Bioenergi

Vedhantering utan stihl.

9 inlägg 6050 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedhantering utan stihl.

elis  
#346296 Tja, vad ska man säga, han säger det rätt bra själv.
— Jag och det företag jag representerar har ingen aning om hur detta fungerar.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedhantering utan stihl.

JensSkoog  
#346302 Om Stihl förspråkar sådan lagring av ved, så bytar jag till Husqvarna :lol: :lol: :lol:
Skulle aldrig ha plast på travat ved, utan luft över toppen.

Avatar Fallback

Re: Vedhantering utan stihl.

jannee  
#346307 Trot om ni vill eller inte men det fungerar helt perfekt,
Klyv upp FÄRSK (nyhuggen) ved, går t.o.m. med 1 meters, täck överdelen med plastpressening.
Gör du detta tidig vår och traven för övrigt ligger luftigt kommer veden framåt Augusti/September vara eldningstorr.
Har sett en äldre man göra på så sätt de senaste 10 åren och ifrågasatt hans förfarande men efter att känt på veden när han slutkapat den på hösten, och den har varit eldningstorr.!!!!! :mrgreen:
Presenningen har dock ENDAST räckt ned knappt 1 dm på sidorna.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering utan stihl.

värmSkog  
#346310 Ja så gör jag med min meterved också, Täcker dock med byggplast/byggfolie. Farsan har gjort samma sak så länge jag levt iaf. Som du säger veden går kalas att elda med från sensommaren.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering utan stihl.

värmSkog  
#346312
jannee skrev:Trot om ni vill eller inte men det fungerar helt perfekt,
Klyv upp FÄRSK (nyhuggen) ved, går t.o.m. med 1 meters, täck överdelen med plastpressening.
Gör du detta tidig vår och traven för övrigt ligger luftigt kommer veden framåt Augusti/September vara eldningstorr.
Har sett en äldre man göra på så sätt de senaste 10 åren och ifrågasatt hans förfarande men efter att känt på veden när han slutkapat den på hösten, och den har varit eldningstorr.!!!!! :mrgreen:
Presenningen har dock ENDAST räckt ned knappt 1 dm på sidorna.


Ja så gör jag med min meterved också, Täcker dock med byggplast/byggfolie. Farsan har gjort samma sak så länge jag levt iaf. Som du säger veden går kalas att elda med från sensommaren.

Användarvisningsbild

Re: Vedhantering utan stihl.

JensSkoog  
#346318 Men, lar ni plasten vila aldels på veden? Jag har provat det här vid kusten, och då fick jag mögel på det som låg övst 😡 Därför lägger jag alltid småpallar på toppen av traven och plast eller annat som täcke, men aldrig mera än som "jannee" förespråkar. Upp från marken, och luft över toppen, så är den marshuggna veden eldningsturr när fruntimmeret vill ha eld i braskaminen i slutet av augusti :lol:

Avatar Fallback

Re: Vedhantering utan stihl.

elis  
#346358
jannee skrev:Trot om ni vill eller inte men det fungerar helt perfekt,
Klyv upp FÄRSK (nyhuggen) ved, går t.o.m. med 1 meters, täck överdelen med plastpressening.
Gör du detta tidig vår och traven för övrigt ligger luftigt kommer veden framåt Augusti/September vara eldningstorr.
Har sett en äldre man göra på så sätt de senaste 10 åren och ifrågasatt hans förfarande men efter att känt på veden när han slutkapat den på hösten, och den har varit eldningstorr.!!!!! :mrgreen:
Presenningen har dock ENDAST räckt ned knappt 1 dm på sidorna.


Hur ser det övre lagret ved ut då, borde rimligen vara svart och mögligt så blir det i a f för mig oavsett jag fusktäcker ved lr virke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedhantering utan stihl.

värmSkog  
#346359 Asp vet jag brukar vilja mögla men annars tycker jag inte det är några problem med mögel. Visst kan det väl förekomma ibland men inte så de stör.

JensSkoog, Ja jag lägger plasten direkt på veden

Avatar Fallback

Re: Vedhantering utan stihl.

treveslin  
#410011 Brukar lägga en kartongskiva överst sen pressening då håller den längre, annars går det snart hål på presseningen.
Går bra med masonite också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).