Bioenergi

Lagra flis

5 inlägg 6205 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagra flis

Weavens  
#290714 Hej!

Tänkte jag slänger iväg en fråga angående flis förvaring och torkning.

Om jag flisar färsk "ny röjd skog" ner i 1,5 kubik ved säckar för torkning. Kommer det att ruttna ändå? Förvaring under presenning.



   TS
Avatar Fallback

Re: Lagra flis

Tosca  
#290715 Risken är förmodligen stor att det värmer sig, och då får du stora problem med mögeltillväxt som inte är så hälsosamt.
Ska du grönflisa behöver det torkas med varmluft.

Avatar Fallback

Re: Lagra flis

isteskog  
#290718 Passa dig så du inte får mögel i säckarna. Röj hellre ner skogen på sommaren när det drar ur som mest, s.k syrfällning. Efter ett antal veckor kan du nog flisa virket, men jag skulle nog torka på det lite ändå när det ska vara kompakt i storsäckar.

Avatar Fallback

Re: Lagra flis

Weavens  
#290727 Tack för svaren.

Får väl förmedla kanske till markägaren att vänta med flisningen till nästa säsong då området redan är röjt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagra flis

Fiat 60-90  
#297431 Vill påstå att det inte räcker med syrfällning, behöver torkas lite till. Har 30 års erfarenhet av fliseldning.
För bästa effekt och minimal värmeutveckling, hugg på vintern flisa på våren.
Förvara i flishus där man kan köra fläkten under våren innan det blir grönt ute, då har man lägsta luftfuktighet ute.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar