Bioenergi

Vedpriser 2015

47 inlägg 27688 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpriser 2015

vedbert  
#322119 Hur ligger vedpriserna i Sverige anno 2015?
Ska dra igång lite större skala vedförsäljning inte hobby som jag gjort i några år redan. Vad tycker ni vedproffs är det lönsamhet i vedförsäljning och hur säljer ni veden, vilka mått?
Hade tänkt mig ett vedpris ren björk 600kr/m3s torkad ved, exkl leverans.

Vad säger ni om vedpriserna 2015?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

stegmaster  
#322124 480kr + mva då, eller 600kr+ mva??
Bara så man vet at man taler om samma saker. :geek:
Nu ska jag kanske inte blanda mig i denna tråden, då jag håller til i Norge, här blir 750kr+ mva pr 1m3 säck för torr björk.
Dock er levering med i denna pris innom 3km, annars kostar det ekstra.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

åberg  
#322212 Gissar att det handlar om försäljning till privatperson och då är priset rimligen inklusive moms.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

vedbert  
#322624 Javisst det är till privatpersoner så då är momsen med i 600kr.
Vad tycker ni om detta pris, måste finnas många här som säljer ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Vedproducent  
#322638 Vedbert det finns en tråd som heter lönsamhet i vedförsäljning på 200 sidor. Där finns en hel del roligt att läsa.

Men tittar man på resultaten som man kan göra på aktiebolagen som sysslar med ved så redovisar de flesta företagen förluster. Detta trots att ingen eller väldigt liten lön tas ut hos många. Ja det är intressant att man ändå väljer att köra på år efter år. Men visst en del slutar också...
Vedbranchen är något speciell antar jag när så många jobbar gratis eller betalar för att jobba.

Angående ditt nämnda pris så är det ju bara att göra en kalkyl på inkomster och utgifter och se var priset behöver vara. Antar att alla som redovisar förluster varje år hoppat över sina kalkyler.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

zeeshan002  
#329004 Ska dra igång lite större skala vedförsäljning inte hobby som jag gjort i några år redan. Vad tycker ni vedproffs är det lönsamhet i vedförsäljning och hur säljer ni veden, vilka mått?



____________________________________
Sign up with 640-911 dumps ccna for getting incredible online test king courses 70-413 exam and We also provide best www.tabor.edu and selftestengine with guaranteed success in Florida Institute of Technology
Senast redigerad av zeeshan002 tor 18 jun 2015, 07:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

jannee  
#329008 Lycka till om du får 600kr m3 stjälpt mått. Tycker priserna ligger runt 450 till 500 kr för björkved - inklusive fri hemleverans.
Inte dagligen men ofta ser man annonser i tidningarna där det handlar om dessa priser.
Troligtvis flera småknallar som drar av för utgifterna men tar inte upp alla inkomster. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

80-90  
#329016 jag har sålt ved i många år men tycker det börjar bli svårt å få det lönsamt .. som tur så jobbar jag vanlig brevid å ha mest haft veden som extra inkomst . men det e svårt å få gjort några prishöjningar .. mitt pris e 30cm björk lös m3 500 inkl m men plus frakt 25 kr milen blandved 30cm 400 å pannved 400 å efter skatt mm så vete faen om det e lönt å hålla på ..

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

ÅsaNisse  
#329019 Detta prisresonemang går att fortsätta i all evighet. Det finns så många faktorer som inverkar. Råvarukostnad, Maskininvesteringar, Kapacitet ,vedlängder, måttenheter, transporter och inte mins var i världen man är. Hur mycket tål kunderna att betala. En säck på macken är dyr om man jämför med meterved till pannan, men billig om man ser till absoluta kronor för en mysbrasa med någon långhårig på skinnfällen framför, tillsammans med lite bubbel.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Tosca  
#329034
ÅsaNisse skrev: men billig om man ser till absoluta kronor för en mysbrasa med någon långhårig på skinnfällen framför, tillsammans med lite bubbel.

Har du någon tillförlitlig källa till detta, vissa rykten gör gällande att sådana eskapader kan leda till oförutsedda utgifter?

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

skogssvinet  
#340306 jag tar 350 kr för blandved och 500 kr för björk. Allt svart självklart. Om våra skattepengar gått till våra egna, tex pensionärer och barn hade jag kunnat tänkt mig att skatta.
Nu verkar vara det vara högsta prio att skapa det nya spännande Sverige och det vill jag inte vara med på. 😈 😈 😈

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

vetinte  
#340313 Låter vettigt :-BD fler som sätter upp sig emot "utveklingen" i Sverige "
Mjölkbönder tex ?
Fler bör det bli som gör sitt/drar sitt strå till stacken för era barn får ta över skiten på alla sätt.
(O NEJ detta är inte bara en komentar ang invandringspolitiken !!!!!!!
Utan en tanke om fördelninspolitiken i Sverige o prioriteringar).
O framförallt en känga åt Svenskar som inte värnar om landet på alla sätt.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Göt  
#340316
skogssvinet skrev:jag tar 350 kr för blandved och 500 kr för björk. Allt svart självklart. Om våra skattepengar gått till våra egna, tex pensionärer och barn hade jag kunnat tänkt mig att skatta.
Nu verkar vara det vara högsta prio att skapa det nya spännande Sverige och det vill jag inte vara med på. 😈 😈 😈


Resonemanget låter bra kortsiktigt men på två sätt är det inget bra resonemang
1 prisdumpning för att man inte betalar skatt, det gör ju på sikt att människor inte kan leva på ett seriöst arbete (hade du tagit samma pris som den som betalar skatt, har du inte dumpat marknaden)
2. Vi får ganska mycket för skatten ändå fast vi kanske undrar vart den tar vägen. den dagen man gör illa sig och hamnar på sjukhus så förstår man det. Du får ju även pension från de pengar man betalar in sin skatt $-)

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

skogssvinet  
#340319 Som sagt. Hade politikerna följt folkets vilja och prioriterat sin egna hade skattemoralen höjts. Men nu vägrar man lyssna och då blir det så här.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

ÅsaNisse  
#340320 Tosca: Försiktigt, försiktigt. Du vet väl var backen är.
Övriga. Skattmasens krav på kassaapparat vid kontanthantering strular ju till det lite i denna branschen. :lol:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).