Bioenergi

Vedpriser 2015

47 inlägg 27690 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

tallen100  
#369493 Jovisst :grin: själv då?

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369501
tallen100 skrev:
lfq skrev:Hur mycket kan man sälja svart till vänner och bekanta utan att ha dåligt samvete?

Om du tittar på hur många kända rika personer som bluffar med det ena och det andra(dom få som avslöjas), så behöver du nog inte ha dåligt samvete ifq :grin:

Varför skall man inte ha dåligt samvete om man begår brott?

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

norrskog  
#369504 Du får tjäna upp till 30.000 per år i hobby verksamhet. Så tar du 500 kr svart blir det runt 60 kubik och tre vänner har du säkert som skulle bli glada för 20 kubik vardera

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369506 TS skulle ju utöka från hobbyverksamhet till en större verksamhet och då blir det ju näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

tallen100  
#369536
th skrev:
tallen100 skrev:
lfq skrev:Hur mycket kan man sälja svart till vänner och bekanta utan att ha dåligt samvete?

Om du tittar på hur många kända rika personer som bluffar med det ena och det andra(dom få som avslöjas), så behöver du nog inte ha dåligt samvete ifq :grin:

Varför skall man inte ha dåligt samvete om man begår brott?

Tycker du det är ett brott att sälja lite billig ved till dina vänner?

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369575
norrskog skrev:Du får tjäna upp till 30.000 per år i hobby verksamhet. Så tar du 500 kr svart blir det runt 60 kubik och tre vänner har du säkert som skulle bli glada för 20 kubik vardera


Så tänker jag också. Man får ju hyra ut en stuga för 27000 (2012) utan skatt. Men gränsen för vad som är hobbyverksamhet kan man ju diskutera.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369591 Jasså, det är hobbyverksamhet? Då antar jag att dun inte bokför kosnaderna för maskiner, drivmedel mm i din näringsverksamhet?

Man kan inte välja vad som är hobby och vad som är näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Elfving  
#369603
Mangan skrev:Jasså, det är hobbyverksamhet? Då antar jag att dun inte bokför kosnaderna för maskiner, drivmedel mm i din näringsverksamhet?

Man kan inte välja vad som är hobby och vad som är näringsverksamhet.


Hur många av de som gör egen ved till att värma sin egen villa med hjälp av maskiner som ingår i en näringsverksamhet redovisar denna förmån på korrekt sätt?
Jag vet inte och tänker inte fundera mer på detta. Däremot har jag svårt att tro att man väljer att hugga sin egen ved med en yxa inköpt för privata pengar bara för det skall se bra ut mot skatteverket.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369608 Du behöver inte fundera vidare över det, men man nu skall fuska med skatten så kan man väl göra det utan att försöka hitta på krångliga bortförklaringar? Eller skylla på kändisar. :roll:

Uttag av ved till bostadshuset på samma fastighet är EJ beskattningsbar förmån.
Senast redigerad av Mangan lör 30 jan 2016, 20:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Göt  
#369609 Vedmaskiner är avdragsgilla

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369633
Mangan skrev:Jasså, det är hobbyverksamhet? Då antar jag att dun inte bokför kosnaderna för maskiner, drivmedel mm i din näringsverksamhet?


Det stämmer .

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369635
tallen100 skrev:Tycker du det är ett brott att sälja lite billig ved till dina vänner?

Nej. Att veden är billig är inte ett brott men att inte debitera moms är ett brott (mina vänner får veden för 100 kr kubiken + moms)

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Elfving  
#369650 Är det orimligt som näringsidkare att skänka bort ved till sina vänner? Vem kan ha invändningar mot sånt? Om man får sälja nåt för 100 kr per kubik så är det väl inte orimligt att man skänker bort veden och slipper allt vad verifikat är. Vill man promt redovisa moms så vore 4 kr plus en krona i moms lätträknade siffror.

Jag anser att det är orimligt med underpriser till vissa kunder. Endera kör man enligt boken eller så fixar man ved för eget och kompisars bruk med privata verktyg. Gör man inte det är man i alla fall att klassa som en skattesmitare och borde tona ner attityden mot klassiska svarthandlare.

Att vedmaskiner är avdragsgilla beror på att de kan användas i näringsverksamhet men visar det sig att du inte har verifikat på såld ved samtidigt som din privata villa värms med ved tror jag nog avdraget kan ifrågasättas vid revision. Sedan kan man alltid hävda att man inom tio år kommer att kunna sälja ved och därför tillhör maskinen fortfarande näringen.

Jag känner till att uttag till ved från egen fastighet är en ej beskattningsbar förmån, men problemet blir större än så för de som driver näring eftersom man rimligen skall redovisa den förmån man har genom att bruka näringens maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

stegmaster  
#369654
Elfving skrev:Hur många av de som gör egen ved till att värma sin egen villa med hjälp av maskiner som ingår i en näringsverksamhet redovisar denna förmån på korrekt sätt?

Jag gör det. 8)
Sen jag er vedproducent, så tyckte min räkenskapsförare att det skulle låta konstig att jag inte tok ut ved til eget bruk, så jag får skatta för veden jag själv brinner.
Han rekommanderade detta stärkt, då risken annars var at jag kunne få problemer med skattmasen.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Göt  
#369685 Jag kollade upp det innan jag köpte ved-klyv. Den är avdragsgill och momsen är avdragsgill eftersom man är tvungen att ta reda på virke över en viss kubik som blir liggande i skogen, fanns tydligen en dom på detta.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).