Bioenergi

Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

20 inlägg 13718 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Fredrik Reuter  
#412162 SLU fokuserar nu på sly. All heder åt dem, sly är sällan kul. Men nu visar studier på att sly skulle kunna vara en bioenergikälla med stor potential.
En pressrelease gick ut nu på morgonen om detta och det första som slog mig efter att ha läst rubriken var att om man sett en kraftledningsröjning på nära håll så förstår man att det kan finnas energi i det nedröjda slyet.

Det pratas om slytäkter, jag vet inte riktigt hur man ska tolka det, är det områden där sly kan drivas upp och sedan skördas eller handlar det om mark där sly finns och kan skördas för att sedan flisas och eldas?

Vad tror ni, kan sly vara den nya färgen som får fart på bioenergin från skogen igen?

http://www.slu.se/slytakt



   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Elfving  
#412166 Teoretiskt är det väldigt lätt att finna stora mängder biobränsle. Tyvärr är det hopplöst att få ekonomi i att skörda en slatt lite här och var för att sedan leverera till värmeverk. Det är helt enkelt för orationellt! Möjligen kan detta vara meningsfullt om energipriset fördubblas?

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

mrvimek  
#412173 De är för långa transport här uppe och värmeverket köper in soper så de finns inge chans att få nå betald som grävarn o all transport går ihop å

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412176 Tja, tekniken har väl funnits ett tag med tanke på diverse salixodlingar...

Sedan är ju också ekonomin avgörande. Finns det ingen ekonomi i det, så får man väl röja på vanligt sätt och göra skog av beståndet.

Slutligen kan det finnas en komplikation i art och fågeldirektivet. Många småfåglar trivs i i sådana buskage. Säkert också någon rödlistade art... 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Göt  
#412178 Jag brukar tänka på det vad det växer igen. Det finns mycket vedhuggning, men vedeldning är ju bortrationaliserat numera. Om det inte finns lönsamhet i salixodlingar så må det ju inte finnas så mycket lönsamhet att ta rätt på sly tyvärr till annat än för egen vedeldning.

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

axwell  
#412185
Niking skrev:Slutligen kan det finnas en komplikation i art och fågeldirektivet. Många småfåglar trivs i i sådana buskage. Säkert också någon rödlistade art... 😡
/Niklas


Så sant, mycket tänkvärt men det gör större nytta på marken.
Skogssorken uppskattar säkert att det blir säkrare platser vid födosöket och föryngringen. :mrgreen:

Nu får jag skärpa mig, det blir full fart på kedjeröjaren i morgon, vill inte invagga någon rödlistad i en förgänglig trygghet. :| :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412211 Där jag går och röjer nu, räcker traditionell röjsåg mer än väl. Men likväl behöver det av flera skäl röjas i preventivt syfte.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Älgfoderodlare  
#412325 Jag måste säga att jag blir lite fundersam på vilket allvar man verkar ta vårt skapade miljöhot o dess eventuella lösning. -"finns det inte ekonomi i det så får det vara" ! Slyn är inte värd att ta reda på för man får ändå inget betalt ! Slyn bör röjas ner för annars kan den locka till sig fågelarter som gör att man förlorar brukningsrätten ! Slyn bör inte finnas för den kan ju locka till sig älg som skadar min övriga skog !
VEM skall göra det där arbetet, som till slut kanske blir räddning för vår miljö ?
Ingen kan göra allt, men om alla gör något kan det skapa skillnad för framtiden.
Men när man läser genom flera av trådarna i forumet, som tangerar vår påverkan på o möjligheterna att vara delaktig för att försöka skapa en förändring av vår miljöförstöring. Så blir man minst sagt lite undrande över hur många verkar resonera. Man kan inte tänka sig att varken låta energiuttag ur skogen göras för miljöns skull till en lägre ersättning, just för att man KAN bidra. Eller låta en älg mumsa på samma sly för att rädda sin egen skogsplantering, så att fler träd växer oskadade med ökad kolinlagring. Men man går gladeligen ut o röjer o gallrar bort 75% av sin planterade skog utan ersättning, för att andra säger att det är bäst att göra så ! ! ? ? Det bör väl ändå vara bäst ur alla synpunkter, att göra något för miljön ön inget alls ! Om man inte kan tänka sig att ta ner slyn för att det är för dåligt betalt. Då kan man väl ändå låta den stå, för den lagrar ju ändå in CO2 så länge den växer. Den ger ju skydd o häckningsplatser åt vissa fågelarter, som då kanske hellre är i dessa slyskogar än i en utväxt skog som är färdig att avverkas. Som då kanske istället får ett avverknings förbud, just för att fåglarna inte har slyskogen att vara i istället. I slyskogen finns ju även älgfodret, som både kan ge alternativ till bete som lindrar betet på de gagnträd man vill ha kvar. Men man är så negativ till ALLT som skulle kunna vara alternativ till förändringar i positiv riktning, både för miljön men också en möjlighet till ökad mångfald. Så många trådar som skapas med hänvisning till miljön o framtida förändringar. Men är man själv villig att bidra med något ? Risken finns ju att, görs inget som verkar kunna öka på utvecklingen till det fossilfria, omställda samhället. Då kanske skogsägarna blir tvingade att göra saker i alla fall, just för att det är vi som har en del av grunden till utvecklingen av omställningen. Då bör det ju vara bättre att göra något för att bli en del av ledningen till denna utveckling. Än att bara bli ledd till att utnyttjas när väl framtiden är här. Om möjligheten till att utge den råvara som behövs, är begränsad p.g.a. otillräcklig brukningskunskap.
Skog för mig är fortfarande de träd som bildar den o inte utrymmet emellan dom !

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412327 Jag ser ingen anledning att skänka bort vare sig sly eller avverkningsmogen skog. Vill energibolagen ha mitt sly, så får de vackert betala vettiga pengar för det. Vill staten ha min avverkningsmogna skog, så ska de dels betala vad jag begär, dels ska jag ha samma rätt att säga nej till den affären som till vilken virkesaffär som helst.

Sedan om @älgfoderodlare vill skänka bort sitt eget sly eller sin egen avverkningsmogna skog, står det givetvis h*n fritt att göra det.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 12 okt 2016, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

husqvarna_med_sthil  
#412329 Enskilda skogsbrukare står redan för kostsamma delar av miljöpolitik. Importen gör att med våra regler i Sverige blir vi tvåa i en ekonomisk värld, kan man tycka vad man vill om men det företar inte fakta. Gäller inte bara skogsbruket. Skulle det vara lika villkor hade vi haft ett betydligt bättre utgångsläge men så länge det är mera lönsamt att elda importerade sopor kommer man så att göra.

Att öka kostnader för transporter, fortsätta krångla till med regelverk och på olika sätt sätta käppar i hjulen från politiskt håll spelar det ingen roll hur "godvillig" man är när ekonomin i det styper.

Att det finns energi i sly tvekar nog ingen på, problemet är av annan art.

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412337 Svärfar klippte sly i ungskogar med en Vimek Biocombi men den marknaden dog runt 2012. För att gå runt nu så skulle markägaren behöva läggatill lika mycket som en dyr förröjning kostar.
Vem är då beredd att betala för en röjning och ändå skänka bort all energived?

Salixen har det pratats om i många år men de privata aktörer som odlar hävdar att lönsamheten är sämre än spannmål och då har salixodlingen ändå arealstöd motsvarande träda.

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Älgfoderodlare  
#412343 Nu blir det ju gärna att man tittar på morgondagen med dagens eller i sämsta fall, gårdagens ögon. Framtiden MÅSTE ju bli en förändringens värld ! Nu är det väl lite tur att inte alla markägare har det mellansvenska gnällbältets förhärskande dogm, som ledord; -"Det går aldrig !" Jag kan ju bara fråga mig vad som ligger bakom det som bilden visar, att låta ca. 75-80 % av den tidigare stående volymen, nu ligga på marken o ruttna ? Vad ligger det för ekonomiskt välfungerande tanke bakom detta ! Man har inte råd o möjlighet att för en lägre ersättning få detta röjt o hämtat o deltagit i omställningen till fossilfritt samhälle i en snar framtid. Men man kan kosta tid o egna pengar på att låta det ligga o ruttna till ingen nytta ? Då måste man ha insett allvaret med vad vår framtid kan ge oss, om vi inte ändrar beteende !

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Göt  
#412347 Jag hittade ett gammalt papper från 1943 en gång där min Farfar hade levererat ved till den statliga vedkommissionen som fanns under kriget, Sverige var avstängt då och bönderna var tvungna att leverera en viss mängd till staten. så kan det bli igen och nu till skillnad från då finns det nog gott om lämplig ved.

Att ta ut veden ur en röjning visst skulle det gå. Och det var inte länge sedan man tog och kvistade skatarna och tog hem till ved. Men det är mycket arbete.

Avatar Fallback

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412351
Älgfoderodlare skrev:Nu blir det ju gärna att man tittar på morgondagen med dagens eller i sämsta fall, gårdagens ögon. Framtiden MÅSTE ju bli en förändringens värld ! Nu är det väl lite tur att inte alla markägare har det mellansvenska gnällbältets förhärskande dogm, som ledord; -"Det går aldrig !" Jag kan ju bara fråga mig vad som ligger bakom det som bilden visar, att låta ca. 75-80 % av den tidigare stående volymen, nu ligga på marken o ruttna ? Vad ligger det för ekonomiskt välfungerande tanke bakom detta ! Man har inte råd o möjlighet att för en lägre ersättning få detta röjt o hämtat o deltagit i omställningen till fossilfritt samhälle i en snar framtid. Men man kan kosta tid o egna pengar på att låta det ligga o ruttna till ingen nytta ? Då måste man ha insett allvaret med vad vår framtid kan ge oss, om vi inte ändrar beteende !



Ett så klent bestånd hade inte kunnats röjas med maskin för mindre pengar än det kostat att röja det manuellt. Volymen betalar helt enkelt inte merkostnaden för maskinen.

Det som nu sker är att markorganismerna får tillskott av näring att leva på och när de är klara så frigörs näring till marken och de kvarvarande stammarna.
Hade man dessutom midjeröjt några granar så hade man skapat en bra biotop för skogsfågel, harar och andra smådjur som behöver skydd.
Den skogen man nu har kvar är ett ypperligt bestånd att stamkvista med fin kvist och plats för kronorna att breda ut sig.

Användarvisningsbild

Re: Sverige växer igen av sly - kan bli nya bioenergin

Älgfoderodlare  
#412353 Och det är väl någonstans där, som staten/myndigheter o markägarna måste mötas någonstans. För om man som markägare fick en liten ersättning för att gallra sin mark på lämpliga, i storlek, gagnträd till energiuttag. Och det sen var så att det gick att ex. att villkora de som har A-kassa eller ev. är dömda till samhällstjänst. Ha dessa att dra fram till uppsamlingsplatser för flisning. Och det behöver ju inte vara för hand. Det kan ju gå med vajer o lunningskoner. För att vi skall nå den omställning som krävs inför framtiden. Då kommer det att behöva ske en hel del radikala förändringar i vårt sätt att se på hur vi verkligen KAN ta hand om vår råvara skogen, på ett optimalt sätt. Utan att markägaren skall behöva avstå, varken mark till det allmänna för samhällsnyttjande, eller via andra tvångsåtgärder för att nå de politiska målen. Men för att inse att det kommer att måsta ske förändringar i HUR vi idag brukar vår mark, måste man först börja förstå att det är allvar med vad som håller på att ske.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).