Bioenergi

storsäck för ved

22 inlägg 19016 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: storsäck för ved

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199061 Helt ok, enda nackdelen jag kan komma på är att dom är lite smala och kan vara runda i botten.
Kan vara lite mickel att få dom att stå upp.
I övrigt bättre än de andra säckvarianter jag provat.

Användarvisningsbild

Re: storsäck för ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199081 Jag har både beggade pelletssäckar 1m³ och nya Espegard 1,5m³ och man får väl
vad man betalar för enkelt uttryckt.
1m³ säckarna är tyvärr täta och inte lämpliga för vedhantering så de kommer att fasas ut
men de fick jag gratis så det räknade jag med.
Espegardsäckarna har jag tänkt att använda i åtm tio år för de är riktigt rejäla och bra
men nackdelen är priset 320:- styck, tung investering men förhoppningsvis räcker de länge.
Det enda jag provat utöver dessa är modellen med skrinda på pall och tunn nätsäck i.
Det verkar vara ett fungerande koncept men tyvärr bara 1m³ de borde vara 2m³ för de
tar ju en pallplats per styck och kräver dessutom att man har pallar.
IBC bur kanske vore en bra grej men trots beställning har jag inte fått hem såna att testa.
Hoppas jag hinner få hem några såna till nästa säsong.

Avatar Fallback

Re: storsäck för ved

Husqy346  
#199249 Hanteringen är ganska enkel. Jag ställde mina med 120x80 pall i botten, man fick dra lite i säckarna när man började fylla dem så botten blev plan, och fick kvadratisk form.
Jag hade säckarna satt riggat i ett upphägningsstativ .Det var ca 2,20 högt sedan hängde säcken i kappelstroppar samt krokar .På två sidor så hade jag justerbara träskivor som gjorde att säcken inte bågnade och vart rund.
Det gällde också att få dem utsräckta ordentligt, de var nog 1,5m höga när de var fyllda till bredden för att komma så nära 1,5 m3s som möjligt.
När den sedan var full så tog man bort stropparna från säckens lyftögglor och flyttade sedan bort säcken med pallgaffel.
Det gällde att köra sakta för minsta lilla sväng som man tog förfort så stjälpte säckarna omkull i sidled. av 250 fyllda så har jag stjälpt 3 stycken, så de är stabila om man kör med försiktighet lägsta växeln på baklastaren o lite gas.

Avatar Fallback

Re: storsäck för ved

vedförsäljan  
#199251 Det verkar inte vara mycket mer "vältsjuk" än eurosäckar då.
Blir lite mer lönt att fylla en eurosäckar,men bra mycket dyrare i inköp.
Nån som provat nimas jumbosäck??dom ser vältsjuka ut

Avatar Fallback

Re: storsäck för ved

Husqy346  
#199304 Jag har dock sålt bort nästan alla mina bluepack jag har 6 stycken kvar för eget behov .
Hädanefter ska jag näta vedbalar i en maskin som antingen ska byggas själv eller köpas färdig.

Avatar Fallback

Re: storsäck för ved

Frigge  
#409078 Kan man få liv i denna tråd igen? Jag undrar hur hållbarheten på Espegards 1,5 m3:s säck är nu efter några år i drift. Är det värt extrakostnaden eller ska man köra nätsäck i stativ på pall?
Senast redigerad av Frigge sön 25 sep 2016, 05:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: storsäck för ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#409096 Jag har rivit paj en enda säck, men det kan kanske åtm delvis skyllas på övervåld
för jag välte en säck och i försöken att rätta upp den så hände nåt.
Cirka tre år gammal säck.
Notsäckarna ser likadana ut än och de är äldre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).