Bioenergi

Köpa långved

7 inlägg 16388 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa långved

Kime  
#462290 Har kommit över ett parti lång ved av björk. Chauffören vill sälja det som ton. Jag tror den är ganska färsk nu i juni.

Mina frågor är då.
Hur många kubik är ungefär 1ton långved?

Hur många ton tar bilen utan släp?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa långved

Grevenpatrolleberg  
#462291
Kime skrev:Har kommit över ett parti lång ved av björk. Chauffören vill sälja det som ton. Jag tror den är ganska färsk nu i juni.

Mina frågor är då.
Hur många kubik är ungefär 1ton långved?

Hur många ton tar bilen utan släp?

Ca 900kg/m3 stämmer ganska bra. Sedan är allt relativt. legat utomhus i regnet eller tort innomhus.

Avatar Fallback

Re: Köpa långved

jannee  
#462293 12 till 13 ton om det inte är en tridembil (4 axling).
Är det sommaravverkat men med skördare och bara legat några veckor lättnar virket snabbt, desto klenare desto snabbare.
Ca 4 500 kr är ett normalt pris - i mitt tycke, för ett billass - hemkört.

Avatar Fallback

Re: Köpa långved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462496 Köp annan ved Per kubik istället

Användarvisningsbild

Re: Köpa långved

Kime  
#462878 Ja avstod affären, Var för klent och gillar inte riktigt de där med försäljning per ton.

Jag har fått lite problem att skaffa långved för tillfälligt. Ingen som vet någon som kan sälja en bil och släp i östergötland med björk helst men skulle även gå bra med bland sortiment? Jag bor utanför Norrköping.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa långved

jannee  
#462890 Försäljning per ton är betydligt ärligare än det där fibblandet med lösmeter.
Du kan lätt plocka på 25 lösmeter på en lastbil, men är det grovt (= tungt) blir det rätt många mer kubik uppsågat och klyvt än om det är klent.

Avatar Fallback

Re: Köpa långved

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463648 Går det inte att få köpa av nån inköpare

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).