Bioenergi

Ved av returpapper

6 inlägg 9084 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ved av returpapper

Fredrik Reuter  
#330966 Elda med ved gjort av returpapper, är det en något att satsa på?

Man skulle kunna säga att det är ett sätt att tjäna pengar på räkningarna...

Vet inte om ni sett videon nedan, men det är i alla fall en kille som använder sitt egna returpapper och gör vedklabbar/vedbricketter av det.

Verkar också finnas några idéer på en press för att göra ved av papper (se bilden).





   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved av returpapper

Fredrik Reuter  
#330967 Här var till produkt som inte använder vatten.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ved av returpapper

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330974 Tveksamt om det finns någon lönsamhet i det. Mycket reklamblad och glättiga magasin brinner ju rätt så dåligt. Då tror jag mer på att använda strimlat papper till hushållskomposten
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ved av returpapper

Hema  
#330976 Jag tror inte på det. Den första tar för mycket energi i anspråk, liksom den andra, men den andra lär ju brinna upp inom någon minut max. Samt i det andra fallet blir det rätt mycket rent papper, vilket jag har fått rekommendation att inte elda med.

Dock om man nu verkligen vill göra något för brasan/kaminen, så skulle jag kunna rekommendera att göra fjuttisar, så kallade braständare. En fjuttis består av en en kopp från en äggkartong, som sedan fylles med smällt stearin (stearinstumpar), som blandats ut med sågspån. Denna blanding hälles sedan i kartongäggkopparna. Skulle man någon gång ha svårt att få igång en brasa så är det bara att använda sig av en sådanhär och du är i hamn. Den brinner tillräckligt starkt i några minuter, så att brasan ska komma igång.

http://www.annasljus.se/produkter.asp?utm_source=twenga&utm_campaign=twenga&utm_medium=cpc&ID=VisaProdukt&PKID=0&PID=897&v=0&LevID=48
Bild

Avatar Fallback

Re: Ved av returpapper

bgl  
#330987 Ingen nyhet. Tidningen Land hade annonser och även redaktionell text för en liknande apparat för mer än 30 är sen. Efter en mindre synlig diskussion om att detta är en blandning av bondfångeri och nollsummespel, i det fall man torkar briketterna inomhus, försvann både annonser och apparaten från marknaden. Förklaringen är enkel, energiåtgången för avdunstning av vattnet i de våta klumpen är lika stor om inte större än den slutliga värme klumpen ger vid förbränning. Vid torkning utomhus i solsken kan dock en nettovinst fås, men om vinsten motsvarar arbetsinsatsen är tveksamt. Det vore intressant om någon gör om den nettoenergiberäkning idag som gjordes förra gången

Användarvisningsbild

Re: Ved av returpapper

JensSkoog  
#331059 I "gammla dar" blev tidningar som inte behövdes på utedassen, doppat i vatten och vridna i hop. Senn turkade dom i solen, och eldades i spisen. Men, det var inte bästa "veden", och det blev mycket aska kvar efter dom. Om jag var i nöd om ved, skulle jag hellre göra som ett fruntimmer här i staden. Hon går en sväng genom parken varje dag med ett par bärkassar och plockar med sig turrkvist och kottar där hon går, och finner hon en skicklig vedklabb, drar hon den med hem ochså.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).