Sida 1 av 5

Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 28 maj 2016, 02:04
av Niking

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: ons 15 jun 2016, 02:03
av Niking
År 2030 ska fordonsflottan vara fossilfri http://www.atl.nu/synpunkten/2030-ska-f ... fossilfri/
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: ons 15 jun 2016, 12:24
av röjar kalle
=)) =)) =))

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: ons 15 jun 2016, 15:33
av tallen100
:D :)) :)) :))

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 18 jun 2016, 03:34
av Niking
Fast skogen förlorar på energiuppgörelsen http://www.lantbruk.com/ledare/skogen-f ... ppgorelsen
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 09 jul 2016, 02:20
av Niking
Satsa på drivmedel från jord och skog http://www.atl.nu/ledare/satsa-pa-drivm ... -och-skog/

SNF:s avgående generalsekreterare Svante Axelsson ska samordna ett fossilfritt initiativ http://www.atl.nu/arbetsliv/svante-axel ... initiativ/
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 09 jul 2016, 03:08
av Älgfoderodlare
OM det nu kan antas att det kommer att fattas politiska beslut som ger kraft åt en förändring mot ökad utveckling av förnyelsebara energikällor. Vilket man kan hoppas på när man ger uppdraget till Svante A. Då bör man väl även i rimlighetens namn måsta inse att det inte går att minska andelen produktiv skogsmark. Om målet skall antas uppnås 2030. Och finns besluten om ATT det SKALL genomföras en förändring som fattats på politiska grund. Då kommer ju efterfrågan att styra prissättningen på ett positivare sätt för markägare med förädlingsbara växtsorter. Så skogsägare, ni som nu tänker ut o röja o gallra i era ungskogar. Tänk er för ! Den mark som det idag FÅR växa omsättningsbar skog på, den ska vi vara rädd om. Det görs så lite av den varan nu för tiden. Så det blir än viktigare vad som växer på den som får brukas !

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 09 jul 2016, 11:43
av ananders
Älgfoderodlare skrev:OM det nu kan antas att det kommer att fattas politiska beslut som ger kraft åt en förändring mot ökad utveckling av förnyelsebara energikällor. Vilket man kan hoppas på när man ger uppdraget till Svante A. Då bör man väl även i rimlighetens namn måsta inse att det inte går att minska andelen produktiv skogsmark. Om målet skall antas uppnås 2030. Och finns besluten om ATT det SKALL genomföras en förändring som fattats på politiska grund. Då kommer ju efterfrågan att styra prissättningen på ett positivare sätt för markägare med förädlingsbara växtsorter. Så skogsägare, ni som nu tänker ut o röja o gallra i era ungskogar. Tänk er för ! Den mark som det idag FÅR växa omsättningsbar skog på, den ska vi vara rädd om. Det görs så lite av den varan nu för tiden. Så det blir än viktigare vad som växer på den som får brukas !


Det är väl ändå enklare att låta andra producera billigt åt oss så kan vi skydda mer. Fungerar ju så.

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: sön 10 jul 2016, 19:47
av Älgfoderodlare
Ska det nu vara en förändring värd namnet, så skall det väl rendera i att biomassa som kan köras på järnväg inom Sverige. Ska prioriteras före båtfraktad flis från Sydamerika. Oavsett hur billig den är. Det bör ju ligga i uppdragets andra del, att titta på HUR energiutvinningen kommer till vår marknad. Ska det vara fossilfritt, ska det ju vara hela vägen.

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: mån 11 jul 2016, 00:25
av Niking
Mats Jangdal har kommenterat utnämningen av Svante Axelsson http://www.frihetsportalen.se/2016/07/i-statlig-tjanst/
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: ons 14 sep 2016, 02:04
av Niking
Flytande el i tanken, skogsmetanol kan göra Sverige oberoende http://www.atl.nu/teknik/flytande-el-i- ... oberoende/
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 17 sep 2016, 00:15
av Niking
Ryckig energipolitik slår ut svensk biodrivmedel http://www.lantbruk.com/ledare/ryckig-e ... odrivmedel
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 17 sep 2016, 00:45
av Älgfoderodlare
-Ja, inte kan man tro att det sitter ett Miljöparti i den svenska regeringen som den beter sig. Med att i princip avliva alla försök till utveckling av biodrivmedel. Och varför finns det inget importstopp för utländska sopor? Borde det inte finnas orsak till lagstiftning om att förbjuda handel med sopor, så att alla länder skulle få ta hand om sin egen skit. Då kanske det skulle skynda på utvecklingen av förändringar i framställningen av förpackningar, handelsansvar o köpvanor hos konsumenter. Man hade ju kunnat tro att det var det som Miljöpartiet hade sin plats i regeringen för att försöka utverka. Undrar varför de rasar i förtroende ?

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: fre 23 sep 2016, 23:41
av Niking
Skoglig "hårdvara" ska bli svensk bensin http://www.nyteknik.se/energi/skogens-h ... in-6789065
/Niklas

Re: Debatt: Biobränsle är den rätta vägen

Postat: lör 24 sep 2016, 12:49
av Älgfoderodlare
Det som ser bra ut inför framtiden, är ju antalet intressenter för projektet. Många ser ju potentialen med denna utveckling inom bioenergiområdet. Men . . . frågan är ju om våra inhemska råvaror räcker till ett framtida , helt omställt behov. När jag idag ser ner röjda mattor med ungträd, ser jag en framtida energiresurs ligga där o ruttna. Att jag INTE röjer idag, är för att jag tror på just denna framtids utveckling i en långt mer snabbare takt, än vad ny skog kommer att växa. För att täcka detta behov i en snar framtid. Och då bör väl gallringsskogar som innehåller mer massaved i volym/ha, bli att föredra före glesare för att följa den "gamla" modellens skogsbruk. Man får ju den slutprodukt man önskar i alla fall, fast på lite längre sikt. Ev. så kan ju sågvirkes kvaliteten vara högre i tätare bestånd, om man sköter dem utifrån typ "låggallringsprincipen" fast i fler gallringsetapper. Här borde det ju finnas en möjlighet till utveckling av nya gröna näringar med stöd enligt "ROT" avdrags principen. Men skulle då kunna kallas "GROT" avdraget. För att kunna utföra gallring motormanuellt för att minska skaderisken på kvarvarande skog. För vitsen måste väl ändå vara att vi får en skoglig, energivänlig o politiskt fungerande omställning. Och då bör väl omställningen märkas i alla delar av hur omställningen genomförs. Och det verkar ju lovande att det nu finns politiska mål formulerade. Och här bör ju även våra ägarorganisationer för markägarna göra sina röster hörda. Dels för att kunna SE de framtida möjligheterna med inhemsk råvaruutveckling, och kanske samtidigt ifrågasätta dagens tillåtna import av ex.sopor som förbränningsmedel.