Bioenergi

Andra länder är på väg att springa förbi oss

20 inlägg 12047 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Andra länder är på väg att springa förbi oss

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Fredrik Reuter  
#335411 Jepp, det gäller att vara på tå och inte bli bekväm och slappna av. Då är man snart akterseglad.
Generellt håller jag kvar på devisen för Skogssverige att vi inte kan konkurrera med bulk.
Vi har inte boniteten och vi har inte arealen!
Krasst sett, varför forska fram plantor och odlingsråd som kan sänka omloppstiden till 50 år, när andra länder har 10-falt större arealer och kanske också boniteter.
Skogsföretagen är inte sena att haka på. Det är relativt enkelt att investera i massabruk och sågverk globalt, och tänk också på att det är typ lika lätt att lägga ner ett massabruk eller sågverk om det inte går som planerat.

Mina 5 cent är att Sverige har ett högt anseende inom skog och skogsbruk, i Norden var vi tidiga och pionjärer inom skogsbruket på 1900-talet. Sågat virke var (och kanske är) ett tecken på hög kvalité om det kommer från Norden, det klingar högt och borgar för styrka och uthållighet. Det är denna kvalité jag tror vi måste värna om och utveckla, då kan man ta bra betalt och behöver inte konkurrera i bulk.

Nu är vi på väg åt fel håll tycker jag. Årsringar som tummar och såga, såga, såga och vräk ut på marknaden.

Skogsindustrin borde göra studiebesök hos ex Volvo och få en inblick hur de profilerar sig för att inte bli överkörda av Dacia, Kia, mfl.

Högkvalitetvirke, specialvirke, limträ, sandwichkonstruktioner, cellulosa som bomullsersättare, lignin, typ allt "special" eller som kan vara unikt "High-End from Scandinavia", där tror jag vi hittar lyckan, inte i sneda, avbrutna 2"4:or...

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Bax  
#335423 Första gången nånsin jag trycker på en "Gilla"-knapp. Bra skrivet Fredrik. \M/

Avatar Fallback

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

jannee  
#335426 Till syvende och sist är det man får in i plånboken som gäller. Så länge sågverken betalar "bra" för frodvuxen gran får de frodvuxen gran.
Som det är idag får ni med HÖGRE kvalitet på timret SÄMRE betalt - sug på den du!!!!!!

Avatar Fallback

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

isteskog  
#335427 Här uppe i Mellanskogland så betalas Gran klass 1 mellan 100-200 kr mer/ m3to än klass 2 beroende på diameter. Har ni omvända prislistor i söder, Jannee? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Fredrik Reuter  
#335428 Tack Bax, det var ingen dålig gilla det!
Jannee: Exakt! Det är ju huvudet på spiken och den röda tråden!

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335429
isteskog skrev:Här uppe i Mellanskogland så betalas Gran klass 1 mellan 100-200 kr mer/ m3to än klass 2 beroende på diameter. Har ni omvända prislistor i söder, Jannee? :wink:


Naturligtvis inte. Men det tror jag heller inte att Isteskog trodde. Däremot har Jannee en en viktig poäng, tycker jag. Det lönar sig inte att satsa på kvalitet, givet att det tar längre tid för träden att bli avverkningsmogna.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

jannee  
#335433 Isteskog. Skit i listor, säg mig i stället vad ni får för ert högklassiga virke (gran) knivfuran är bra betald men hur gamla är dessa furor.
Sist jag sålde grantimmer var priset 870kr m3to, vet om de som nu har fått bud på 900kr m3to gran 18+, OBS ingen klassning - inga transportavdrag.
Ett litet exempel, jag stod en gång på Nordanå såg och lastade virke, där räknade jag årsringarna på en 2tum4 - 250 st. Var knappt någon planka som hade UNDER 100 årsringar.
Sådant virke borde man få MINST 2000 kr/m3to kanske 2500 kr/m3to. Priser som skogsägarna endast kan komma att drömma om.

Avatar Fallback

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

isteskog  
#335435 Haha! :mrgreen:
Prislistorna är skit här uppe .... förutom tall av högsta kvalitet!
Gäller bara att få så lite massaved som möjligt .... där är priset ändå sämre!!!! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

vetinte  
#335449 *ASG* Sverige har varit på G att bli omsprungna under låååååång tid.
På många områden.......
Sverige blir ett U-land. FD u-länder är inte på väg "ikapp" utan de e Sverige som inte klarar att hävda sig.
Är det landet ?
Nja snarare invånarna som inte värnar om det dom "hade".
O nu e naturen (skogen) nästa på listan...........
Vilken underbar framtid Sverige går till mötes. Allt utnyttjas till max.
Men de kan jag förstå. Alla vill suga ut de sista för dom flästa har inerst inne förståt att det går åt ............ Så varför inte utnytja situasjonen innan de e föööör sent ?
Jävligt synd men de e så Svensken vill ha det. Annars hade de väll varit annorlunda ?

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Fredrik Reuter  
#335498
Niking skrev:Det lönar sig inte att satsa på kvalitet, givet att det tar längre tid för träden att bli avverkningsmogna.
/Niklas


Nej, så är det om man tittat hur trenden är nu.
Men jag menar att om man ska vara framgångsrik framöver så måste man börja se bort från detta, både förädlande industri, men också gemene skogsägare.

Håller också med Jannee, sådant virke borde premieras.
Lite som olika stålklasser kanske senvuxet borde klassas som typ Hardox och morötterna med turbotillväxt är blötstål a´la Kina?

Som det är nu så är det tvärtom, nästan så sågverken suckar över det senvuxna för det sliter mer på skärpan på klingan och går trögare igenom än morötterna och allt som kommer ut säljs som blötstål.

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335507
Fredrik Reuter skrev:
Niking skrev:Det lönar sig inte att satsa på kvalitet, givet att det tar längre tid för träden att bli avverkningsmogna.
/Niklas


Nej, så är det om man tittat hur trenden är nu.
Men jag menar att om man ska vara framgångsrik framöver så måste man börja se bort från detta, både förädlande industri, men också gemene skogsägare.

Håller också med Jannee, sådant virke borde premieras.
Lite som olika stålklasser kanske senvuxet borde klassas som typ Hardox och morötterna med turbotillväxt är blötstål a´la Kina?

Som det är nu så är det tvärtom, nästan så sågverken suckar över det senvuxna för det sliter mer på skärpan på klingan och går trögare igenom än morötterna och allt som kommer ut säljs som blötstål.


Instämmer i din analys. Frågan är bara att våga ta steget och gå mot trenden. Det är där det brister.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Fredrik Reuter  
#335572 Kan inte revolutionen starta på gräsrotsnivå (granrotsnivå), ex med denna tråd. Skriv vad du tycker om detta och hur du skulle vilja se framtidens Nordiska Skogsbruk på en global marknad. Sedan är det bara att dela tråden på de ställen man kommer åt så fler läser.
Har vi tur kommer någon höjdare att snappa upp det, göra om det till att denne har kommit på detta och sprida det i sina kanaler, då kanske bollen tar fart ordentligt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

vetinte  
#335583 Är inte risken för att hamna på det politiska området då ?
Skogen hänger ju ihopp med många politiska områden, man kan inte bara diskutera filvinkel på kedja uta att diskutera allt som rör kedjan (o de e väll vad skogsforum velat tidigare iaf. Min tolkning).
O det har ju inte sets med blida ögon förr !
Vill skogsforum nu helt plötsligt vara ett opionsskapande media ?
Har även folk på skogsforum börjat vackna ? O ser samband ?
Kannonbra isf för allt hör ihopp till syvene o sist.
Särskilt när det handlar om ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Fredrik Reuter  
#335588 Ah, ge dig nu Vetinte.
Jag är ganska övertygad om du efter våra diskussioner för ett drygt år sedan vet att det aldrig varit något förbud mot att diskutera politik eller bilda opinion på skogsforum. Det var invandringsdiskussionerna som höll på att knäcka mig och moderatorerna med alla påståenden som anmäldes och motanmäldes och vi fick spendera timmar och åter timmar med att kolla fakta om just invandringen. Skogen och skogsbruket hann vi inte med då och då tog jag beslutet om Stopp för diskussion om invandring

Jag skriver ovanstående för att tydliggöra att skogsforum är en ypperlig plattform att bilda opinion och debattera skogsfrågor i.

Åter till ämnet tack!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).