till förbränningsugn eller till en gasanläggning . Att man kan plåga djur till döds verkar folk ge blanka fan i

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

norrskog  
#805271 Har massor med buskar som klipps två gånger om året och växer som självet fan. Klibbiga blad . Som utsöndra nån form av olja då bladen kommer i vattnet. Vet inte hur många lass vi kört ut i skogen. De grövsta stammarna blir ved. Detta borde kunna planteras i stötte skala . Om det är klibb al vill jag ha osagt

Avatar Fallback

Re: Frågor om att "odla" Bioenergi

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809076
norrskog skrev:Har massor med buskar som klipps två gånger om året och växer som självet fan. Klibbiga blad . Som utsöndra nån form av olja då bladen kommer i vattnet. Vet inte hur många lass vi kört ut i skogen. De grövsta stammarna blir ved. Detta borde kunna planteras i stötte skala . Om det är klibb al vill jag ha osagt

Två gånger om året? Ta det i rötmånaden så bör det räcka med en gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).