Biometanol framtidens motorbränsle

 Svara  12 inlägg  4320 visningar  4 följer
Användarvisningsbild

Biometanol framtidens motorbränsle

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322063 http://www.atl.nu/synpunkten/r-metanol- ... torbr-nsle
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331452 Med staten och kapitalet emot sig kämpar han vidare metanolkungen Gillberg.
Metanolved det NYA sortimentet.
http://www.varmlandsmetanol.se/

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331471 Redan etanol har betydligt lägre energitäthet (energi per liter eller kilo) än bensin och framför allt diesel. En taxiförare som kör E85 använder en hel arbetsvecka mer per år till tankning, jämfört med en förare som kör på diesel. Med metanol blir det lätt två veckor extra på macken. Men det är kanske bara bra när arbetslösheten är stor. Ett teoretiskt byte från diesel till metanol för hela svenska fordonsparken skulle medföra att mer än 20000 helårsarbeten skulle tillbringas på macken för att uppnå samma trafikarbete!! Till det kommer naturligtvis att motsvarande fler fordon, fler mackar osv behövs

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331479 Ibland har trots allt storleken betydelse.

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331508
bgl skrev:Redan etanol har betydligt lägre energitäthet (energi per liter eller kilo) än bensin och framför allt diesel. En taxiförare som kör E85 använder en hel arbetsvecka mer per år till tankning, jämfört med en förare som kör på diesel. Med metanol blir det lätt två veckor extra på macken. Men det är kanske bara bra när arbetslösheten är stor. Ett teoretiskt byte från diesel till metanol för hela svenska fordonsparken skulle medföra att mer än 20000 helårsarbeten skulle tillbringas på macken för att uppnå samma trafikarbete!! Till det kommer naturligtvis att motsvarande fler fordon, fler mackar osv behövs

Ja om man ska ta långlunch vid varje tankning så tar det tid. Annars vet jag inte var du får dina siffror ifrån. 2 dagar räcker nog om man bara ska pissa och tanka för de flesta taxichaufförerna.

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331573
Tosca skrev:Ibland har trots allt storleken betydelse.

Jorå i vissa sammanhang kan det vara bekvämt :-|

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331588
bgl skrev:Redan etanol har betydligt lägre energitäthet (energi per liter eller kilo) än bensin och framför allt diesel. En taxiförare som kör E85 använder en hel arbetsvecka mer per år till tankning, jämfört med en förare som kör på diesel. M


Hur kom du fram till den siffran?

Redan idag kör taxi på gas, det tar ganska lång tid att tanka och räcker inte så långt.

I värsta fall får man sätta in en större tank.

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331864 Svar till Mangan med flera:
Det är inte mina beräkningar utan siffrorna kommer från ett verkligt fall. Ska försöka skriva sammanfattat och kort, i den mån jag kommer ihåg detaljsiffrorna.
En service ingenjör, specialist på en viss typ av elektronisk utrustning som finns i sammanhang med extremt höga krav på tillgänglighet, har sin huvudarbetsplats i Stockholmsområdet där han verkar ungefär halva arbetstiden. Resten av tiden är han backup för kollegor som inte har så stor erfarenhet och kunskap, detta inom ett område som begränsas av Gävle, Falun, Örebro,Linköping. Kravet finns att han alltid ska ha minst 25 mil kvar i tanken när larmet går. Hans årliga körsträcka är ca 7000 mil, dvs inte så olikt villkoren för en taxi. Det här inträffade första året som SAAB 9-5 E85 kom på marknaden. När han kom tillbaka efter semestern var hans Passat-tjänstebil utbytt mot en EtanolSAAB. Någon miljömupp högre upp hade krävt detta. Redan första dagen med SAABen blev problemet uppenbart, hur mycket oftare SAABen måste tankas än Passaten. SAABen drog mer än dubbelt så mycket per mil som Passaten men denna beräkning utgår från dubbelt så hög förbrukning. För att uppfylla kravet på 25 mil kvar i tanken blev längsta teoretiska körsträcka per tankning med Passaten 82 mil och med SAABen 29mil!! På 7000mil måste alltså SAABen tankas mer än 150 fler gånger än Passaten. Mannen förde på minuten exakt tidsbok över sitt arbete av debiteringsskäl. I praktiken blev skillnaden ännu större, han tvungen att tanka SAABen minst 2 gånger per dag. Tidsåtgången för tankning av SAABen skulle bli mer än motsvarande en arbetsvecka per år mer än Passaten! Efter mindre än en månad togs SAABen bort då ingen ville betala för det ökade antalet tankningar.

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#331867 Det var nog det skumaste exempel jag sett på länge. Var läste du detta exempel?

Skillanden mellan bensin och E85 i Saaben är runt 30%, det innebär att med benisn hade han behövt med dina siffror tanka nästan dubbelt så ofta mot Passaten. Innebär det att bensin är ett dåligt bränsle?

Min bensinare kör jag sällan mer än 54 mil (29 + 25) mellan tankningarna, så det är väl rätt normalt för en personbil att tanka max var 50:en mil? Inte ens en på tusen har de där förutsättningarna du nämner, lär knappast påverka marknaden.

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331881 Det var en Passat diesel, den drog strax under 6.0, jämfört med de 12.0 - 13.0 som etanolsaaben drog. I alla fall de som byggdes först.
Det finns inget publicerat, sonen till en god vän är den 'drabbade'. Den enda i sammanhanget som är ovanligt är det stora kravet att inte köra tanken närmare tom än att 25 mil kan köras utan tankning. sänk gärna kravet till 10 mil i reserv, det blir inte så stor skillnad ändå. Alltför många räknar på hur många liter som finns kvar i tanken, i stället för att tänka på hur många mil som finns kvar till nästa tankning. dubbla förbrukningen medför att det då måste finns dubbelt så många liter kvar.

Avatar Fallback

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 
#331894
bgl skrev:Svar till Mangan med flera:
Det är inte mina beräkningar utan siffrorna kommer från ett verkligt fall. Ska försöka skriva sammanfattat och kort, i den mån jag kommer ihåg detaljsiffrorna.
En service ingenjör, specialist på en viss typ av elektronisk utrustning som finns i sammanhang med extremt höga krav på tillgänglighet, har sin huvudarbetsplats i Stockholmsområdet där han verkar ungefär halva arbetstiden. Resten av tiden är han backup för kollegor som inte har så stor erfarenhet och kunskap, detta inom ett område som begränsas av Gävle, Falun, Örebro,Linköping. Kravet finns att han alltid ska ha minst 25 mil kvar i tanken när larmet går. Hans årliga körsträcka är ca 7000 mil, dvs inte så olikt villkoren för en taxi. Det här inträffade första året som SAAB 9-5 E85 kom på marknaden. När han kom tillbaka efter semestern var hans Passat-tjänstebil utbytt mot en EtanolSAAB. Någon miljömupp högre upp hade krävt detta. Redan första dagen med SAABen blev problemet uppenbart, hur mycket oftare SAABen måste tankas än Passaten. SAABen drog mer än dubbelt så mycket per mil som Passaten men denna beräkning utgår från dubbelt så hög förbrukning. För att uppfylla kravet på 25 mil kvar i tanken blev längsta teoretiska körsträcka per tankning med Passaten 82 mil och med SAABen 29mil!! På 7000mil måste alltså SAABen tankas mer än 150 fler gånger än Passaten. Mannen förde på minuten exakt tidsbok över sitt arbete av debiteringsskäl. I praktiken blev skillnaden ännu större, han tvungen att tanka SAABen minst 2 gånger per dag. Tidsåtgången för tankning av SAABen skulle bli mer än motsvarande en arbetsvecka per år mer än Passaten! Efter mindre än en månad togs SAABen bort då ingen ville betala för det ökade antalet tankningar.

Trist jobb om man på minuten måste föra bok på allt man gör. Var tiden för bokföringen inkluderad så förklarar det ju saken. Annars mest urlöjligt och dumt överhuvudtaget. Som väl är fungerar det ju inte så för vardagligt folk och normala arbetsplatser. Skulle nog lägga resurserna på att arbeta mer effektivt i stället för att dokumentera varje sekund, minut.

Användarvisningsbild

Re: Biometanol framtidens motorbränsle

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#336217 Ljusning för skogsmetanolen http://www.atl.nu/skog/ljusning-f-r-skogsmetanolen

...men Agroetanol oroas av höjd skatt http://www.atl.nu/skog/agroetanol-oroas-av-h-gre-skatt
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Hur ser framtidens skogsbruk ut av husqvarna_med_sthil - tor 04 feb 2016, 14:30
i Avverkning (slutavverkning)

12
16 svar
5074 läst
av husqvarna_med_sthil     
ons 10 feb 2016, 05:50
Framtidens skotare ? av axwell - tis 26 nov 2013, 09:15
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)
1 svar
2072 läst
av totte     
tis 26 nov 2013, 11:03
Framtidens skotare, ett studentarbete av Crane42 - mån 24 apr 2017, 09:55
i Skotare
0 svar
801 läst
av Crane42     
mån 24 apr 2017, 09:55
Formel E - framtidens racing av Niking - mån 29 jun 2015, 01:01
i Bilar
7 svar
3139 läst
av Bosse1     
tor 09 jul 2015, 10:40
Skog ska bli framtidens kolfiber av Fredrik Reuter - mån 29 jun 2015, 16:21
i Ny Teknik och Elektronik
0 svar
1082 läst
av Fredrik Reuter     
mån 29 jun 2015, 16:21
Annonser