Bioenergi

Vedpriser 2015

47 inlägg 27679 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Elfving  
#369694
Göt skrev:Jag kollade upp det innan jag köpte ved-klyv. Den är avdragsgill och momsen är avdragsgill eftersom man är tvungen att ta reda på virke över en viss kubik som blir liggande i skogen, fanns tydligen en dom på detta.

Man lär så länge man lever!

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Vedproducent  
#369698
stegmaster skrev:
Elfving skrev:Hur många av de som gör egen ved till att värma sin egen villa med hjälp av maskiner som ingår i en näringsverksamhet redovisar denna förmån på korrekt sätt?

Jag gör det. 8)
Sen jag er vedproducent, så tyckte min räkenskapsförare att det skulle låta konstig att jag inte tok ut ved til eget bruk, så jag får skatta för veden jag själv brinner.
Han rekommanderade detta stärkt, då risken annars var at jag kunne få problemer med skattmasen.

Inte tänkt på det. Men det är klart att så måste det ju vara. För min del som säljer cirka 99,5 procent i näringen så måste jag ju ta upp 0,5 procent av avskrivningar och el/drivmedel privat. Snabbt räknat bör det bli runt en tusenlapp om året för privat bruk. Tur då att man kör sin privata bil i näringen ibland och glömt ta upp den kostnaden också. Annars skulle man ju lätt kunnat bli utpekad som en skattesmitare. Nu kan jag ju låtsas som att de två felen får ta ut varandra om än väldigt dåligt för min del.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).