Bioenergi

Typ av flis?

3 inlägg 3753 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Typ av flis?

Bucken  
#21311 Hej allihop.

Håller för fullt på att projektera min flisanläggning och började lite smått undra:
hur skiljer sej lagringsegenskaperna mellan gran och lövflis? Möglar ex. björk lättare?

Nån som vet?



   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21437 hej! min erfarenhet av ved , eftersom vi handskas med ved i stora volymer är att björkved kan "anskaffa mögel bara över en helg" om den är fuktig, nyklyven , likaså fura (tall) men inte lika kraftiga effekter där , al / asp är rena mardrömmen.. det möglar medan man ser på det om det ligger i rätt förutsättnigar.. gran är nog bäst i mina ögon , om man ska lagra ved i stora mått! , men nu var det ju flis det var frågan om ... rent yrkesmässigt så kan det nämnas att processen av att "ta värme" börjar redan efter 2 timmar i det som är nyflisat i större "stack" /hög .. mest oavsett trädslag

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21547 Tror inte det är någon märkbar skilnad mellan de olika träslagen så länge vattenhalten i flisen är densamma.

Däremot inverkar temperaturen i virket vid flisningen på hur länge den kan lagras. Så länge flisen är frusen händer inget enligt min erfarenhet. Har dock inte lagrat så länge att jag har erfarenhet av hur länge flishögen håller temperaturen.

Själv hugger jag upp vinteravverkad ved på sommaren då den är ganska torr och det brukar inte hända något med den flisen innan den eldas under vintern. Att tänka på i det sammanhanget är att det nog bara är gran som torkar "i barken". I alla andra träslag drar jag en rita i barken med sågen för att det skall torka.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).