Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66184 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Vedproducent  
#197873
skogsbonne skrev:men jag är 15 och det är inte jag som köper men jag vet att 250 kr fub för granmassa är lågt.
jag vet ju att 610 kr för 1 m3 med björkved är svindyrt men för dig är det säkert jätte billigt

Hur kan 610 kr/m3 för björkved vara svindyrt när du drar ifrån alla dina kostnader och sen ska ha en vettig lön? Förklara det är du snäll!

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#197876
Vedproducent skrev:
skogsbonne skrev:men jag är 15 och det är inte jag som köper...

Hur kan 610 kr/m3 för björkved vara svindyrt när du drar ifrån alla dina kostnader och sen ska ha en vettig lön? Förklara det är du snäll!
Men grabben har ju förklarat att han bara är 15 bast. Vad begär du? Är det inte bättre du förklara mera själv istället?

Jag hade vid den åldern inte kunnat argumentera mot någon som lagt kanske halva livet i branschen. Ge grabben en chans...

Skogsbonne: Kul med ynglingar med engagemang. Häng i bara. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Skogstinsen  
#197881 Ta för fan o skärp dig Vedproducent! Istället för att argumentera emot så kan du väl dela med dig av den erfarenheten du har till honom. Han är ju i moppe åldern och ingen gubbe på 50 år!

Jag tycker oxå att det är kul med yngre människor i skogen o allt runtomkring.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#197889 När jag startade denhär tråden hade jag en from förhoppning om att skogsforums medlemmar skulle komma med sin syn på hur vedbranschen skull kunna utvecklas med tanke på framtida utmaningar.
ALLA har olika förutsättningar, vissa förädlar bara vad som kommer ur egen skog, andra köper all råvara. Några få har det som levebröd medan flertalet har det mera som ett roligt tillskott till den övriga verksamheten på gården. I vedbranschen behövs också dom unga, liksom i skogsbruket i övrigt. Tar man medelåldern på skogsägarna börjar man vara farligt nära pensionsåldern, så en föryngring i hela skogsbranchen är snart på sin plats. För att återgå till andemeningen itråden, Vedproducent, kan du ge några enkla klara tips åt en som eventuellt fungerar på att utvidga sin verksamhet. Gärna i positiva ordalag tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197905 Som sagt jag lever inte på det utan tjänar pengar efter skolan så därför tycker jag det är dyrt med 610 men för er som lever på det kan inte ta 400 för björken och jag sätte det priset för jag ville träna lätta pengar när vi ändå har skog som står så kan ju jag gallra och ta det som blir.

Men om det fortsätter så kommer jag ju höjja priserna, vi säger att jag hinner med 100 m3 på 1 år och jag tar 400 kr m3 men så blir all ved såld på våren så kan jag ju höjja till 450 kr m3 så veden räcker till vintern, men nu är det inte så eftersom jag började förra sommaren.

Så vedproducent jag lever inte på veden!

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Vedproducent  
#197907
towes skrev:
Vedproducent skrev:
skogsbonne skrev:men jag är 15 och det är inte jag som köper...

Hur kan 610 kr/m3 för björkved vara svindyrt när du drar ifrån alla dina kostnader och sen ska ha en vettig lön? Förklara det är du snäll!
Men grabben har ju förklarat att han bara är 15 bast. Vad begär du? Är det inte bättre du förklara mera själv istället?

Jag hade vid den åldern inte kunnat argumentera mot någon som lagt kanske halva livet i branschen. Ge grabben en chans...

Skogsbonne: Kul med ynglingar med engagemang. Häng i bara. :smile:

Ja det är kul med ynglingar med engagemang och det tycker jag naturligtvis han ska fortsätta med. Sen är väl min syn när han nu har åsikter om kostnader och intäkter att han bör veta lite hur verkligheten ser ut. Tycker han det är kul detta med ved så blir det ju svårt annars när han ska betala sina verkliga kostnader själv. Hur tror ni han ska få ett vettigt pris senare om han horar nu? Så det är ju faktiskt för hans egen skull. Jag bryr mig inte ett dugg om vad han tar för pris som inte ens är i närheten av mitt område.

Ni som skrivit senaste inläggen får naturligtvis ha era åsikter. Men jag tror att det är inlägg som dessa som får andra att avstå från att skriva. För egen del försvann lusten helt.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197911 jaja men jag har inte tänkt att kapa ved hela livet för det är osäkert mm men jag har tänkt att göra ved så länge det är kul och att jag säljer något.
om jag skulle betala ström mm så skulle det inte vara lönsamt med det priset jag har.
Men nu lägger vi ned och pratar om hur vi kan utveckla vedbranchen :)

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

machonisti  
#197912 Tuff 15 åring som drygar ut veckopengen med vedförsäljning.

Vedproducent:

mycket förståeligt att debatten gled, säkert överraskad att motståndaren var 15 men det var därför dina argument inte bet som du tänkt.

Fanken inte kan ni väl sura i era ringhörn. Byte av åsikter lär fast det svider.

ROND 2!

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Vedproducent  
#197916
machonisti skrev:Tuff 15 åring som drygar ut veckopengen med vedförsäljning.

Vedproducent:

mycket förståeligt att debatten gled, säkert överraskad att motståndaren var 15 men det var därför dina argument inte bet som du tänkt.

Fanken inte kan ni väl sura i era ringhörn. Byte av åsikter lär fast det svider.

ROND 2!

Vet inte riktigt vad du menar? Är som ett frågetecken.
Jo jag vet väl Skogsbonnens ålder sen tidigare. Hade det varit en 50 åring så tror jag knappast jag försökt hjälpa. Jag surar inte har bara tappat lusten att skriva om utveckling av vedbranchen när det blir påhopp hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

machonisti  
#197919 Tänkte det mest som en push att fortsätta debattera. :ympeace:

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197920 Killen är ung och det är inspirerande att läsa om driftiga ungdommar, men då jag var ung fick man lära sig att lyssna och lära av äldre och mer erfarna.

Som ved-rookie har jag här på forumet sett att Vedproducent är något av ett vandrande vedlexikon som jag lärt mkt av! Således en som vet vad han pratar om.

Skogsbonne och Vedproducent: Fortsätt skriv i vedtrådarna, ni bidrar på olika sätt

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197954 jag vet att vedproducent vet väldigt mycket för han lever på det men för mig är det en överdrift att veta tex hur mycket el det går åt att göra en kmb ved.
Han ger bra info hur man ska kunna överleva på ved men jag vill ha mer på rimmlig nivå för dom flesta här på forumet lever väll inte på ved?

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

machonisti  
#197956 Kostar vedtillverkning mer än det ger är det ingen inkomstkälla. Det är relevant att räkna in alla kostnader.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197957 Oavsett om man avser leva på tillverkningen eller ha det som bisyssla som de flesta av oss andra så vill man ju ha ut så mkt som möjligt för sitt arbete.

Dessutom vinner ingen på dumpade priser, istället borde priserna medvetet drivas upp och många små och stora producenter läser dessa trådar...

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197964 Ovasett om man inte lever på veden eller inte så ska man ha en kalkyl
*vad kostar råvaran
*maskinavskrivning
*säckar och pallar
olja,el diesel
En vettig timpeng
*EV hyra

Tycker att en vettig kalkyl är ett måste. Behöver inte ta mer en 1 timme högst så får man svart på vitt vad de kostar..Så gör ja iallafall :smile:


Kul med fler unga som säljer ved, Dock kan ja tycka du säljer den ved på gtok för billigt men det berör inte mig konkurens mässigt,bara hjälpa dej att få upp priset och lönsamheten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).