Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66180 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vetinte  
#206448 Jahaa då hette dom nått :grin: men de nog de jag menar :)

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#206778 För man ska lyckas krävs nåt slag av nymodighet
Gå i samma banor hella livet tror jag inte mycket på
Funderar på nåt liknade med ved abonomang tills nästa vedår

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vetinte  
#206841
vedförsäljan skrev:För man ska lyckas krävs nåt slag av nymodighet
Gå i samma banor hella livet tror jag inte mycket på
Funderar på nåt liknade med ved abonomang tills nästa vedår


Finns många gammla saker o ideer som skulle vara bra att använda sig av även idag.
Se bara på gammla gubbar :lol: DÅM kan va bra att ha ibland :wink:

Tebaks till ämnet.
Dåmdär lådårna var ju en bra ide när man tänker på att dom flässta bor i stan men vill ut i naturen ibland. Se bara på engånggrillen. Det tycker jag e en "spegling" av att follk vill ha de så lätt som möjligt o slippa besvär o e "bekväma". (Själv vill jag grilla över öppen äld).
Men ja tror tyvärr att om man ska utväkla vedbranchen så blir man tvungen att tänka att folk e "bekväma".
Eller så håller man fast vid att det är en bra prudukt o håppas att folk ska (återigen) se fördelarna med den.
Denhär som hadde ett namn :smile: "eldkubben" skulle jag kuna tänka mig som en kongkurent till engångsgrillen. Med rätt reklam då. Den lämnar ju INGET som e naturskadande eller som dom måste hitta en papperskorg för att slänga folieformen. (Inte äns de orkar dom ju)

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#206843
vedförsäljan skrev:För man ska lyckas krävs nåt slag av nymodighet
Gå i samma banor hella livet tror jag inte mycket på
Funderar på nåt liknade med ved abonomang tills nästa vedår

Tror jag också, därför kommer jag till nästa säsong ha en helt ny produkt 3 meters kluven ved, har redan mycket förfrågningar, är dessutom en produkt som du inte alls behöver, kan hantera för hand.
Kommer själv också att klyva alla grövre vedämnen redan i februari,mars så dom för börja torka och kapar dom sen i önskade längder när beställningar kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#206862 vad ska du ha för klyv? skruv eller någon sak till bak på traktor som kör ner en kil eller något?

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vetinte  
#206863
plutten skrev:Tror jag också, därför kommer jag till nästa säsong ha en helt ny produkt 3 meters kluven ved, har redan mycket förfrågningar, är dessutom en produkt som du inte alls behöver, kan hantera för hand.
Kommer själv också att klyva alla grövre vedämnen redan i februari,mars så dom för börja torka och kapar dom sen i önskade längder när beställningar kommer.


Hmmm låter ju intresant.
Men hur klyver du?
O blir det efektivare om du ändå ska kapa sen?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#206872 Säljer du sedan i 3meters eller i bras/pannved längder?
Bilder på klyven vore fint:-)

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#206883 Klyven är hydraulisk, styrningen av klyven sker inifrån traktorhytten, bara att lyfta på biten som skall klyvas och sedan flytta gripen så att ämnet faller rakt i gripen. Tanken är att bara klyva de grövre bitarna från cirka 30 cm. Dessutom tar ju den klyvna 3 meters veden betydligt mindre rum att stapla upp jämfört med om man klyver t.ex i säckar. Den är ju också lätt att täcka samt att transportera till kund med hjälp av skogskärran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#206892 För man fråga vad priset blir?

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vetinte  
#206896
plutten skrev:Klyven är hydraulisk, styrningen av klyven sker inifrån traktorhytten, bara att lyfta på biten som skall klyvas och sedan flytta gripen så att ämnet faller rakt i gripen. Tanken är att bara klyva de grövre bitarna från cirka 30 cm. Dessutom tar ju den klyvna 3 meters veden betydligt mindre rum att stapla upp jämfört med om man klyver t.ex i säckar. Den är ju också lätt att täcka samt att transportera till kund med hjälp av skogskärran.


Men de kräver ju att kunden har möjlighet att kapa o klyva själv. om jag förstår rätt.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#206910
vetinte skrev:
plutten skrev:Klyven är hydraulisk, styrningen av klyven sker inifrån traktorhytten, bara att lyfta på biten som skall klyvas och sedan flytta gripen så att ämnet faller rakt i gripen. Tanken är att bara klyva de grövre bitarna från cirka 30 cm. Dessutom tar ju den klyvna 3 meters veden betydligt mindre rum att stapla upp jämfört med om man klyver t.ex i säckar. Den är ju också lätt att täcka samt att transportera till kund med hjälp av skogskärran.


Men de kräver ju att kunden har möjlighet att kapa o klyva själv. om jag förstår rätt.

De blir en allt större kundkrets åtminstone för mig, speciellt pannvedseldarna. Men naturligtvis kommer jag att kapa och klyva själv också. En annan kundgrupp är fliseldarna, speciellt dom med för grovt virke och för liten hacka :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#206925 har du en 3 m vanlig klyv?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

micaelpersson  
#215880 Har nu kört i 3 år.
Och har alltid levererat hög klassig ved.
Detta året tog jag hjälp av en duktig telefon försäljare, som får betalt enbart för det han säljer.
Har tidigare enbart annonserat på Blocket med väldigt få återkommande kunder.
Så han ringde runt till alla mina vedkunder.
Och vill inte säga att de blev jackpot, men han har sålt 50 % av min tilltänkta årsproduktion i enbart råved ( någon jag anser som mest lönande )
99 % av alla kunder tyckte detta var toppen att bli uppringda. 25 % nappade direkt och ville ha råved hemkört. Av dessa 25 % så ökade de sitt inköp från förra årets med i snitt 30 %.
De resterande 75 % vill inte ha råved utan de ska vi åter komma i höst.
Leveransen har jag via en special byggt tipp kärra som tar 8 kubik. Ska detta är dela upp kärran med möjlighet att ta 5+3. Kör även en Dodge pickup så inför detta år hoppas jag att kunna med 1 resa få betalt för 3 st. 2 på kärran och 40 l säck på flaket.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#216336
micaelpersson skrev:Har nu kört i 3 år.
Och har alltid levererat hög klassig ved.
Detta året tog jag hjälp av en duktig telefon försäljare, som får betalt enbart för det han säljer.
Har tidigare enbart annonserat på Blocket med väldigt få återkommande kunder.
Så han ringde runt till alla mina vedkunder.
Och vill inte säga att de blev jackpot, men han har sålt 50 % av min tilltänkta årsproduktion i enbart råved ( någon jag anser som mest lönande )
99 % av alla kunder tyckte detta var toppen att bli uppringda. 25 % nappade direkt och ville ha råved hemkört. Av dessa 25 % så ökade de sitt inköp från förra årets med i snitt 30 %.
De resterande 75 % vill inte ha råved utan de ska vi åter komma i höst.
Leveransen har jag via en special byggt tipp kärra som tar 8 kubik. Ska detta är dela upp kärran med möjlighet att ta 5+3. Kör även en Dodge pickup så inför detta år hoppas jag att kunna med 1 resa få betalt för 3 st. 2 på kärran och 40 l säck på flaket.


Kul att kunder återvänder! :P
För mig har faktiskt en hel del återkommit,känns tryggt att ha sånna kunder.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Torbjörn Johnsen  
#780998 Jag bumpar den här tråden från 2012. Ämnet är högaktuellt och det finns många bra diskussioner och tips om man läser från början. Tiderna må ha förändras sedan dess och liknande ved-hajp som vi har idag har vi kanske inte haft på länge men, klart intressant att läsa👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).