Bioenergi

För dyrt med dedikerade grotskotare?

7 inlägg 4764 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

För dyrt med dedikerade grotskotare?

Tosca  

   TS
Användarvisningsbild

Re: För dyrt med dedikerade grotskotare?

Leif E  
#390699 Det ser väl rimligt ut i rapporten men det är så att den som har hand om biobränslet skall skota själv med tanke på föroreningar och vältors placering.

Användarvisningsbild

Re: För dyrt med dedikerade grotskotare?

Fredrik Reuter  
#390700 Hej,
Ja, men flyttkostnaden borde man väl åka på ändå? För det är väl ganska sällan sällan man skotar virke och grot samtidigt, eller?

Användarvisningsbild

Re: För dyrt med dedikerade grotskotare?

Leif E  
#390701 Jovisst åker man på flyttkostnaden men eftersom det är extremt få virkesskotare som har kunskapen om grotskotning så är det bättre med en "riktig" grotskotare. Dvs man får bättre grotkvalitet och bättre placerade vältor =bättre netto.

Avatar Fallback

Re: För dyrt med dedikerade grotskotare?

Tosca  
#390709 Ungefär så går mina tankar också, man stirrar sig blind på de fasta kostnaderna och tar inte in andra möjliga risker.

Grundtanken med Skogforsks undersökningar är kanske bra, men de har oftast ett för litet underlag för att statistiskt säkerställa ett rättvisande resultat.
Denna undersökning förutsätter att ALLA virkesskotare har möjlighet att utrustas med utökat lastutrymme, sk grotkassett, den kostnaden ser jag inte att man tar hänsyn till?

Och sen är det ju det där med föroreningar, ETT extra byte av stål på flishuggen äter upp besparingen av flyttkostnaden...

   TS
Avatar Fallback

Re: För dyrt med dedikerade grotskotare?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390731 Utrusta skotarn med a grip eller hsp med utbytbar spets, kapa några stockar 7-8m långa och spänn fast på bankarna vips har du en grotskotare som får på ett hyffsat lass :-P

Avatar Fallback

Re: För dyrt med dedikerade grotskotare?

Tosca  
#391314
Valmet 890 skrev:Utrusta skotarn med a grip eller hsp med utbytbar spets, kapa några stockar 7-8m långa och spänn fast på bankarna vips har du en grotskotare som får på ett hyffsat lass :-P

Javisst, eller kanske inte...
1462952836_20160510205.jpg

När man ser vad som följer med i virket.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).