Bioenergi

lagra ved i lite större skala

15 inlägg 12218 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lagra ved i lite större skala

frazer  
#288782 Fundera på om det är någon som lagrar 1,5 kubiks bigbags direkt på marken utan pall eller något under.

Funkar det eller veden i botten blir förstörd?

Vill helst lagra veden löst men är för snål för o gjuta en platta.

Någon som lagrar veden på en hårdgjord yta med bergkross eller liknande?

Rör sig om ca 200 kubik



   TS
Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

machonisti  
#288793 Jag byggde en bädd av korslagt rundvirke. Billigt och kan sedan eldas upp.

Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

Vedproducent  
#290740 Ska veden säljas hjälper ingen platta. Det torkar inte i hög på det sättet och veden möglar och luktar ruttet. Det kostar att torka ved ordentligt men ska man behålla sina kunder är det ett måste. Fattar mig inte på dom som år efter år säljer skitved som legat i hög och möglat och så klagar dom på dåliga priser. Men ärligt talat vem vill betala fullt pris för sån ved?

Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

jonathanA  
#290746 Håller med Vedproducent fullt ut!

Ska man ha säckar ute, så måste dom ha pall under...
Jag har gått över till gallerburar med färdig pall under, och byggt en vedsnurra av en rotortilt.

Skruvar ur korgarna i släpkärror eller lastväxlarflak för transport.
Enda minuset är att dom tar lika stor plats utan ved i.

Avatar Fallback

Re: lagra ved i lite större skala

frazer  
#290793 Prisnivån i området är tyvärr vad den är.
Att i dagsläget investera i säckar o pallar som både blir dyrt och omständigt när kunderna efterfrågar billig ved i lösvikt det ser jag inte som en framkomlig väg tyvärr. Men man borde kanske prova några kubik med säckar och pallar o se om man får ut mervärdet. Dock tror jag att det slutar med kunder som vill ha en kubik i stöten mitt i smällkalla vintern om den kommer istället för 5-10 kubik levererat på sommaren som de själva sluttorkar i egen vedbod. Håller man nere bredden och höjden på vedhögen och inte sågar helt nyhuggen ved så ska det inte va några bekymmer.

Ingen som lagrar veden från vinter/vår fram till augusti på en bädd av makadam?

   TS
Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

Vedproducent  
#290795
frazer skrev:Prisnivån i området är tyvärr vad den är.
Att i dagsläget investera i säckar o pallar som både blir dyrt och omständigt när kunderna efterfrågar billig ved i lösvikt det ser jag inte som en framkomlig väg tyvärr. Men man borde kanske prova några kubik med säckar och pallar o se om man får ut mervärdet. Dock tror jag att det slutar med kunder som vill ha en kubik i stöten mitt i smällkalla vintern om den kommer istället för 5-10 kubik levererat på sommaren som de själva sluttorkar i egen vedbod. Håller man nere bredden och höjden på vedhögen och inte sågar helt nyhuggen ved så ska det inte va några bekymmer.

Ingen som lagrar veden från vinter/vår fram till augusti på en bädd av makadam?

Varför skulle det sluta med en kubik i taget när du förvarar i säck? Själv levererar jag allt som lösved. Säckarna torkar veden i och inget annat. De som vill ha en och två kubik köper småsäckar.
När kunden har köpt billig möglig sur ved ett år och sen får riktig ved bryr dom sig inte om en skillnad på 100-150 kr m3. Då köper dom bara. Men visst det är många som vill prova ett år. Men det är bekvämt med nöjda återkommande kunder och de ökar stadigt i antal.

Avatar Fallback

Re: lagra ved i lite större skala

frazer  
#291382 Sitter o räknar lite på alternativet med säckar och kvalitetsved för o testa den marknaden.
Pallar o ha under verkar lösa sig på ett bra sätt. Men säckarna är ju dyra.
Hur lång tid räknar ni med att de håller?

Har ju stor inverkan på kalkylen om de håller 2 eller 4 år utomhus.
Funderar på Bluepacks 1,5 kubiks med öppningsbar botten.

Har testat engångssäckar på EUR pall o de känns inte som ett vettigt alternativ. Ej heller säckar med fast botten då de känns bökiga att tömma direkt i vagnen då jag inte har tillgång till en platta för tillfället o välta ut veden på för att sedan lasta den med skopa.Eller någon har byggt någon smart anordning för ett enkelt och skonsamt tömma säckar med fast botten?

   TS
Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

stegmaster  
#291413
frazer skrev:
Har testat engångssäckar på EUR pall o de känns inte som ett vettigt alternativ.

Va var fel med detta tyckte du??
12+mva för en säck er vel inget att bråka om, om den säljas fylld med björkved för 700kr+mva.
Min kunder uppskatter at få veden levert på pall istället för et tipplass på bakken, sen hentar jag inn säckar och paller då jag endå er i närheten.
Något kör jag ut löst på bilsläp, och då kapar jag bara säcken när den står över släpet.
Er man riktig lat och inte vil kliva ur traktoren kan man ju bara tippa säcken direkt i släpet och lyfta bort pallen.
Tycker man har alla möjligheter med denna typ av säcker, både vid lagring och levering.
Ska man bruka dyra nätsäcker til typ 200kr stk, så får man ju vara mer nogran i alla led av vedkedjan, då man inte har råd med at ödelägga dom.

Men alle har ju olika upplägg och olika typ kunder, så det finns ingen fasit som passer för alle, men vore interessant at höra va du inte giller med billige 1m3 nätsäcker.

Avatar Fallback

Re: lagra ved i lite större skala

frazer  
#291427 Problemet är att prisnivån är betydligt lägre i mitt område. 700 kr + moms skulle jag möjligen kunna få ut för en pall mitt i smällkalla vintern med hemkörning ca 2 mil enkel väg.

Jag upplever det som bökigt att tömma pallarna i vagn utan att få med nätet bland veden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

herjman  
#295559
frazer skrev:Problemet är att prisnivån är betydligt lägre i mitt område. 700 kr + moms skulle jag möjligen kunna få ut för en pall mitt i smällkalla vintern med hemkörning ca 2 mil enkel väg.

Jag upplever det som bökigt att tömma pallarna i vagn utan att få med nätet bland veden.



Det gör väll inget om nätet följer med? Däremot kan jag tycka att det blir för mkt handpåläggning med 1m3 säckar på pall. För mkt pillande och flyttande och för lite klyvande.
Sugen på att prova 1.5 m3 säckar eller sjöpall med 2m3 säckar

Avatar Fallback

Re: lagra ved i lite större skala

svenolof56  
#295632
frazer skrev:Sitter o räknar lite på alternativet med säckar och kvalitetsved för o testa den marknaden.
Pallar o ha under verkar lösa sig på ett bra sätt. Men säckarna är ju dyra.
Hur lång tid räknar ni med att de håller?

Har ju stor inverkan på kalkylen om de håller 2 eller 4 år utomhus.
Funderar på Bluepacks 1,5 kubiks med öppningsbar botten.

Har testat engångssäckar på EUR pall o de känns inte som ett vettigt alternativ. Ej heller säckar med fast botten då de känns bökiga att tömma direkt i vagnen då jag inte har tillgång till en platta för tillfället o välta ut veden på för att sedan lasta den med skopa.Eller någon har byggt någon smart anordning för ett enkelt och skonsamt tömma säckar med fast botten?


Mina säckar brukar hålla 2-3 år i medeltal, kostar här 16 e med moms, öppningsbar botten. Det har blivit en helt annan kvalitet jämfört med den tidigare lagringen i hög. Den största nackdelen är att det tar rätt mycket tid i hantering, men ser just nu inte några alternativ. Levererar veden lös i tippvagn.

Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

molnia  
#295649 de 1,5 kubiks big bag vi har ifrån nima, har solen tagit hårt på då de stått ute i 4 år. nu spricker de när man lyfter.

jag TROR att nimas nätsäckar av rep är mer livslängd på. vi har inte köpt några.
de finns både med öppning och utan.
http://www.nimaab.se/se/art/espegard-notsack.php

Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

palbin  
#295690 Jag lagrar ved i som mest 100 m3 "åsar" direkt på sandmark -
ett visst (men förvånansvärt litet) "svinn" blir det i botten (främst
kanterna) pga fukt mm, men det uppväges av det mindre arbetet
menar jag ... .

SÅ beträffande vedpåsar borde man då kunna ta lite mindre betalt
och tjäna in på inbesparat arbete är väl kontentan av vad jag menar
... .

Användarvisningsbild

Re: lagra ved i lite större skala

herjman  
#295739
molnia skrev:de 1,5 kubiks big bag vi har ifrån nima, har solen tagit hårt på då de stått ute i 4 år. nu spricker de när man lyfter.

jag TROR att nimas nätsäckar av rep är mer livslängd på. vi har inte köpt några.
de finns både med öppning och utan.
http://www.nimaab.se/se/art/espegard-notsack.php


Jo Espegaards säckar ska väll hålla en grym kvalité, synd att dom är så fruktansvärt dyra bara. Men det är klart att det kan löna sig när dom andra bara håller 2-3 säsonger.

Lär nog torka rätt bra också när det är i sånt nät

Avatar Fallback

Re: lagra ved i lite större skala

Henrik Petersen  
#297624
frazer skrev:
Vill helst lagra veden löst men är för snål för o gjuta en platta.

Någon som lagrar veden på en hårdgjord yta med bergkross eller liknande?


Jag har lagrat ved ett per år i travar på första året 3m bredd sen 2,4m bredd. I båda fallen med pall under, jag har sen ett par år slutat med detta då jag anser att det inte funkar. Det är som skrivet tidigare i tråden, veden torkar inte, bla. for att man kör ganska länge med bandet på samma ställe och där får man massor med spån och bös som aldrig torkar. For min del var det väl ingen katastrof då det var egen ved, men funkar gör det inte. Numera kör jag med nätsäck på pall. (1,5M3 på hydropall) funkar kanon.

Henrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).