Bioenergi

Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

29 inlägg 20597 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

Vedproducent  
#210048
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Verkar svårt att förstå att det är så för vissa men har du hållt på med ved och virke av olika slag i rått och torrt tillstånd så tycker jag att man borde lärt sig det om man missat det tidigare.


Menar du med det att äntligen fattat att björk tillhör de ströporiga, dvs de som inte får densiteten försämrad lika mycket som gran och tall, utan bara i viss mån?
Gör något ovanligt, titta på kapsnittet i en björk, är det lätt eller ganska svårt att räkna årsringarna?
Med den erfarenhet som du så ofta hänvisar till borde du då ha sett att björken inte kan vara bandporig(eller ringporig).

Betyder det även att du har förstått att Mytting har rätt i sin utsago?

Vad är det du har fått om bakfoten nu som vanligt? Jag har ända sen diskussionen med fjällbjörken sagt exakt det jag säger nu att björken är ströporig och inte påverkas av tillväxthastigheten. Du skulle återkomma med svar men det lär aldrig komma för du vet att du har fel om inte annat så måste du lärt dig det nu. Om du inte kan erkänna att det så är det mycket mycket svagt av dig.

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

Vedproducent  
#210062
Vedproducent skrev:
axwell skrev:
Vedproducent skrev:Verkar svårt att förstå att det är så för vissa men har du hållt på med ved och virke av olika slag i rått och torrt tillstånd så tycker jag att man borde lärt sig det om man missat det tidigare.


Menar du med det att äntligen fattat att björk tillhör de ströporiga, dvs de som inte får densiteten försämrad lika mycket som gran och tall, utan bara i viss mån?
Gör något ovanligt, titta på kapsnittet i en björk, är det lätt eller ganska svårt att räkna årsringarna?
Med den erfarenhet som du så ofta hänvisar till borde du då ha sett att björken inte kan vara bandporig(eller ringporig).

Betyder det även att du har förstått att Mytting har rätt i sin utsago?

Vad är det du har fått om bakfoten nu som vanligt? Jag har ända sen diskussionen med fjällbjörken sagt exakt det jag säger nu att björken är ströporig och inte påverkas av tillväxthastigheten. Du skulle återkomma med svar men det lär aldrig komma för du vet att du har fel om inte annat så måste du lärt dig det nu. Om du inte kan erkänna att det så är det mycket mycket svagt av dig.



Eftersom du har fel som vanligt och bara är ute efter påhopp klipper jag in det jag skrev till dig för cirka 1,5 år sen. För något svar kommer ju inte som vanligt förstår jag. I så fall är det ju bara något nytt påhopp som är fel det med.

viewtopic.php?f=6&t=11037&start=765#p140055

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

Camwood  
#210159 Mycket intresant tråd :grin: Är det som axvell skriver att björken bara blir LITE lättare och sämre ved vid snabb växt, Eller blir det ingen skillnad alls beroende på hur björken växer ?
Eller blir densiteten bara LITE högre ju fortare den växer ? Tillskillnad från ädellöv som blir tyngre ju fortare dom växer som vi har konstaterat,
Har sökt på internet lite snabbt och har inte hittat någonting om det. Skulle vad intresant att veta exakt hur de funkar med skuggade och undertryckta björkar om det blir sämre ved av dom.
Sen en fråga till Axvell hur kan du se på snittet av en björk om det är ströporigt eller ringporigt etc,? Det man beskriver med porerna är ju vedcellens struktur, å dom kan man inte se blotta ögat.

Avatar Fallback

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

Chainsaw Charlie  
#210537 Om du tittar noga på bandporiga träd så kan du faktiskt se porerna som små prickar som regelbundet följer årsringarna. Ströporiga är lite svårare men det räcker med en lupp för att se dem slumpmässigt spridda över ändytan.

Avatar Fallback

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

vedförsäljan  
#210756 Skriver lite om trådens ursprångligiga ämne
Ved av lars myttling

mkt trevlig bok med fina bilder,ett måste för oerfarna kamin eldaren men för oss vedproducenter var de inget skrivet om precis,och det ska vell tillägas den inte var skriven till oss

Såg på norsk ved att där fanns en bok för producenter,men bara på norska!!

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

towes  
#211613 För de som är mer nyfikna på denna mycket läsvärda bok så klipper jag nedan in innehållsförteckningen. En sådan brukar säga mer än (många) ord.
IMG_0749.JPG

IMG_0750.JPG

Hoppas med detta ingen anser att jag bryter mot någon copyright, syftet är ju endast att väcka intresset hos flera att skaffa denna goda bok. Avnutes bäst i en öronlappsfåtölj framför brasan.

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

stegmaster  
#211946 Det ska vara 12t med vedtema på NRK2 fredag förstkommande från kl 20.05.
Hur detta går att se i sverige vet jag inte, men villa tipsa endå, ifall ni kan se via websidan.

http://tv.nrk.no/serie/nasjonal-vedkvel ... 15-02-2013

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#213913 http://www.nytimes.com/2013/02/20/world ... =1&_r=0&hp

Intresset är stort i hela världen.

Avatar Fallback

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

Husqy346  
#245769 Jag har fått boken i födelsedagspresent och jag har läst mycket nyttigt och intresanta faktorer i den .

Avatar Fallback

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246023 Boka er bra den, har lest ho ett par ganger på norsk naturligvis, for ein nordmann er dansk mykje enklare å lese enn svensk men svensk tale er enklere å forstå enn dansk tale. (Kanskje ikkje så rart da norsk skriftspråk er mykje påvirka av dansk, var i union i over 400 år, fysjom) diskusjonen anngående løvtrær og densitet har eg ikkje lest skikkelig enda, men skal ein dag. No skal eg ut og lø (stable) ved selv om det er søndag. Har ein haug med lønneved som skal løs opp. Kva heiter lø/ stable på svensk?

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

JensSkoog  
#246030 Stappla eller även löa. Om jag minns rätt! Nynorsk har många drag av svensk, mer så en bokmål!

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

stegmaster  
#246033
can skrev: No skal eg

Og hva slags Norsk er dette?? :mrgreen:
"Nå skal jeg", ville jeg sagt. :lol:

Bare tuller Can, hvor ca. bor du i Norge.
Leste i en annen tråd at du hadde vært i Ryfylke( tror jeg det var??) og fellt et stort tre.


can skrev: Kva heiter lø/ stable på svensk?


Stapla, kanske er ett alternativ?? :smile:


Oppps: Ser at jensSkoog skrev samtidig som meg.

Användarvisningsbild

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

JensSkoog  
#246036 Titta på sida 180 på tråden "Lönsamhet i vädförsäljningen". Där fins lite om å stapla och orden som används.

Avatar Fallback

Re: Ny bestseller bok av Lars Mytting - Ved

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246075
stegmaster skrev:
can skrev: No skal eg

Og hva slags Norsk er dette?? :mrgreen:
"Nå skal jeg", ville jeg sagt. :lol:

Bare tuller Can, hvor ca. bor du i Norge.
Leste i en annen tråd at du hadde vært i Ryfylke( tror jeg det var??) og fellt et stort tre.


can skrev: Kva heiter lø/ stable på svensk?


Stapla, kanske er ett alternativ?? :smile:


Oppps: Ser at jensSkoog skrev samtidig som meg.

På Karmøy, eg og har merka at nynorsk er meir likt svensk enn bokmål, men held meg ikkje heilt til nynorsk eg heller av og til skriv eg bokmål og av og til ei blanding.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).