Bioenergi

Bluff och båg eller???

10 inlägg 6930 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bluff och båg eller???

norrskog  
#191577 vet inte om det är i rätt katergori eller om den skulle ligga nån annan stanstan men då får väl nån flytta den helt enkelt. Men vad tror ni om detta?? Bluff och båg eller?

Sidan går ut med att man kan få 1000% avkastning efter 20 år. Vet inte hur många % en energiskog ger efter 20 år men har svårt att tro det skulle ge 1000% för då hade väl var enda kottte hållt på med energiskog vid det här laget. Här är länken som påstår denna avkastning. Själv är jag jag väldigt skeptisk och tror det är bluff och båg. Vad säger ni andra?

http://treeonline.se/

Här är deras uträkning

Vår strategi är att vi köper 100träd/år och bygger upp en återkommande inkomst och
vi får vår första avkastning nu 2011 för det är vårt 5:e år som vi investerar i den här modellen.

År 0: Har vi en totalkostnad på 100 träd á 15 € per styck - 1 500.00 €
År 1 – 4: Totalt planteras nu de 100 st träden som vi äger: 0.00 €
År 5 – 19: 15% på 100 st träd för 15 € i 15 år (dvs 100 x 15 år x 15 € x 15%). Det ger en årlig avkastning om 225 € per år i 15 år. Totalt blir det: + 3 375.00 €
År 20: De 100 st träden avverkas och säljs. Vi får nu en förväntad avkastning på 10 gånger inköpspriset om 15 € per träd. + 15 000.00 €
Summa total förväntad avkastning över 20 år: 16 875.00 €

Avkastningen som vi kan förvänta sig ser ut som följer:

* De första 5 åren får vi ingen avkastning.
* Från år 5 till år 20 får vi en förväntad avkastning från sina 100 st träd på ca 225 € per år.
Det innebär att vi efter ca 11 år har fått tillbaka hela köpbeloppet.
* År 20 är vår förväntade avkastning 15 000 €.
* Det vill säga att vår förväntade vinst, efter att ha dragit av de 1 500 €
vi köpte träden för, är hela 16 875 €!


Senast redigerad av norrskog lör 27 okt 2012, 06:44, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bluff och båg eller???

Mäki  
#191578 Jadu bluff och båg. När man skriver så här som dom gjort så tycker nog jag att dom inte är direkt seriösa.
Du kan med gott samvete investera kapital och
få igen det du investerar mer än 10 gånger om
Tropiska träd kan få en dramatisk värdeökning kommande 20 åren.


Det där lilla om som dom strategiskt satt före radbyte och dessutom satt stora T i början på
nästa rad fast det är samma mening gör att jag tycker det känns som om dom försöker
vilseleda en som köpare.

Dom ger ju inga som helst garantier för att du skall få tillbaka några pengar förutom att du har hjälpt värden att bli lite grönare men för detta finns det mera seriösa företag som klart och
tydligt deklarerar att du inte kommer att få någon vinst på investerade pengar utan bara
kommer att hjälpa jorden.

Om jag skulle starta ett företag som går ut på att ni ger mig 1000€ var och om jag vinner på
lotto med dom pengar ni gett mig så lovar jag en bra avkastning. Låter det inte bra :wink:

Avatar Fallback

Re: Bluff och båg eller???

Tosca  
#191579 Sen har de ryggen fri genom det här också:

http://treeonline.se/disclaimer.

Sidan verkar ha funnits minst sedan 2010, så de lovar nog inget de inte kan hålla.

Användarvisningsbild

Re: Bluff och båg eller???

Mäki  
#191580
Tosca skrev:så de lovar nog inget de inte kan hålla.


Dom lovar ju inget så dom har ju inget att hålla.
Att dom planterar träd kan jag nog tro men att sedan få tillbaka något så är lite värre.
Har inte dessa länder i tropiken exportförbud på virke?
Hur skall dom då kunna sälja detta när vi här i norden snart inte får hugga våra skogar.
Tror inte WWF och dylika föreningar kommer att se blitt på detta när det skall skördas om
säg 20år.

Avatar Fallback

Re: Bluff och båg eller???

norrskog  
#191581 jag håller med er och ska jag nån gång ge bidrag till ett träd lägger jag nog häldre en tia till vi-skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bluff och båg eller???

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191582 Det är bluff.

Några varningsklockor:
Felstavningar, punkt och kommatecken saknas ibland, konstig grammatik.
Företagsform, organisationsnummer, telefonnummer, adress, kontaktperson saknas.

Användarvisningsbild

Re: Bluff och båg eller???

JörgenO  
#191597 Håll er långt borta från detta!
Sidan har alla klassiska varningssignaler gällande stavning och ordbehandling.
Investeringen ligger långt borta, omöjlig att kontrollera.
Utbetalningarna av vinst ligger långt bort i tiden (tror ni hemsidan finns kvar då?).
1000% låter för bra för att vara sant.... Då är det också det. (det här är det enklaste sättet när man skall sålla bort förslag)

Användarvisningsbild

Re: Bluff och båg eller???

machonisti  
#191604 Avkastningen är minst 1000% för företaget som tar emot pengar men inte delar ut någonting, så visst stämmer kalkylen. Det är bara från vilken sida man ser det.

Omkostnader 150 €
Inkomst 1500 €

Ger en vinst på minst 1000 % åt treeonline. Ifall omkostnaden är så hög som 150 €.

Användarvisningsbild

Re: Bluff och båg eller???

Mäki  
#192380
År 5 – 19: 15% på 100 st träd för 15 € i 15 år (dvs 100 x 15 år x 15 € x 15%). Det ger en årlig avkastning om 225 € per år i 15 år. Totalt blir det: + 3 375.00 €


År 20: De 100 st träden avverkas och säljs. Vi får nu en förväntad avkastning på 10 gånger inköpspriset om 15 € per träd. + 15 000.00 €
Summa total förväntad avkastning över 20 år: 16 875.00 €


Vad är detta för babbel?
Hur kan ett växande träd ge avkastning innan det skördas?
Är det löven dom torkar och röker eller?
Dessa mänskor vet inget om skog.

Användarvisningsbild

Re: Bluff och båg eller???

machonisti  
#192383 Joo Mäki om du betalar in på kontot som uppges kan jag garantera att kontoinnehavaren upplever vinst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).