Bioenergi

ATV-klipp

8 inlägg 7991 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV-klipp

lissnils  
#232590


Någon med praktiska erfarenheter av klippen?
Kan det löna sig att tex röja mha en sån här manick? Givetvis förstår jag att det beror på hur bestånd ser ut osv - men jag blir ändå nyfiken. :grin:
Det går nog snabbare med en hederlig röjsåg men kan man leka lite samtidigt som man gör nytta(och kanske få en slant???)så är det ju läge att iallafall göra sig dum å fråga...

Fann länken när jag letade hydralvagn till ATV.

/Jan - snart skogsägare



   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232592
lissnils skrev:http://www.youtube.com/watch?v=puJCX1pW2ms&feature=player_embedded

Någon med praktiska erfarenheter av klippen?
Kan det löna sig att tex röja mha en sån här manick? Givetvis förstår jag att det beror på hur bestånd ser ut osv - men jag blir ändå nyfiken. :grin:
Det går nog snabbare med en hederlig röjsåg men kan man leka lite samtidigt som man gör nytta(och kanske få en slant???)så är det ju läge att iallafall göra sig dum å fråga...

Fann länken när jag letade hydralvagn till ATV.

/Jan - snart skogsägare


Jag har kört ett par år med en Nisula 150 klipp.
Den passar hyfsat till 5-15cm sly. Över ca 15cm klarar den inte och under 5cm
tar det alldeles för lång tid.

Har först kört med en 5,1m kran vilken jag tyckte var för kort.
Har nu en 8,5m kran som är en fröjd att köra med eftersom
jag dels inte behöver byta plats så ofta, dels når den 9-10m upp så jag kan klippa
15m träd i 3 delar, dels så går det att lasta av på minst 4m höjd eftersom det kan trassla rejält vid avlastning och den når båda dikeskanterna vid upprensning av diken.

Min gissning är att det skulle gå VÄLDIGT långsamt att lasta med en ATV-lösning.
Är det mindre dimensioner så är röjsåg+handlastning mycket snabbare.
Du skulle få flytta VÄLDIGT ofta eftersom kranen har kort räckvidd.
Lasta av blir problematiskt eftersom halva lasset vill följa med och eftersom du inte kan lyfta upp 5m så blir det bara tjorv.

Visst många köper leksaker i skogen(inklusive undertecknad) som inte går att
räkna hem, men provkör själv en ATV-lösning innan köp så du inte blir alltför
besviken.

Användarvisningsbild

Re: ATV-klipp

lissnils  
#232598 Kör med en hempulad vagn(kran med elvinsch) idag efter min lilla Yamaha 350 så vet ju hur pass trångt det blir i förstagallring/sen röjning. Ska man sen komma åt på ett rationellt vis med en hydralkran så är ju längden på denna väsentlig för att slippa gnussa fram och tillbaka som en jojo. :smile:

Ska som du säger provköra lite så att min teoretiska tanke får sig en praktisk örfil :wink:

Fastigheten jag ska ta över har inte mycket drivbart så jag misstänker att jag välkomnar alla tillskott i kassan jag kan få - därför är jag fortsatt nyfiken på vad man får betalt i min ände av landet om man skulle plocka upp det man röjer omkull och köra ut det till bilväg? :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232602 Jag får 305kr/ton för träddelar, räcker kanske till dieseln.

Användarvisningsbild

Re: ATV-klipp

lissnils  
#232606 Blir att firtsätta lämna in den stående lottoraden hör jag :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV-klipp

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233042 Går nog bättre om du fäller med motorsåg och drar ihop i högar och sen kör ut det.

Användarvisningsbild

Re: ATV-klipp

lissnils  
#233047 Ja det rör sig så mycket tok i huvudet på mig nu inför övertagandet av familjens skog. :mrgreen:
Vill vara effektiv i skogen men samtidigt är det ju inte fel att ha lite prylar som gör att det blir skoj.
Min tanke från början var att puttra in i ett bestånd liknande detta och glesa ur undertryckta tallar.
C2.JPG

Men när hjärnan hinner ikapp hjärtat(viljan) så inser jag att det kommer kosta mer än det smakar i tid, arbete och pengar...Är nog mer rationellt att slå omkull de mindre med röjsåg och sen gå över en gång till med motorsåg.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV-klipp

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233050 "Men när hjärnan hinner ikapp hjärtat(viljan) så inser jag att det kommer kosta mer än det smakar i tid, arbete och pengar...Är nog mer rationellt att slå omkull de mindre med röjsåg och sen gå över en gång till med motorsåg."

Låter sunt, själv har jag precis köpt en kedjeröjsåg för att angripa liknande bestånd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).