Bioenergi

En fråga till flistugg piloterna.

10 inlägg 6252 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En fråga till flistugg piloterna.

Ponsse  
#180009 Jag har en fråga till dom som kör flistugg, hur ska en ris limpa vara? Jag är sommaranställd på ett företag där jag kör en grot skotare, går annars på Kvinnersta i Örebro. Och samma företag som jag kör åt har en flistugg och chafförerna på den är väldigt kräsna, verkar det som på hur limpan ska se ut. När jag lägger en ris limpa kollar jag först så att det inte är allt för stenigt och blött såklart sen lägger jag alla grov ändar åt ett håll, ut mot inmatnings bordet. Men sen har jag fått höra om man t.ex får en topp som man trycker rakt ner i högen ska ställa till en rent helvete för tuggen, men det förstår jag inte? Tuggen karvar väll sta i limpan och öser på för fullt eller har jag helt fel ? Jag har försökt och prata med gubbarna på tuggen men har inte fått nått riktigt klartecken av dom hur det ska vara igentligen. Så till er alla tugg chafförer där ute räcker det med att alla grovändar är åt ett håll, eller ska det vara på ett annat vis? Självfallet håller jag riset rent ifrån föroreningar! Det är lika bra att få någon rät sida på mitt bekymmer jag grunnar på under dagarna.



   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Tosca  
#180018 En sådan topp kan nog stöka till det kan jag tro, allt ris ska ju gå in i en tratt ungefär och då kan den toppen gå på sidan in i kranen eller någon annanstans där den ställer till bekymmer.

Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Engelthon  
#180030 Till Ponsse. Har du fått någon utbildning i Grot skotning?

Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Ponsse  
#180042 Tosca - Ja, jo kanske! Engelthon - Nej sånt fick inte jag gå på. Han jag kör åt tycker bara att kan man köra maskin och producera hyffsat så är det bara och köra. Den enda kursen jag gått var vatten och spårkurs.

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Engelthon  
#180101 Tycker det är ur dåligt av din arbetsgivare att tänka på detta sättet.
Att skota grot är ett kvalitetsarbete som många tror att det är bara köra och producera. Ingen kritik till dig Ponsse jag tror du försöker göra ett bra arbete i dom förutsättningar du har.

Det jag vet man är mest förbannad över som flisare är föroreningar i groten. Med en enkel utbildning så vet du vad du ska lämna och ta samt hur välta ska läggas. Att bara producera volym anser jag är idiotiskt men många förstår inte detta med vad viktig kvaliten på grot skotningen måste vara för att inte det ska bli kostnader för den som ska flisa.

Vi skälv kör grot men då med bil till terminal. Där krossas groten så sand och jord samt småsten är ingen match för en kross men en trummhugg är det döden för knivarna. Om det sedan kommer in nått annat ex. en stötta ja då pratar vi flera hundra tusen i rep.
Så jag tycker det är där du ska försöka vara bra och skota in så rent matreal som möjligt det kommer man tacka dig för.

Lycka till

Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Ponsse  
#180129 Jätte bra svar! Det här ska jag ta upp med chefen! Jag känner att jag har bra koll på föroreningar. Känner jag att jag är i backen, eller ser att det är mossa, sten, grus eller någon rot så kastar jag den högen i spåren och kör över. Det har varit ett jäkla tjaffs om det här med riset på företaget för att det är många idioter, rent ut sagt som kört den här maskin som fullkomligt struntat i hur det blir i rislimpan. Vet att den ena tugg piloten berättat att han hittat stora rotvältor, stenar, taggtråd och annat gott! Och när jag är nere i marknivå och ska pilla och jag känner att jag är i backen så lyfter jag gripen och åker vidare.
Jag har märkt att många markägare tycker det ska vara soprent på ris, men det går inte och få det och det ska väll även ligga kvar ris efter skotning, 30% har jag hört?

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Amatörhuggare 62  
#180134 Hej Ponsse Hoppas att du har stöttorna fastskruvade ! Det är inte lätt att hitta dom annars om du skulle få med en i rishögen. Jo det stämmer man ska inte ta rent för marken behöver lite ris kvar
som näring. Jag tor att siffran du nämner är ganska rätt.

Användarvisningsbild

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Mäki  
#180135 Kör ni ut grönt ris eller är det torrt?
Är det torrt så behövs det inte lämna något med flit men det är klart att det alltid lämnar lite.

Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Ponsse  
#180215 Amatörhuggaren - Självklart, är grövre bultar än orginal! :) Mäki - Vi kör både och. Är dåligt med ris här hemma nu så vi har börjat gått in och köra grönt också!

   TS
Avatar Fallback

Re: En fråga till flistugg piloterna.

Amatörhuggare 62  
#180651 Så här kan det gå, när det är löst i marken
Foto0172.jpg
:wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).